2013-09-30, 10:52
Medlem
RoffelMaos avatar
Hej flashback!

Mitt handfat i badrummet har lite problem med avrinning. Det tar lång tid för vattnet att rinna av och ibland luktar det förjävligt där inne vilket jag tror har med handfatet att göra.

Jag gissar att det är hår, smuts och annat äckel som fastnat i vattenlåset eller någonstans i rören.

Grejen är att jag vill inte åtgärda detta själv, jag kan betala för att slippa öppna rören och gräva ut bajset. Men var vänder man sig?

Är det rörmokare som gör sånt? Eller är det städare? Eller måste man ha både och?

Tack på förhand, och jag ber om ursäkt om det finns liknande trådar. Sökfunktionen fungerar inte för tillfället.
Citera
2013-09-30, 10:56
Medlem
dablidobs avatar
Om du inte vill öppna vattenlåstet själv så ring rörmokaren och berätta hur läget ligger till så kan han/hon hjälpa dig! (Kostar nog mer än vad det är värt!)
Citera
2013-09-30, 10:58
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoffelMao
Hej flashback!

Mitt handfat i badrummet har lite problem med avrinning. Det tar lång tid för vattnet att rinna av och ibland luktar det förjävligt där inne vilket jag tror har med handfatet att göra.

Jag gissar att det är hår, smuts och annat äckel som fastnat i vattenlåset eller någonstans i rören.

Grejen är att jag vill inte åtgärda detta själv, jag kan betala för att slippa öppna rören och gräva ut bajset. Men var vänder man sig?

Är det rörmokare som gör sånt? Eller är det städare? Eller måste man ha både och?

Tack på förhand, och jag ber om ursäkt om det finns liknande trådar. Sökfunktionen fungerar inte för tillfället.

Vattenlåset kan du fixa själv. Onödigt att slösa pengar http://www.youtube.com/watch?v=Q1SQBcXwO5Q
Citera
2013-09-30, 10:59
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoffelMao
Hej flashback!

Gå och köp propplösare, finns i hyllan för rengöringsmedel. Följ instruktionerna på burken. Fixat.

Man kan även skruva av den lilla koppen under tvättstället och gräva ut håret, äckligt men du slipper köpa kemikalier.

Lycka till.
Citera
2013-09-30, 11:12
Medlem
puppurs avatar
Om du bor i hyresrätt ringer du fastighetsskötaren så kommer h*n och fixar det utan kostnad. I bostadsrätt får du väl själv stå för spektaklet (kostnaden) men det är faktiskt inga problem att göra själv. Dra på dig ett par plasthandskar och skruva loss röret under handfatet och rensa rent det.
Senast redigerad av puppur 2013-09-30 kl. 11:14.
Citera
2013-09-30, 11:44
Medlem
RoffelMaos avatar
Tack för tipsen.

Jag har sett min mamma göra det en gång när jag var mindre och jag höll på att spy då av lukten och att det såg så äckligt ut. Det var därför jag inte ville göra det själv.

Jag får väl ta tjuren vid hornen och göra det. Har bott i min lägenhet ett helt år utan att behöva en hink Så det måste införskaffas först bara

Tack ännu en gång
Citera
2013-10-01, 05:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Dålig avrinning i handfat kan ofta fixas med duschslangen, duschhandtaget skruvas av från slangen.
Handfatet fylls upp med lite vatten och sen sätter du änden av vattenslangen mot avloppet och drar på vattnet, full fräs ska det va.

Alltid fixat stopp i mitt handfat renare än att gräva i vattenlåset och billigare än att ringa rörmokare.

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Gå och köp propplösare
Köp för fan inte kaustiksoda bara, den skapar mer problem än den löser.

Grönsåpa och kokhett vatten kan göra susen.
Citera
2013-10-01, 05:54
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Varför då? Jag skulle säga precis tvärtom! Brukar använda Gripen propplösare vilket är just kaustik soda. Fungerar utmärkt och ger inga problem på vare sig plaströr eller kopparrör. Kaustik soda (natriumhydroxid) förtvålar fett och dödar bakterier vilket gör att proppen släpper. Häll i avloppet. Spola i an aning varmt vatten och låt stå över natten. Sätt sedan i en gummipropp, fyll handfatet med vatten och dra bort proppen så det spolar rent. Undvik att få på händer och särskilt i ögonen för det är starkt frätande (extremt basiskt). Låt burken med propplösare stå torrt och väl försluten eftersom natriumhydroxid suger upp vatten ur luften.
Senast redigerad av DickeFix 2013-10-01 kl. 05:56.
Citera
2013-10-01, 06:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Varför då?
Starkt frätande, felaktig dosering kan i sig orsaka stopp i formen av lutsten etcetera.
Citat:
Jag skulle säga precis tvärtom!
Och dom som i en eller annan form yrkesmässigt(ex: rörmokare, fastighetsskötare och hyresvärdar) arbetar med avlopp anser att kaustiksoda gör mer skada än nytta.
Citera
2013-10-01, 06:33
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Det viktiga är i alla fall att om du håller på med kaustiksoda och det inte funkar och tar dit en hantverkare, se förfan till att berätta för personen att du har kört ner massa kaustiksoda i handfatet innan han börjar arbeta.
Citera
2014-02-12, 11:51
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Grönsåpa och kokhett vatten kan göra susen.

Kunde inte hålla med mindre. Såpa och hett vatten har aldrig löst något hos mig. Däremot propplösare!
Citera
2014-02-12, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Kunde inte hålla med mindre. Såpa och hett vatten har aldrig löst något hos mig. Däremot propplösare!

Det beror helt på vad det är som orsakat stoppet från början. I tvättställsvattenlås är det oftast hår och eller tvål som gör att det blir stopp.
Propplösare eller kaustiksoda löser problemet tillfälligt men det kommer troligtvis tillbaka förr eller senare, dessutom är det inte bra för varken miljön eller den stackaren som får rensa när man inte får loss proppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in