Flashback bygger pepparkakshus!
2013-09-30, 10:46
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boatsNhoes
Jag laddar min Nokia Lumia 920 trådlöst, gör det till en standard!
Även när du är på jobbet, i skolan, i bilen, på tåget mm?
2013-09-30, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stelex
Även när du är på jobbet, i skolan, i bilen, på tåget mm?
Nu har ju telefonen ett bra batteri så jag endast behöver ladda den på nätterna, om jag skall resa iväg så tar jag med den?
Men om man vill kan man ju köpa en sån här http://www.wpcentral.com/mugen-power...-mugenizer-n11
2013-09-30, 12:46
Medlem
Citat:
Nu har ju telefonen ett bra batteri så jag endast behöver ladda den på nätterna, om jag skall resa iväg så tar jag med den?
Men om man vill kan man ju köpa en sån här http://www.wpcentral.com/mugen-power...-mugenizer-n11

Kan ju inte vara så himla svårt att se till att ha en egen laddkabel med sig då heller, om man kan ta med sig en trådlös laddare när man behöver det.
2013-09-30, 13:47
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Jag laddar min Nokia Lumia 920 trådlöst, gör det till en standard!
Det är redan en standard. Qi heter den. Sony, HTC, Motorola, Samsung, Nokia osv med stöd för trådlös laddning går utmärkt att ladda med varandras laddenheter. Jag laddar ytterst sällan med sladd nuförtiden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Qi_(ind...ower_standard)
2013-09-30, 20:58
Medlem
Hm... Nu har jag läst på European Parlament egen hemsida om denna sak, men där står det vad jag kan se inte ett ord om vilka kontakter det ska vara på enheterna, inte ett ord om att alla ska använda micro-USB, utan det enda det verkar handla om är att själva laddaren ska vara universal. Alltså att man ska ha en och samma laddare till alla mobila enheter.

Citat:
Universal charger
Radio equipment devices and their accessories, such as chargers, should be interoperable, say MEPs. For example, a universal phone charger would make mobile phones simpler to use and cut costs and waste for users. They therefore propose that the new radio equipment rules should oblige manufacturers to make mobile phones compatible with a universal charger.

Källa: http://www.europarl.europa.eu/sides/...EN&language=EN

Så vad jag kan se så står det inte i klartext att alla mobiler måste ha just micro-USB, utan bara att alla ska kunna laddas med en och samma universalladdare. Och då det i princip funkar redan idag om det är en laddare med lös kabel, så tippar jag på att det kommer att räcka med att man vid behov skickar med en liten adapter.
2013-09-30, 21:15
Medlem
teflonpannan69s avatar
Vilket trams. Låt den fria marknanden sköta sig själv utan klåfingriga byråkraters inblandning.
2013-09-30, 21:31
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Vilket trams. Låt den fria marknanden sköta sig själv utan klåfingriga byråkraters inblandning.

Varför då? Vad finns det för fördel i att ha en näve olika laddare? Vore det inte skönare om man kan komma hem till vem som helst och inte behöva tveka på om polarn har en passande sladd?
2013-09-30, 22:16
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Varför då? Vad finns det för fördel i att ha en näve olika laddare? Vore det inte skönare om man kan komma hem till vem som helst och inte behöva tveka på om polarn har en passande sladd?

Om detta nu är något som efterfrågas av marknaden så kommer marknaden, tja, att lösa det på egen hand. Redan nu har flera mobiltillverkare ''förenat sig'' och har nu en standardladdare. Eriksson, Nokia, HTC, Samsung, m.fl.
2013-09-30, 22:38
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Om detta nu är något som efterfrågas av marknaden så kommer marknaden, tja, att lösa det på egen hand. Redan nu har flera mobiltillverkare ''förenat sig'' och har nu en standardladdare. Eriksson, Nokia, HTC, Samsung, m.fl.

Men kan du svara på min fråga istället? Vad är fördelen med olika sorters laddare?

Enda anledningen jag ser är för att företagen ska kunna tvinga folk att köpa just deras lösningar, mao klämma ur några extra kronor ur folks plånböcker.
2013-09-30, 23:22
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Men kan du svara på min fråga istället? Vad är fördelen med olika sorters laddare?

Det finns väl egentligen ingen fördel. Men att lägga sig i företags interna angelägenheter gällande en sån här trivial sak är i viss mån ett intrång på äganderätten.

Ifall det finns ett behov hos marknaden av likadana laddare, då kommer marknaden att möta det behovet.

Citat:
Enda anledningen jag ser är för att företagen ska kunna tvinga folk att köpa just deras lösningar, mao klämma ur några extra kronor ur folks plånböcker.

Tvinga?!? Nu måste du väl ändå skämta? Det finns ingen som tvingar dig att köpa t.ex. Apples produkter. Ifall du inte gillar ett visst företags produkter, välj ett annat företag. Att däremot säga åt företag att de måste hålla sig till och erbjuda en standardladdare, det är tvång.

Som jag tidigare nämnde så finns det flera mobiltillverkare som samkör sina laddare. Denna typ av lagstiftning är bara ett slag i luften som snedvrider konkurrensen.
2013-10-01, 01:29
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Det finns väl egentligen ingen fördel. Men att lägga sig i företags interna angelägenheter gällande en sån här trivial sak är i viss mån ett intrång på äganderätten.

Ifall det finns ett behov hos marknaden av likadana laddare, då kommer marknaden att möta det behovet.

Tvinga?!? Nu måste du väl ändå skämta? Det finns ingen som tvingar dig att köpa t.ex. Apples produkter. Ifall du inte gillar ett visst företags produkter, välj ett annat företag. Att däremot säga åt företag att de måste hålla sig till och erbjuda en standardladdare, det är tvång.

Som jag tidigare nämnde så finns det flera mobiltillverkare som samkör sina laddare. Denna typ av lagstiftning är bara ett slag i luften som snedvrider konkurrensen.

Fast om du väljer att köpa en iPhone så är du just tvungen att köpa deras laddare.
De har ju tom ett chip (vet inte om det är implementerat eller på väg dock) i laddarna som berättar för enheten att det är en officiell laddare från Apple.

Och fördelen med enbart en laddare är ju löjligt uppenbar.. Eller du tyckte kanske det var smidigare runt "Nokia 3310" när nästan varje ny jävla lur hade en lite annorlunda design.
Vet inte hur ofta man grävde runt i folks kabellådor i jakt på just sin modell.
2013-10-01, 07:30
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Fast om du väljer att köpa en iPhone så är du just tvungen att köpa deras laddare.
De har ju tom ett chip (vet inte om det är implementerat eller på väg dock) i laddarna som berättar för enheten att det är en officiell laddare från Apple.

Men nej, vad är det du inte förstår? Köper man Apples produkter, mobil som laddare, så gör man det på frivillig basis. Det är ingen som tvingar dig. Att däremot hota med böter eller andra dryga straff för mobiltillverkare för att de inte håller en viss standard, det är tvång.

Du verkar helt ha missförstått ordet tvång och dess innebörd.

Citat:
Och fördelen med enbart en laddare är ju löjligt uppenbar.. Eller du tyckte kanske det var smidigare runt "Nokia 3310" när nästan varje ny jävla lur hade en lite annorlunda design.
Vet inte hur ofta man grävde runt i folks kabellådor i jakt på just sin modell.

Om den är så jävla löjligt uppenbar så kommer konsumenterna att välja de företag som har likadana laddare. Apples affärsidé går ju ut på att man håller sig till ett slutet system, tvärtemot vad de andra tillverkarna kör med. Och tydligen så verkar ju folk köpa det, trots att Apple har egna sladdar.

Bara för att du anser dig se en fördel med något ger det dig inte rätten att tvinga på din vilja hos andra människor eller företag för den delen också.

Har du en iPhone eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in