Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-10-05, 22:44
  #25
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50ShadesOfGains
Nä, jag vet inte. Jag har aldrig käkat D-vitamin innan jag fick för mig att köpa det idag. Har inte direkt mått dåligt innan, men man kanske mår ännu bättre om man käkar det. Vad vet jag?

Ett tips är att köpa från utlandet, typ amazon eller ebay. Där kan man få det säkert 10 gånger billigare. 100 tabs på 5000-10000iu styck för 100 spänn är rätt vanligt.
Citera
2013-10-05, 22:50
  #26
Medlem
50ShadesOfGainss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Ett tips är att köpa från utlandet, typ amazon eller ebay. Där kan man få det säkert 10 gånger billigare. 100 tabs på 5000-10000iu styck för 100 spänn är rätt vanligt.

Vad blir fördelen med att ligga på sån hög dos? Hur märker jag av det som människa?
Citera
2013-10-05, 22:56
  #27
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50ShadesOfGains
Vad blir fördelen med att ligga på sån hög dos? Hur märker jag av det som människa?

Är ju såklart svårt att märka något av att förändra en vitamin, men det är ett faktum att d-vitamin har ett starkt samband med testosteronproduktion (se tidigare i tråden).

Det är troligtvis inte ett linjärt samband i oändligheten (såklart), men man kan antagligen få ur nytta på doser högre än 10000iu/dag. När effekter avtar är okänt, och även hur höga doser som krävs för att ta skada är okänt (då d-vitamin är fettlösligt). Men upp till 10k ui är lugnt i alla fall om man är normalviktig.
Citera
2013-10-07, 15:46
  #28
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det är såklart lite broscience inblandat, men har dragit en egen slutsats av detta:

Vitamin-D verkar ha en stark koppling till produktionen av testosteron. http://www.ergo-log.com/vitamindtestosterone.html

Det har aldrig dokumenterats några komplikationer vid långvarigt bruk på 10000ui/dag, så att vitamin-D är en fettlöslig vitamin och därmed farlig i höga doser håller inte. (Alltså, 10000ui/dag är inte en hög dos, man ska såklart ha respekt för fettlösliga vitaminer). Dessutom, en varm sommardag där man är lättklädd får man i sig 10000-20000ui vitamin-D i timmen om man står i solen, så då förstår man hur lite den traditionella rekommendationen är.

Normalnivån är 30.0 to 74.0 nanogram av 25-hydroxy vitamin-D per milliliter blod (ng/mL). För att nå denna nivån ska en normalviktig person 3000-7400ui per dag. "Normalnivån" i dessa sammanhang brukar vara ekvivalent med miniminivå.

Om man köper vitamin-D utomlands så är det inte ovanligt att se tabs på 5000-10000ui/tab.
Jag vet inte om det var just den studien din artikel syftar på, men här finns en som visar det du skriver: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21154195.
("Our results suggest that vitamin D supplementation might increase testosterone levels. Further randomized controlled trials are warranted to confirm this hypothesis.")
Citera
2013-11-11, 13:02
  #29
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Är ju såklart svårt att märka något av att förändra en vitamin, men det är ett faktum att d-vitamin har ett starkt samband med testosteronproduktion (se tidigare i tråden).

Det är troligtvis inte ett linjärt samband i oändligheten (såklart), men man kan antagligen få ur nytta på doser högre än 10000iu/dag. När effekter avtar är okänt, och även hur höga doser som krävs för att ta skada är okänt (då d-vitamin är fettlösligt). Men upp till 10k ui är lugnt i alla fall om man är normalviktig.

Kanske lite därför man löper större risk att bli deprimerad under vinterhalvåret då, om testoproduktionen plötsligt blir helt ur balans :-) egendragen slutsats.. men det är ingen som råkar känna till någon vitamin-d-produkt man kan köpa i Storbritannien som finns lite överallt? Ska dit i dagarna så kan va bra att veta. Annars tittar jag väl bara runt efter 5-10k iu-tillskotten
Citera
2013-11-11, 14:07
  #30
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
Kanske lite därför man löper större risk att bli deprimerad under vinterhalvåret då, om testoproduktionen plötsligt blir helt ur balans :-) egendragen slutsats.. men det är ingen som råkar känna till någon vitamin-d-produkt man kan köpa i Storbritannien som finns lite överallt? Ska dit i dagarna så kan va bra att veta. Annars tittar jag väl bara runt efter 5-10k iu-tillskotten

Japp, lägre d-vitamin på vinterhalvåret är definitivt en faktor.

Om du hänger på en adress i UK ett tag så kan du beställa från amazon.co.uk. Fri frakt inom UK, men rätt billig frakt annars med. Väldigt billigt d-vitamin, finns stora ekonomipack med 360 geltabs ála 5-10k iu st för ~100-200 kr.
Citera
2013-11-11, 14:53
  #31
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Japp, lägre d-vitamin på vinterhalvåret är definitivt en faktor.

Om du hänger på en adress i UK ett tag så kan du beställa från amazon.co.uk. Fri frakt inom UK, men rätt billig frakt annars med. Väldigt billigt d-vitamin, finns stora ekonomipack med 360 geltabs ála 5-10k iu st för ~100-200 kr.

Du som verkar ha lite koll på d-vitamin. Vad tror du om d3 utvunnet ur lanolin? Vet inte vad för källor man ska leta efter, eller om det har någon betydelse. Hittade 5000 iu-tabbar nu i alla fall :- ) hoppas bara inte det är ett budgetmärke som gör produkter som gör verkningslösa produkter... "Healthy origins" hette dem. Tyckte det var oväntat billigt i alla fall. 360 kaps för 250 SEK

Edit: läste inte ditt inlägg så noga. 100-200kr är standard sa du! ja där ser man.. inte farligt för en burk på 360 :-)
__________________
Senast redigerad av speedcola 2013-11-11 kl. 14:54. Anledning: edit
Citera
2017-01-02, 08:52
  #32
Medlem
japanskbruds avatar
eller ät rökt ål ..98ug/100g
Citera
2022-05-09, 20:39
  #33
Medlem
nu vill man införa maxgränser för d-vitamin och jod. Här är en intervju gällande detta:


https://jmm.nu/livsmedelsverket-vill...tamin-och-jod/
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback