Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-20, 21:46
  #73
Medlem
Vossevangens avatar
Kan dette være av interesse?

http://topics.nytimes.com/top/refere...usk/index.html
Citera
2015-05-20, 22:04
  #74
Medlem
930819s avatar
Har redan kollat igenom dom.. Verkar inte finnas där, men tack för hjälpen ändå! Kanske fanns bara artikeln i appen..
Citera
2015-07-03, 10:19
  #75
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
DN (kan ha varit SvD också) publicerade en artikel för någon/några veckor sedan om flyktingar som kom till landet 2004 och jämförde deras löner. Om jag inte minns fel så låg medianlönen för flyktingarna på hisnande 11 500 kronor (eller dylikt). Någon som kan hjälpa mig hitta denna?

Anledningen till att jag minns detta är för att det var en kvinna som hellre var kvar hemma och läste koranen än att faktiskt integreras i det svenska samhället.


Mod kan ta bort detta. Då jag lyckades komma ihåg den sista biten med kvinnan som hellre läser Koranen så googlade jag på det och hittade artikeln hos Avpixlat som senare ledde till DN artikeln.

Jag blev nyfiken på artikeln. Kan du länka?
Citera
2015-07-03, 14:18
  #76
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Jag blev nyfiken på artikeln. Kan du länka?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tio...0-i-manaden-1/
http://www.dn.se/nyheter/sverige/jag...landet-starkt/

Citat:
Chahin från Afghanistan kan inte ett ord svenska och sonen hjälper DN att tolka konversationen.

Hon fick förvisso erbjudande om att läsa SFI, Svenska för invandrare, men tackade nej.

– Det passade inte mig. Jag har svårt att lära mig nya språk. Men jag är nöjd med tillvaron. Jag får vara mycket med barnen – och jag kan ägna dagarna åt att läsa Koranen. Det känns meningsfullt, säger Chahin som samtidigt medger att språket sannolikt hade underlättat situationen på arbetsmarknaden.
Citera
2015-07-15, 03:37
  #77
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Hej!

Jag har föga hopp om att det jag söker kommer att finnas, men jag ger det ett försök. Min far har många gånger berättat för mig om en studie som gjordes i passivrökning, alltså hur rökare påverkar andra människor i sin omgivning. Min far sa att det var en påkostad studie av högt uppsatta inom EU byråkratin (detta skedde i samband med att de infördes förbud mot att röka i offentliga lokaler etc.). Jag antar att målet var att politiken skulle få stöd av forskningsvärlden och inte bara av deras paroller. I vilket fall gav studien bakslag och forskarna, objektiva i sin natur, kom fram till ett minst förvånande resultat - passivrökning hade en liten positiv inverkan på människor. EU-politikerna bestämde sig därav för att publicera studien i en liten engelsk tidning, jag tror i Wales.

Detta är ingen skröna. Den låg under en längre tid sparad på hans dator. Dessvärre kollapsade den och allt han sparat på hårddisken försvann för alltid. Det skulle betyda oerhört mycket om någon kunde hjälpa mig att hitta denna studie!

Tack på förhand!
Citera
2015-07-15, 14:43
  #78
Medlem
Zwerchstands avatar
Enklast är nog att gå på hårddisken från datorn. Plocka ur den, koppla till en fungerande dator, läs av.
Citera
2015-07-20, 19:26
  #79
Medlem
SuraStinas avatar
Tack Glaucius!

En till fråga- imorse hann jag inte läsa klart DN på nätet och kikade in ikväll för att läsa artikeln men nu finns den inte på förstasidan. Det var en artikel om fosterhem i Sverige och bristen på dessa. Även ett foto på ett medelålders par och en flicka i trädgården framför sitt gula hus.

Någon som kan hjälpa mig att hitta den? Har sökt på fosterhem men hittar inget. Eftersom jag inte läste artikeln så vet jag inte om det var i Sthlm eller något annat sökord jag kan använda.
Citera
2015-10-02, 14:41
  #80
Medlem
Pasiphaes avatar
För jag vet inte hur många år sedan ska en stor Svensk tidning rapporterat om att det sitter 294 invandrare och 12 Svenskar på Kumla just då. Vet någon källan till detta, vilka var det som skrev om det och vilket år var det?
Citera
2016-08-20, 17:40
  #81
Medlem
Vet inte om jag kommit rätt, jag letar efter ett videoklipp med en manlig reporter som intervjuar en polisman.
Allt jag kommer ihag är att reportern/journalisten var riktigt dryg och oprofessionell, ställde onödiga fragor som egentligen redan var besvarade osv. Polisen förklarade även att man inte kunde avslöja vissa saker om fallet men journalisten fortsatte enda.
Det kändes som om journalisten bara försökte fylla ut sina minuter och man satt och skämdes när man tittade pa klippet.

Nagon som vet?

Sag detta antingen i ar eller förra aret - 2015. Tror det handlade om nagon som hittats mördad i en trappuppgang eller nagot sadant och reportern fragade om han bodde i trappuppgangen, polisen svarade att man inte visste men snubben var inte riktigt nöjd med det svaret.

Det är det jag minns just nu.
Citera
2016-12-31, 06:40
  #82
Medlem
Hej.

Jag är på jakt efter pdf-er av alla King och Cafétidningar från 2009. Jag har även postat i REQ-tråden.

Det fanns en artikel om hur man tränar och äter för att komma i form i någon av tidningarna det året som jag vill ha fatt i, men då jag inte minns vilket nummer så får jag leta igenom alla.

Har även försökt att mejla redaktionerna för att köpa lösnummer men ej fått något svar.
Citera
2017-03-14, 16:46
  #83
Medlem
Ganonitos avatar
Söker en artikel om en fet man och hans lika feta barn som blåstes på pengar av en sol och vårande kvinna. Först så lurade hon av honom alla hans pengar och sen tömde hon döttrarnas konton också. Någon som vet vilken jag menar? Publicerades i Aftonbladet för några år sedan.
Citera
2017-03-14, 23:16
  #84
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Söker en artikel om en fet man och hans lika feta barn som blåstes på pengar av en sol och vårande kvinna. Först så lurade hon av honom alla hans pengar och sen tömde hon döttrarnas konton också. Någon som vet vilken jag menar? Publicerades i Aftonbladet för några år sedan.

Nvm. Hittade den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback