Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-01, 23:32
  #1
Medlem
Zartazas avatar
Jag köpte nyss ett nytt moderkort och ram som jag för en timme sen kopplade ihop.
Datorn fungerar men skärmen är fast i sleep mode. Jag har kollat alla kablar som går från nätaggregat till grafikkort. Kablar från skärm till dator är det inget fel på.
Det jag undrar mest över är kontakten som grafikkortet ska sitta på. Där står det pcix16, vad menas med det? Mitt grafikkort har 2 st 6 pin med sammanlagt 12 pin. Fungerar det inte då?
Jag har nu provat en ny kontakt på moderkortet men det fungerar inte det heller.
Vafan kan det vara för fel?
Citera
2013-10-01, 23:52
  #2
Medlem
Manboiiis avatar
Är du säker att ditt grafikkort är kompatibelt med ditt moderkort?

Linka ditt grafikkort och moderkort gärna.
Citera
2013-10-01, 23:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza
Jag köpte nyss ett nytt moderkort och ram som jag för en timme sen kopplade ihop.
Datorn fungerar men skärmen är fast i sleep mode. Jag har kollat alla kablar som går från nätaggregat till grafikkort. Kablar från skärm till dator är det inget fel på.
Det jag undrar mest över är kontakten som grafikkortet ska sitta på. Där står det pcix16, vad menas med det? Mitt grafikkort har 2 st 6 pin med sammanlagt 12 pin. Fungerar det inte då?
Jag har nu provat en ny kontakt på moderkortet men det fungerar inte det heller.
Vafan kan det vara för fel?

Testa en annan anslutning, vga-kontakten ifall du kör på hdmi, eller vice versa. Eller displayport.
Citera
2013-10-02, 04:03
  #4
Medlem
Zartazas avatar
Fick skiten att fungera nu. Några "piggar" på processorn hade vikit sig. Nu fungerar allt.
Citera
2013-10-03, 08:53
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza
Fick skiten att fungera nu. Några "piggar" på processorn hade vikit sig. Nu fungerar allt.

Tryckte du ned processorn utan att öppna med spaken på sidan om hållaren? Det heter zero insertion och det behövs ingen kraft för att få i processorn i hållaren.
Citera
2013-10-03, 18:14
  #6
Medlem
Zartazas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tryckte du ned processorn utan att öppna med spaken på sidan om hållaren? Det heter zero insertion och det behövs ingen kraft för att få i processorn i hållaren.
Nej, det var så här att jag inte kollade så noga om processorn föll på tillräckligt bra plats innan jag började sätta på alla grejerna, fläkten och den där "behållaren". Själva ramen till de 4 skruvarna som håller ihop allt satt väldigt högt upp, tack vare att processorns "piggar" inte hade fallit på plats i alla hål så jag pressade ner ramen och skruvade ganska hårt så att det skulle passa.

Några kompisar var hemma hos mig och vi dubbelkollade allt, jag hade kopplat i allting rätt, men ändå så vägrade grafikkortet/skärmen ge signal. Så vi tog loss processorn och kollade så jag hade lagt den på rätt plats, alltså de 4 "stora hålen" (se bild: http://hothardware.com/articleimages...ii-x4-955.jpg) och det hade jag gjort. Men på något vänster så hade alla piggar inte riktigt åkt ner i hålen så det var därför processorn satt så "högt upp". Min kompis tog då en kniv och böjde tillbaka de piggarna som var böjde och vips så fungerade skärmen igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback