Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-03, 11:33
  #1
Medlem
upperkatts avatar
"Rådet för D-vitaminintag är nu att även vuxna bör få i sig tio mikrogram per dag, samma mängd som tidigare bara gällde små barn, gravida samt äldre personer. För personer över 74 år rekommenderas dubbelt så mycket, tjugo mikrogram.

– Bakgrunden är att ny forskning visar på positiva effekter av D-vitamin. Hittills vet vi helt säkert att D-vitamin behövs för att bygga upp skelettet, men vi granskar om det även finns andra samband, säger Irene Mattisson, chef för risk- och nyttovärderingsavdelningen vid Livsmedelsverket."
/http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....re-an-vi-trott

Vad tycks? Själv tycker jag att det är "på tiden", det har ju "länge" diskuteras på diverse forum (bland annat här) om att RDI bör höjas.
Citera
2013-10-03, 12:24
  #2
Medlem
Jaktlystens avatar
Instämmer, det var på tiden.
Citera
2013-10-03, 21:30
  #3
Medlem
mrtowlies avatar
Verkligen på tiden. Den löjligt låga dosen D-vitamin i multivitamintabletter och även D-vitamintillskott på apoteket räcker knappast till för oss nordbor, speciellt inte under vinterhalvåret.

Jag käkar 4000 IU Vitamin D varje dag under vintern. Finns på ett ebay/amazon nära dig.

Har ni vägarna förbi London kan man även köpa där på apoteken, jag köpte mina 4000 där.
Citera
2013-10-03, 21:33
  #4
Medlem
Killer-queens avatar
Hmm. Dags att se över hur mycket jag ploppar i mig egentligen, tar en om dagen av gammal vana. Kanske dags att höja intaget.
Citera
2013-10-03, 21:38
  #5
Medlem
Vad tror ni om mörkhyade? Är det till fördel för dem att överskrida denna nya rekommendation eller är det bara något jag har fått för mig att de behöver större tillskott under vinterhalvåret.
Citera
2013-10-03, 22:41
  #6
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyclad
Vad tror ni om mörkhyade? Är det till fördel för dem att överskrida denna nya rekommendation eller är det bara något jag har fått för mig att de behöver större tillskott under vinterhalvåret.
Du är på rätt väg - de behöver ett större intag, året runt.

"Modern lifestyles and mobility have created mismatch between skin colour and environment for many individuals. Vitamin D deficiencies and UVR overexposure are concerns for many. It is important for these people to individually determine their diet and lifestyle according to their skin colour, the environment they live in, and the time of the year. When exposed to UVB, the entire exposed area of body’s skin of a highly dark-skinned person is able to between 3500 - 6500 IU of vitamin D, while a lightly pigmented person is able to make 10000-20000 IU of vitamin D."
/https://en.wikipedia.org/wiki/Human_...xposure_to_sun
Citera
2013-10-04, 09:36
  #7
Medlem
Celavis avatar
Intressant, då kanske det inte räcker med bara multivitamintillskott, aldrig kört bara D :/...
Citera
2013-10-04, 09:50
  #8
Avstängd
Alltidxxs avatar
Ska se över vilka livsmedel som toppar vitamin D och hur mycket jag äter av dessa. Har ju en burk vitamin D stående "i fall att" men nyttjar den inte.
Citera
2013-10-04, 09:52
  #9
Medlem
Fenjal888s avatar
Rekommendationen är fortfarande riktigt löjligt. 10 mcg (400ui) till 20 mcg (800ui) är patetiska mängder. Vet att många som är medvetna om hälsa som ligger på 10000-20000ui (250-500 mcg).
Citera
2013-10-04, 10:40
  #10
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Rekommendationen är fortfarande riktigt löjligt. 10 mcg (400ui) till 20 mcg (800ui) är patetiska mängder. Vet att många som är medvetna om hälsa som ligger på 10000-20000ui (250-500 mcg).
Var kan man läsa mer om fördelarna med så högt intag?
Citera
2013-10-04, 15:47
  #11
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Var kan man läsa mer om fördelarna med så högt intag?

Det är såklart lite broscience inblandat, men har dragit en egen slutsats av detta:

Vitamin-D verkar ha en stark koppling till produktionen av testosteron. http://www.ergo-log.com/vitamindtestosterone.html

Det har aldrig dokumenterats några komplikationer vid långvarigt bruk på 10000ui/dag, så att vitamin-D är en fettlöslig vitamin och därmed farlig i höga doser håller inte. (Alltså, 10000ui/dag är inte en hög dos, man ska såklart ha respekt för fettlösliga vitaminer). Dessutom, en varm sommardag där man är lättklädd får man i sig 10000-20000ui vitamin-D i timmen om man står i solen, så då förstår man hur lite den traditionella rekommendationen är.

Normalnivån är 30.0 to 74.0 nanogram av 25-hydroxy vitamin-D per milliliter blod (ng/mL). För att nå denna nivån ska en normalviktig person 3000-7400ui per dag. "Normalnivån" i dessa sammanhang brukar vara ekvivalent med miniminivå.

Om man köper vitamin-D utomlands så är det inte ovanligt att se tabs på 5000-10000ui/tab.
Citera
2013-10-04, 15:49
  #12
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det är såklart lite broscience inblandat, men har dragit en egen slutsats av detta:

Vitamin-D verkar ha en stark koppling till produktionen av testosteron. http://www.ergo-log.com/vitamindtestosterone.html

Det har aldrig dokumenterats några komplikationer vid långvarigt bruk på 10000ui/dag, så att vitamin-D är en fettlöslig vitamin och därmed farlig i höga doser håller inte. (Alltså, 10000ui/dag är inte en hög dos, man ska såklart ha respekt för fettlösliga vitaminer). Dessutom, en varm sommardag där man är lättklädd får man i sig 10000-20000ui vitamin-D i timmen om man står i solen, så då förstår man hur lite den traditionella rekommendationen är.

Normalnivån är 30.0 to 74.0 nanogram av 25-hydroxy vitamin-D per milliliter blod (ng/mL). För att nå denna nivån ska en normalviktig person 3000-7400ui per dag. "Normalnivån" i dessa sammanhang brukar vara ekvivalent med miniminivå.

Om man köper vitamin-D utomlands så är det inte ovanligt att se tabs på 5000-10000ui/tab.
Ok, tack för svar. Ska titta närmare på det där vid tillfälle.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback