Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-02, 17:43
  #1
Medlem
Highlighteds avatar
Hej

Har en laptop jag nyligen köpt begagnad,

Den verkar funka fint i dom flesta fall, förutom när jag kör den utan sladd.
Den har vid 2 tillfällen krashat/dött helt plötsligt trots att batteritiden visar ex 90%.

Datorn är märket HP AMD Turion X2 Dual core, 4 g ram, ati mobility radeon HD 3400 något bla bla

Varför dör datorn helt spontant!!

Hjälp

ursäkta om jag postat fel, hänger inte mkt på denna avdelning
Citera
2013-10-02, 17:50
  #2
Medlem
Torps avatar
Glappar batteriet kanske?
Citera
2013-10-02, 19:17
  #3
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Om du ger oss vilken modell av HP laptop du har samt operativsystem kan vi se om det finns firmware uppdatering till din laptops batteri (om det nu är fullt fungerande också bör det lösa problemet).

"HP AMD Turion X2 Dual core" är din processor och inte modellen, kolla undersidan, du kan även ange serialnumber, S/N eller servicetag här.
Citera
2013-10-02, 20:48
  #4
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Om du inte vill blotta vilken dator du har kan du köra denna (du måste kopiera denna):
ftp://ftp.hp.com/pub/caps-softpaq/HP_SDM_Setup.exe
Citera
2013-10-03, 00:55
  #5
Medlem
Skadat godss avatar
Om celler i batteriet är avlidna (eller annat problem i det) så kan Win visa 90% kvar sen kan det rasa till noll på några 10-tals sekunder. I Everest och Aida64 kan du under Energialternativ kolla batteriets slitagenivå, det ger en liten hint om hur batteriets mående är i nuläget.
Citera
2013-10-04, 11:51
  #6
Medlem
Highlighteds avatar
tack för svar.

Min instinktiva misstanke har varit att batteriet e knasigt och behöver bytas. Men köper den här begagnad för typ 700 - 1000 kr och ett batteri kostar väl 300-500 kr?
Så är det värt eller ska man bara köpe en ny dator som funkar istället?
Hade dock behövt en slit och släng grej man vågar ha med sig när man e på resande fot... Ska flänga runt nästa år och behöver någto jag inte sliter håret över om det typ regnar på den

Dator model är.
hp pavilion dv7-1210eo
Citera
2013-10-04, 12:08
  #7
Medlem
Skadat godss avatar
Billigt kinabatteri skulle jag satsa på...
http://www.24.se/ShowSearchResult.as...archstring=dv7
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback