• 1
  • 2
2013-10-01, 16:02
Medlem
BushKillingtons avatar
Så då var det kanelbullens dag på fredag! Det skall givetvis "firas" med kanelbullar i mängder. För min del blir det hemmagjorda kanelbullar på detta recepetet: http://www.tasteline.com/Recept/Ingr...ta_kanelbullar

Hur ska du fira kanelbullens dag? med köpta bullar? vilket fabrikat föredrar du isånnafall? Om du gör hemmagjorda så vilket recept har du då?
Citera
2013-10-01, 16:33
Medlem
ShazzaJoness avatar
Här hemma skall det bakas bullar ikväll som aldrig förr!

Använder mig utav detta recept från Jespers Långström, blir riktigt stora och saftiga. Brukar också pensla de färdiggräddade bullarna med sockerlag så de blir "bagerisnygga".

Bullar ca 50st
500 g standard mjölk
50 g blå jäst
1000 g vetemjöl
200 g osaltat smör
200 g strösocker / vit sirap
2 tsk grovmalen kardemumma
13 g salt

Fyllningar:
(gör dagen innan så kanelen ger ifrån sig mer smak)

Kanelfyllning med mandelmassa
300 gr rumstempererat smör
100 gr mandelmassa
90 gr strösocker
4 msk(eller mer) malen kanel

Blanda in smöret i mandelmassan, lite i taget annars blir det klumpar. Blanda sedan i socker och kanel.

Kanelfyllning utan mandelmassa
250 gr rumstempererat smör
250 gr strösocker
25 gr vetemjöl
4 msk (eller mer) malen kanel

Rör ihop.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------
Värm mjölken till ca 30 grader C. Blanda i jästen och rör om tills jästen löst sig i mjölken. Häll ner ca hälften av mjölet och knåda i maskin ca 5 min. Låt jäst, mjölk och hälften av mjölet jäsa i ca 20 min, nu har du gjort en fördeg. Tillsätt resterande mjöl och allt smör, socker/vit sirap och kardemumma. Knåda i maskin ca 12-15 minuter. Tillsätt saltet och knåda ytterligare ca 3-4 minuter. Låt degen stå i en bunke eller gärna i en plastlåda med lock ca 45-60 minuter.

Kavla ut degen och bre på önskad mängd kanelfyllning. Forma dina bullar på önskat sätt (snäcka eller knut) och lägg dem på plåt med bak papper eller silikonduk. Sätt in en långpanna med varmt vatten i din avstängda ugn och ställ in plåten med bullarna. Nu har du byggt ditt eget jäs skåp. Jäs bullarna till dubbel storlek och ta sedan ut vattnet och bullarna ur ugnen.

Sätt ugnen på 200 grader. När ugnen kommit upp i temperatur så penslas bullarna med uppvispad ägg och strösslas med pärlsocker, sedan gräddas de tills de får en bra färg, ca 7-10 minuter.
Citera
2013-10-01, 18:37
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShazzaJones

Använder mig utav detta recept från Jespers Långström, blir riktigt stora och saftiga. Brukar också pensla de färdiggräddade bullarna med sockerlag så de blir "bagerisnygga".

Bullar ca 50st
500 g standard mjölk
50 g blå jäst
1000 g vetemjöl
200 g osaltat smör
13 g salt

Fyllningar:
(gör dagen innan så kanelen ger ifrån sig mer smak)

Kanelfyllning med mandelmassa
300 gr rumstempererat smör
100 gr mandelmassa
90 gr strösocker
4 msk(eller mer) malen kanel

Blanda in smöret i mandelmassan, lite i taget annars blir det klumpar. Blanda sedan i socker och kanel.

Kanelfyllning utan mandelmassa
250 gr rumstempererat smör
250 gr strösocker
25 gr vetemjöl
4 msk (eller mer) malen kanel

Rör ihop.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------
Värm mjölken till ca 30 grader C. Blanda i jästen och rör om tills jästen löst sig i mjölken. Häll ner ca hälften av mjölet och knåda i maskin ca 5 min. Låt jäst, mjölk och hälften av mjölet jäsa i ca 20 min, nu har du gjort en fördeg. Tillsätt resterande mjöl och allt smör, socker/vit sirap och kardemumma. Knåda i maskin ca 12-15 minuter. Tillsätt saltet och knåda ytterligare ca 3-4 minuter. Låt degen stå i en bunke eller gärna i en plastlåda med lock ca 45-60 minuter.

Kavla ut degen och bre på önskad mängd kanelfyllning. Forma dina bullar på önskat sätt (snäcka eller knut) och lägg dem på plåt med bak papper eller silikonduk. Sätt in en långpanna med varmt vatten i din avstängda ugn och ställ in plåten med bullarna. Nu har du byggt ditt eget jäs skåp. Jäs bullarna till dubbel storlek och ta sedan ut vattnet och bullarna ur ugnen.

Sätt ugnen på 200 grader. När ugnen kommit upp i temperatur så penslas bullarna med uppvispad ägg och strösslas med pärlsocker, sedan gräddas de tills de får en bra färg, ca 7-10 minuter.
Skall nog testas,men jäsa i ugn var nåt nytt.
Citera
2013-10-01, 20:00
Medlem
Denkmittels avatar
Blir dock svårt att jäsa 50 bullar i ugnen om man inte har en jätte-ugn. För min ugn behöver jag tre plåtar för det, i varje fall.

Är tanken med att tillsätta salt senare att jästen mår bättre utan? Personligen tycker jag att det blir lite fånigt att specificera saltfritt smör och sedan tillsätta salt.
Citera
2013-10-02, 18:21
Medlem
ShazzaJoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmittel
Blir dock svårt att jäsa 50 bullar i ugnen om man inte har en jätte-ugn. För min ugn behöver jag tre plåtar för det, i varje fall.

Är tanken med att tillsätta salt senare att jästen mår bättre utan? Personligen tycker jag att det blir lite fånigt att specificera saltfritt smör och sedan tillsätta salt.

Haha jo, visst blir det lite trångt men jag fick iaf in mina bullar i ugnen.

Det vet jag faktiskt inte, jag antar att det har med jästen att göra. Har sett det på andra brödrecept också. Sen är det ju bra att baka med osaltat smör och sedan tillsätta salt för att kunna veta exakt hur mycket man har i. Hur många gram salt det finns i smöret känns som onödig matematik då man kan göra såhär.
Citera
2013-10-02, 18:42
Medlem
Denkmittels avatar
Citat:
Haha jo, visst blir det lite trångt men jag fick iaf in mina bullar i ugnen.

Det vet jag faktiskt inte, jag antar att det har med jästen att göra. Har sett det på andra brödrecept också. Sen är det ju bra att baka med osaltat smör och sedan tillsätta salt för att kunna veta exakt hur mycket man har i. Hur många gram salt det finns i smöret känns som onödig matematik då man kan göra såhär.
Mja, jag brukar ändå höfta med saltet. Och vanligt smör (1.2% salt) gör ju knappt någon skillnad i salthalten. 200g smör innehåller mindre än 3g salt.
Citera
2013-10-03, 12:43
Medlem
Shintas avatar
Citat:

Bullar ca 50st
500 g standard mjölk
50 g blå jäst
1000 g vetemjöl
200 g osaltat smör
13 g salt

Hur får du ut 50 bullar av den degen, speciellt "riktigt stora"? Jag skulle nog lyckas med runt 30 stycken på den mängden degvätska. Förövrigt brukar jag föredra att baka söta degar med en fördeg, tycker det blir en bättre andra jäsning då. Kolla in Jan Hedhs recept.
Citera
2013-10-03, 14:16
Medlem
oyegies avatar
13gram salt hur mycket är det i kryddmått,min våg är inte så hightech så undrar lite.
Citera
2013-10-03, 14:38
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
13gram salt hur mycket är det i kryddmått,min våg är inte så hightech så undrar lite.
26 kryddmått
Citera
2013-10-04, 13:27
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Skall nog testas,men jäsa i ugn var nåt nytt.

Enligt min erfarenhet så blir bullarna bäst om man inte jäser dem i ugn, så därför brukar jag jäsa i rumstemperatur under lite längre tid så att de inte blir onödigt "stressade"...

Men det blir väl att kavla upp ärmarna och börja knåda lite även för min del idag.
Har lite olika recept som jag är nöjd med, men ska nog testa ett nytt idag som mamma brukar köra på (Så att man lär sig något nytt.). Har dock en förkärlek för kardemumma så det brukar bli lite extra av den varan i mina bullar.

Om det blir bra bullar så postar jag receptet här efteråt.

Kanelbullens dag är en av de "nya" traditioner som jag uppskattar och brukar följa (Det här är en annan...).
Citera
2013-10-05, 20:36
Medlem
Denkmittels avatar
Jag prövade att baka ShazzaJones postade recept nu tidigare idag. Bullarna blev mycket goda, och degen var mer lätthanterlig än den i mitt vanliga recept. Rekommenderas!
Citera
2014-10-04, 10:22
Medlem
oyegies avatar
Kanelbullens dag idag,nu ska här bakas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto