Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-03, 16:29
  #1
Avstängd
MAEVERABOFFs avatar
För de som inte vet vad Grupp B var så var det den högsta rallyklassen på 80-talet och om bilarna ska liknas med någonting av idag så var det rallycross-bilar med en bur, kaross byggd i lättviktsmaterial och tillsammans med en motor som hade turbo och ibland över 500 hästkrafter eller mer.

Klassen avvecklades pga flera allvarliga olyckor. Krascher och kollisioner med publik.

Trots katastrofer anses Grupp-B klassen ha varit rallyns guldålder.

Hur hade det sett ut idag?

Hade man plockat tekniken rakt av från rallycrossen?

Hade man klarat av att förbättra säkerheten?
__________________
Senast redigerad av MAEVERABOFF 2013-10-03 kl. 16:32.
Citera
2013-10-03, 17:32
  #2
Medlem
Förstår inte riktigt jämförelsen med Rallycross ?
Citera
2013-10-03, 17:36
  #3
Avstängd
MAEVERABOFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa
Förstår inte riktigt jämförelsen med Rallycross ?

Det är bara en enklare teknisk jämförelse.
Citera
2013-10-03, 17:42
  #4
Medlem
CrycheCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
För de som inte vet vad Grupp B var så var det den högsta rallyklassen på 80-talet och om bilarna ska liknas med någonting av idag så var det rallycross-bilar med en bur, kaross byggd i lättviktsmaterial och tillsammans med en motor som hade turbo och ibland över 500 hästkrafter eller mer.

Klassen avvecklades pga flera allvarliga olyckor. Krascher och kollisioner med publik.

Trots katastrofer anses Grupp-B klassen ha varit rallyns guldålder.

Hur hade det sett ut idag?

Hade man plockat tekniken rakt av från rallycrossen?

Hade man klarat av att förbättra säkerheten?

Det hade gått mycket snabbare med tanke på att dagens wrc-bilar går snabbare med mindre effekt men med mycket bättre chassi och antagligen mycket bättre däck. Hur fort vet jag inte däremot.

Jag tror inte man hade tagit teknik från rallycrossen, jag tror att de som kör rallycross hade köpt fjolårets bilar från rallyteamen.

Säkerheten hade såklart blivit bättre för om jag inte minns fel så var väl många grupp-B bilar rena rörchassin tillverkade i magnesium som är ganska brandfarligt, detta är jag dock inte hundra på.


Någon med mer tekniskt kunnande får gärna rätta mig. Är inte helt hundra som sagt då jag inte vet allt om vilken teknik, material osv de använde sig av, men jag har ett stort motorsportsintresse så lite snappar man ju upp.
Citera
2013-10-03, 18:01
  #5
Medlem
Är det inte logiskt att tänka att klassen hade fortsatt att utvecklas som allt annat har gjort ? Jag menar visst dem tog bort själva "Unlimited" stämpeln när dem tog bort Grupp B men det hade ju hänt ändå till slut, det ser man ju på all motorsport idag.

Samma sak hände ju inom Le Mans prototyper, man måste ju utvecklas och gå vidare.

Det är väl klart att man hade kunnat ha kvar Grupp B men jag tror personligen inte att det hade sett så annorlunda ut jämfört med idag, jag menar säkerheten hade ju kommit den är ju given och sen hade väl motorerna varit mer kraftfulla men det beror ju också vad som är poängen med mästerskapet för en tillverkare.

När Grupp B kom och Audi etc började vinna då sköt ju bilförsäljningen i höjden, det fenomenet har ju dock dött för längesedan och det är svårt att utveckla genom motorsport till vanlig bilindustri, dem enda som verkligen gör det är väl Audi, Toyota och nu Porsche genom sina Le Mans prototyper.

Dock så annar jag att Citroen sålt en hel del bilar på grund utav Loebs alla vinster i Frankrike iaf :P

Summa sumarum Grupp B hade blivit tvungna att utvecklas förra att följa med tiden, det är det mest logiska svaret, vi kan inte ha "Unlimited" serier längre i dagens ekonomiska klimat.
Citera
2013-10-03, 21:18
  #6
Medlem
Ozmeisters avatar
Skulle nog vilja påstå att det var så extremt det kunde bli redan då. Med 700hp i en rally-bil finns det inte mycket mer att göra. Förarna klarade inte av mer. Människan satte gränsen.

Den mentalitet som fanns bland förare då tror jag inte lever kvar, man är helt enkelt inte redo att dö i tävlingssammanhang. Har man växt upp med cykelhjälm sätter man sig inte i en bil med en F1-motor och kör grusväg.
Citera
2013-10-03, 22:08
  #7
Avstängd
MAEVERABOFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozmeister
Skulle nog vilja påstå att det var så extremt det kunde bli redan då. Med 700hp i en rally-bil finns det inte mycket mer att göra. Förarna klarade inte av mer. Människan satte gränsen.

Den mentalitet som fanns bland förare då tror jag inte lever kvar, man är helt enkelt inte redo att dö i tävlingssammanhang. Har man växt upp med cykelhjälm sätter man sig inte i en bil med en F1-motor och kör grusväg.

Målande inlägg

Stig Blomqvist körde ju Audi Quattro S1 och han fick ju också chansen att köra en Impreza WRC i en tävling under 2000-talet. Han påstod att WRC-bilen var enormt mycket bättre i kurvorna och behovet av hästkrafter inte var särskilt stort längre. Men jag kan inte låta bli att tänka på hur utomjordiskt vackert det hade varit i skogarna med en WRC-bil med 700 hästar.

Klockade inte Toivonen in sin Lancia på en tid som hade varit likvärdig med plats 10 på griden på F1-banan Estoril?
Citera
2013-10-03, 22:24
  #8
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozmeister
Skulle nog vilja påstå att det var så extremt det kunde bli redan då. Med 700hp i en rally-bil finns det inte mycket mer att göra. Förarna klarade inte av mer. Människan satte gränsen.

Den mentalitet som fanns bland förare då tror jag inte lever kvar, man är helt enkelt inte redo att dö i tävlingssammanhang. Har man växt upp med cykelhjälm sätter man sig inte i en bil med en F1-motor och kör grusväg.

Ja, jag får hålla med om ditt resonemang, sedan är det ju också så att det inte finns något
behov av t.ex. högre toppfart eftersom ytterst få av sträckorna i VM-serien
som är så pass raka att det går att hålla fullt. Det är väl några enstaka sträckor
i Sverige, Finland och Australien där det går max på vissa delar.

Även om man har bättre däck och hjulupphängningar idag så finns det ju
ändå en gräns för hur mycket grepp ett däck klarar av att generera på en grusväg.
De svenska grusvägarna är väl för det mest ganska hårda men i t.ex. Grekland och
i Australien så är det betydligt mer lösgrus ovanpå vägen.

Rent tekniskt så skulle det såklart vara en stor skillnad med tanke på dagens
modernare teknik och datorkraft osv. Mer avancerade hjulupphängningar,
mer avancerad motorstyrning osv...
Citera
2013-10-03, 22:28
  #9
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
Klockade inte Toivonen in sin Lancia på en tid som hade varit likvärdig med plats 10 på griden på F1-banan Estoril?

Nej, det är en gammal skröna. Tyvärr.

(Källa finns i någon annan Grp B-tråd.)
Citera
2013-10-05, 16:51
  #10
Medlem
perskas avatar
Det hade nog varit otänkbart.

Som tidigare nämnts. Kurvhastigheterna är högre idag och med 2 ja kanske nästan 3 gånger så hög effekt så skulle det innebära att snittfarterna skulle göra en väldans massa av dagens sträckor världen över inte skulle kunna användas p.g.a. snittfarten.
Citera
2013-10-05, 16:54
  #11
Medlem
perskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Nej, det är en gammal skröna. Tyvärr.

(Källa finns i någon annan Grp B-tråd.)

Nej precis, dom testade på en sträcka i samma område eller något sådant och längden på sträckan var samma som banan. Sen var tiderna jämförbara. Men alltså det var ju inte på samma "väg".

Tror det var Hannu Mikkola som har pratat om det i nån intervju och det har väl spätts på allt eftersom.
Citera
2013-10-20, 00:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrycheC
Säkerheten hade såklart blivit bättre för om jag inte minns fel så var väl många grupp-B bilar rena rörchassin tillverkade i magnesium som är ganska brandfarligt, detta är jag dock inte hundra på.

Grupp B var produktionsbaserade bilar, så det innebar att de flesta chassier var baserade på original stålchassi. Några undantag finns dock, Ford RS200 hade exempelvis en monocoque i aluminium (då även den gatgodkända varianten hade detta).

Citat:
Ursprungligen postat av perska
Nej precis, dom testade på en sträcka i samma område eller något sådant och längden på sträckan var samma som banan. Sen var tiderna jämförbara. Men alltså det var ju inte på samma "väg".

Tror det var Hannu Mikkola som har pratat om det i nån intervju och det har väl spätts på allt eftersom.

Toivonen körde också på Estoril men inte GP sträckan, utan en betydligt kortare sträcka.

Egentligen så faller hela påståendet om Lancian på sin egen rimlighet. F1 bilarna hade på denna tid mer än dubbla effekten, drygt halva vikten, bredare och bättre däck och dessutom ordentligt med downforce.

I 1986 års F1 lopp på Estoril så var det Ayrton Senna som tog pole med en Lotus-Renault 98T vilken i kval trim hade ungefär 1200 hk det året.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback