• 1
  • 2
2013-10-01, 13:30
Medlem
Har fått hem en skygg liten katt från ett katthem som jag ska vara jourhem till i 3-6månader ungefär. Han fick med sig torrfoder och kattströ från hemmet där han bodde och han går på lådan och så utan problem.

Dock så luktar det hemskt i hela lägenheten när han bajsat, så jag undrar om jag ska vänta ett tag tills han vant sig vid att bo här (de sa att det var vanligt att katten blev dålig i magen när den flyttar) eller kan jag byta sort på kattsanden? Det tar inte många sekunder innan lukten börjar sprida sig och tar ungefär en timme innan den försvinner trots att jag tar bort bajset direkt!

Någon som har tips på vad jag ska göra?
Citera
2013-10-01, 13:49
Medlem
kekomis avatar
Gissar att det är "vanlig", brun kattsand? Testa en sort med kristaller istället, luktar MYCKET mindre och håller sig fräsch längre. Finns t e x en som heter Fresh & Easy, som jag använde när jag hade katt. Folk brukade fråga hur det kunde lukta så gott om lådan.
Citera
2013-10-01, 13:51
Medlem
Det är högst individuellt hur din katt reagerar på ett kattsandbyte, men de flesta katter brukar vara misstänksamma mot byten. Du kan skaffa en till låda med den nya sanden och ställa den utmed den gamla som får stå kvar ett tag så katten kan undersöka och välja vart den vill gå, och efter ett tag provar du ta bort den gamla lådan.

Eller så blandar du in den nya sanden i den gamla lådan, eller så testar du helt enkelt att tvärt byta all sand men har kvar den gamla ifall katten skulle vägra gå på den nya.

När mina katter var små så var de vana att gå på sågspån, det luktar ju förfärligt och jag hade sågspån i lådan några dagar men bytte tvärt och la i en färsk lort från deras gamla låda i den nya sanden och gömde den lite, katterna nosade nyfiket och gjorde sina behov utan problem på den nya sanden.

Jag har även bytt tvärt när katterna varit äldre och för den ena katten var det tveksamt om det skulle godkännas, men efter några dagars tveksamheter så gick det bra, den andra katten brydde sig nada.
Använder man samma låda så sitter mycket av kattens avföringslukt kvar i själva plastlådan, det som kan ställa till med problem är ofta att katter inte verkar gilla sandbyten för att det känns annorlunda under tassarna. Jag testade en vit sand med stora kristaller, men den var vass och gick jag själv på en sådan som hamnat utanför kattlådan så gjorde det vansinnigt ont under min fot.
Citera
2013-10-01, 13:57
Medlem
Jag har typ pellets av papper. Toa-lätt står det på förpackningen och det är vad han är van vid.

Men han ligger mest under soffan just nu och går endast fram nån gång per dag så vågar inte chansa ifall han inte gillar nya sanden. Kanske bättre att blanda lite då? För det luktar zoo och bajs nu vilket inte känns så trevligt.
Citera
2013-10-01, 14:19
Medlem
kekomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetlanaSparkles
Jag har typ pellets av papper. Toa-lätt står det på förpackningen och det är vad han är van vid.

Men han ligger mest under soffan just nu och går endast fram nån gång per dag så vågar inte chansa ifall han inte gillar nya sanden. Kanske bättre att blanda lite då? För det luktar zoo och bajs nu vilket inte känns så trevligt.

Jag tror att kristallsandens effekt fråntas om man blandar den, men testa som lacrima skrev att byta helt men spara den gamla ifall kissen vägrar den nya. Min erfarenhet är dock att det brukar gå fint med plötsligt byte. (Nu är ju din katt fortfarande skygg och så, för all del.)
Citera
2013-10-01, 17:47
Medlem
Katter reagerar olika på olika toalett-"sand". T.ex. kan en del katter tycka att kristaller är för hårda att gå på, så då går de inte på toa pga det. Det är en djungel med alla sorter som finns och vad som passar dig och din katt bäst är svårt att veta. Ni måste prova er fram. Dessutom kan olika kattkiss reagera olika med olika sand, så en som klumpar jättebra med en sorts kiss kan fungera jättedåligt med en annan sorts kiss (har egen erfarenhet av det. Jättesvårt när man har flera katter). Generellt brukar sand som är mer sandlik fungera för många katter (men även där finns massa olika sorter och även prisklasser), en del luktar lite, en del dammar en del. Ja, finns massa och smaken är som baken . Tror nog du kan prova att byta, sand brukar ändå kännas ganska naturligt för dem att krafsa över bajset med. Hoppas du och din katt hittar något som passar er bra

Hittade detta test hos ICA. Kanske något år gammalt, men sanden lär vara likadan idag. Kan ge ngt tips kanske:

http://www.icakuriren.se/PageFiles/30786/kattsand.pdf
Citera
2013-10-01, 20:31
Medlem
Beroende på budget: testa Everclean - lite dyrare, dammar en del, men lutar nada
Som budgetval kör jag Icas parfymerade kattsand, funkar nästan lika bra som Everclean, har man bara en katt och rensar två ggr per dag duger den gott, ingen lukt och dammar väldigt lute.

Båda dessa är "vanlig" kattsand, inte kristaller
Citera
2013-10-02, 00:52
Medlem
Du måste vara ett troll eller helt olämplig att ha katt i hemmet. Jag har en katt som jag fick som vuxen, bättre begagnad, vid 2 års ålder, och jag har aldrig hört talas om dina bekymmer förut, med lukt i hela lägenheten när katter går på lådan.

Min erfarenhet av katter är att det inte luktar och att katter är renliga, de gräver ner "det" i sanden för att förhindra lukt. Vilken sand man väljer har ingen som helst betydelse, bara man byter ofta och gör rent lådan när ny sand fylls på. Du måste se till att sanden aldrig är våt, och byta sand ofta, plocka rent i lådan och spola ner i toaletten det du hittar.

Det är urinen som kan lukta om du snålat med sanden, men du har väl Ajax och Klorin i badrummet? En trasa är också effektivt, när katten skvätter sand utanför lådan. Om det inte är vått så kan man dammsuga upp sanden.

Hoppas du får nytta av mina råd!
Citera
2013-10-02, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du måste vara ett troll eller helt olämplig att ha katt i hemmet. Jag har en katt som jag fick som vuxen, bättre begagnad, vid 2 års ålder, och jag har aldrig hört talas om dina bekymmer förut, med lukt i hela lägenheten när katter går på lådan.

Min erfarenhet av katter är att det inte luktar och att katter är renliga, de gräver ner "det" i sanden för att förhindra lukt. Vilken sand man väljer har ingen som helst betydelse, bara man byter ofta och gör rent lådan när ny sand fylls på. Du måste se till att sanden aldrig är våt, och byta sand ofta, plocka rent i lådan och spola ner i toaletten det du hittar.

Det är urinen som kan lukta om du snålat med sanden, men du har väl Ajax och Klorin i badrummet? En trasa är också effektivt, när katten skvätter sand utanför lådan. Om det inte är vått så kan man dammsuga upp sanden.

Hoppas du får nytta av mina råd!

TS skriver att h*n använder Toalätt och det är en pappersprodukt.
Citera
2013-10-02, 09:31
Medlem
Fiaskruttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
TS skriver att h*n använder Toalätt och det är en pappersprodukt.

PELLETS....usch.
Ja och det har en förmåga att lukta väldigt illa... Jag har bara provat det en gång för länge sedan.
Jag skulle snarast köpa kattsand och blanda i för att om en vecka eller två helt gå över till kattsanden.
Börja med en fylla på en tredjedel kattsand för att sen ta bort pelletsen helt.
Det luktade katturin i hela lägenheten bara nån hade kissat. Och det är svårt att gömma korvarna i pelletsen. Dom hamnar oftast ovanpå.
Jag själv blandar Pussi med Everclean då evercleanen doftar så mycket parfym.
Kan inte vara så nyttigt för katterna då jag reagerar på parfymdoften.
Men den tycker jag är absolut bäst.
Citera
2013-10-02, 10:07
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Skulle använda Ever Clean men tycker det blir för dyrt. Är rökare så jag känner inte det luktar parfym.

Kör Miss Cat icke klumpbildande i stor säck. Måste röra om och lufta flera gånger om dagen och det dammar. För priset är det den bästa tycker jag och ingen brukar tycka det luktar låda hos mig.

Pellets har jag testat fast jag köpte aldrig nån sån där speciallåda där det som är kissat på ska ramla ner. Tyckte det stank vedervärdigt och blev spån överallt, men kan vara för jag inte köpte lådan, vet det finns folk som inte skulle vilja ha annat än pellets.

Klumpbildande sand har jag aldrig gillat. Om alla 3 katter går och pissar när jag är borta över dagen, är hela lådan en hård klump när jag kommer hem. Nä, ok, kanske inte riktigt så men nästan.
Citera
2013-10-02, 10:22
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetlanaSparkles

Toa-lätt har jag provat, mycket riktigt stinker som ett grishus. Fördelen är att den knappt väger nåt.

Mina katter har aldrig brytt sig om jag bytt sand, utom en sort med vita kristaller som de inte gillade alls. Jag har bytt tvärt och inte gjort nåt speciellt.

Men nu är det olika på katter och jag hade blandat ny och gammal om jag var du, låtit lite gammal kissad sand vara kvar för säkerhets skull.

Sop bredvid lådan är bra eller ha en liten matta man kan skaka av enkelt.

Hoppas allt går bra. Det ska inte lukta, i alla fall inte som stör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in