Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-30, 17:04
  #1
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17494748.ab Läste denna artikel på aftonbladet och skrattade några gånger.

Citat:
Företagsupplägget ställer till stora problem för piloterna. En Ryanair-pilot baserad i Tyskland fick tidigare i år påhälsning av beväpnad polis som inför ögonen på hans barn gjorde husrannsakan, på grund av misstänkt skattebrott.
Problemet är vad för något? Killen förstod inte hur man ska driva ett företag och bröt mot lagar. Är det Ryan Airs fel eller?
Citat:
Utbildningslånen för att bli *pilot ligger på 1-1,5 miljoner *kronor, vilket ger en räntekostnad på omkring 10 000 kronor i månaden. Ändå tjänar nya piloter hos Ryanair ofta inte mer än 15 000 kronor efter att skatter och sociala avgifter är betalda. Att byta arbetsplats är inte att tänka på, eftersom väldigt få flygjobb utannonseras i dag
Piloterna kanske skulle ha tänkt på det innan de tog lån på 1,5 mille.. Är det någon oskriven lag att nyexaminerade, oerfarna piloter ska kamma hem medellön x 2?

jag orkade inte läsa mer, men jag tänka mig att resten är i stil med "Ryan Air är inte bra! - slut på argument"

Vad är detta för meningslös smutskastningskampanj mot Europas punktligaste flygbolag? Kan vi väta oss mer från AB?
Citera
2013-09-30, 18:21
  #2
Medlem
Jag förstår inte problemet alla måste betala sina lån......
Citera
2013-09-30, 19:44
  #3
Medlem
kvskvss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sosselebban
Jag förstår inte problemet alla måste betala sina lån......

Om du läser artikeln så förstår du att Ryanair har ruttna villkor för deras anställda, vilket man hör om hela tiden. Misstänker att ingen pilot vill jobba för ryanair men de har helt enkelt inget val i och med att det finns så få jobb. De kan givetvis välja att jobba som något annat en pilot på ett annat företag.
Citera
2013-09-30, 20:40
  #4
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvskvs
Om du läser artikeln så förstår du att Ryanair har ruttna villkor för deras anställda, vilket man hör om hela tiden. Misstänker att ingen pilot vill jobba för ryanair men de har helt enkelt inget val i och med att det finns så få jobb. De kan givetvis välja att jobba som något annat en pilot på ett annat företag.
Jag har en kompis som är pilot på KLM och som låter berätta att man kan snacka skit ol Ryanair och påstå ditten och datten om det bolaget, men piloterna där tjänar mer än piloter på de stora bolagen även om kanske inte facket har lika stort inflytande och man får jobba mer för pengarna. Han sa i varje fall att Ryanair inte bryter mot säkerhetsföreskrifterna, då hade man överhuvudtaget aldrig fått flyga, och piloterna tjänar bättre än standard.

För Aftonslasken är det naturligtvis en styggelse att ett företag drivs utan MBL-förhandlingar och skyddsombud från löntagarorganisationerna... Därmed är Ryanair ondskan inkarnerad och ska svärtas ner för allt vad tygen håller. Allt som avviker från svensk socialdemokratisk standard är rena fascismen!
Citera
2013-09-30, 20:53
  #5
Medlem
Nostradumbasss avatar
Med Ryan Air är det så att när piloterna väl flyger har dom bättre betalt än många stora flygbolag. Om jag förstått det rätt så har man dock kortare "blocktider" på Ryan än på t.ex. SAS, så du är inte "on duty" och får bra betalt lika länge (när du är på backen och planerar flygningen och gör förberedelser t.ex.). Väl i luften betalar dock Ryan bättre än många andra. Man måste precis som i alla andra branscher börja någonstans - man kan inte lära sig flyga Cessna 172 och sedan sätta sig i Aftonbladets våta dröm SAS:s Airbus 340 och köra Stockholm - Chicago från dag ett.

Ett av de få bolag som erbjuder jet-tid till nyutexaminerade piloter är Ryan. Du kan komma med korrekt avrundat noll timmar och en helt färsk typerating så får du jobba på B737. Det är ett måste för att komma vidare, till större bolag - t.ex. KLM eller nåt charterbolag.

Annars får en pilot med nolltid sitta och flyga småplan som SAAB 340 på hopplösa inrikeslinjer för skitlöner från småbolag, och köra Arlanda-Sveg-Hemavan och tillbaks 5 gånger om dagen för att bygga tid. Jämfört med alternativen väljer många en modern jetliner istället för att pendla till Hemavan.
__________________
Senast redigerad av Nostradumbass 2013-09-30 kl. 21:16.
Citera
2013-10-01, 16:44
  #6
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Alla arbetsplatser i Sverige är diktaturer och de flesta utomlands följer samma mönster. Man använder fina ord som chef istället för diktator. Visst vissa arbetsplatser är bättre än andra men för att lösa problem så hade man helt enkelt behövt införa demokrati på arbetsplatsen och se till att arbetarna fick kontrollen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback