Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-29, 12:16
  #1
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Hej!

Under gårdagen var jag ivrig på att spela, så jag startade upp datorn och mitt xbox 360 samtidigt, vilket resulterade i att datorn stängde av sig själv (de går till samma uttag). Fine, men problemet nu är att den vägrar starta upp igen alls. När jag dragit ur sladden till nätaggregatet och satt i den igen och trycker igång den så startar den i cirkus en sekund, fläktarna snurrar igång, varpå den stänger av sig igen. Sedan svarar inte startknappen alls förrän jag tagit ur och i sladden igen, då samma sak händer igen. Inga pip eller något. Start- och resetknappen på moderkortet lyser, men inga andra LED-lampor lyser.

Till saken hör kanske också att jag, sedan jag byggde ihop datorn (för snart 2 år sedan), kört på mitt gamla nätaggregat som endast var på 550 watt, medan jag länge vetat att riggen "kräver" 650 watt. Det har ändå fungerat hittills. Kan detta ha med saken att göra?
Det är ett icke-modulärt nätagg, så chassit är packat med sladdar.

Jag har inte heller bytt kylpasta sedan jag byggde datorn. Jag kollade det, och det såg ut som om det behövde lite sådant, men är det tillräckligt.

Tack på förhand.
Citera
2013-09-29, 13:21
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kontrollerar nätagget med en multimeter. Se efter så den får ström och då tillräckligt med ström.
Citera
2013-09-29, 18:51
  #3
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Jag har ingen sådan, och inte heller vet jag hur man skall använda den på nätaggregatet, men det kanske är värt att skaffa. Jag ska kolla upp saken.

Om det skulle visa sig att jag behöver ett nytt nätaggregat (skulle även behöva nytt chassi), finns det då någon butik som kan ta emot de delar jag har i min dator nu, ta ut dem och sätta in dem i nytt chassi med nytt nätaggregat?
Citera
2013-09-29, 19:28
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Magnus
Om det skulle visa sig att jag behöver ett nytt nätaggregat (skulle även behöva nytt chassi), finns det då någon butik som kan ta emot de delar jag har i min dator nu, ta ut dem och sätta in dem i nytt chassi med nytt nätaggregat?

Har du ingen lokal datorbutik som även utför serviceuppdrag? Hör med den/dessa och får en kostnadsförslag.
Citera
2013-09-29, 19:43
  #5
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Magnus
Jag har ingen sådan, och inte heller vet jag hur man skall använda den på nätaggregatet, men det kanske är värt att skaffa. Jag ska kolla upp saken.

Om det skulle visa sig att jag behöver ett nytt nätaggregat (skulle även behöva nytt chassi), finns det då någon butik som kan ta emot de delar jag har i min dator nu, ta ut dem och sätta in dem i nytt chassi med nytt nätaggregat?

Jo det kan dom säkert hjälpa dig med, men frågan är om det inte blir billigare då att du köper en ny burk, datateknikerna kostar ju en hel del i timmen. Och så måste dom provköra och ge garanti också på det arbete dom gjort.

Har du ingen kompis eller bekant som kan hjälpa dig?
Citera
2013-09-29, 20:01
  #6
Medlem
Det är alltid viktigare att veta nätaggets märke, modell, ålder och vilket grafikkort som belastar den.

Det är totalt meningslöst att bara titta och rabbla antal watt. Fortsätter du med det så kommer du förr eller senare garanterat köpa ett budget eller skräp agg som kan sabba andra dela oavsett hur höga fantasisiffrorna nätagget är.

Tycker inte du det är svårt att ge förslag på butiker när vi inte vet var du bor?
Var det inte du som byggde datorn från början?

Jag håller med de andra att du borde byta själv.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2013-09-29 kl. 20:13.
Citera
2013-09-29, 20:16
  #7
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Det är totalt meningslöst att bara titta och rabbla antal watt. Det är alltid viktigare att veta nätaggets märke, modell, ålder och vilket grafikkort som belastar den.

Tycker inte du det är svårt att ge förslag på butiker när vi inte ens vet var du bor?
Var det inte du som byggde datorn från början?

Jag håller med de andra att du borde byta själv.

Ursäkta. Jag kan inte sådant här med datorer egentligen. När jag byggde var det mycket av en dum chansning som råkade lyckas, med hjälp av en vän(som jag ska fråga om det här). Anledningen till att jag ej skrev märke och det är för att jag inte vet det. Det står ingenting på själva agreggatet heller. Det enda jag kommer ihåg är att det var 550 watt. Det är däremot uppåt 5 år gammalt. Jag tog det från en annan gammal dator.
Grafikkortet är ett Gigabyte radeon hd 6850

Jag bor i Stockholm. Tänkte kolla upp Inet, de tar 800 för ett bygge.
Citera
2013-09-30, 01:50
  #8
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Magnus
Ursäkta. Jag kan inte sådant här med datorer egentligen. När jag byggde var det mycket av en dum chansning som råkade lyckas, med hjälp av en vän(som jag ska fråga om det här). Anledningen till att jag ej skrev märke och det är för att jag inte vet det. Det står ingenting på själva agreggatet heller. Det enda jag kommer ihåg är att det var 550 watt. Det är däremot uppåt 5 år gammalt. Jag tog det från en annan gammal dator.
Grafikkortet är ett Gigabyte radeon hd 6850

Jag bor i Stockholm. Tänkte kolla upp Inet, de tar 800 för ett bygge.

Jag tycker du helt enkelt ska gå in på Inet, fast köpa en ny nätagg. Din gamla har pajat tyvärr..
Och köp en bra sådan, blandannat Corsair, och inget budget
Citera
2013-09-30, 08:48
  #9
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Jag tycker du helt enkelt ska gå in på Inet, fast köpa en ny nätagg. Din gamla har pajat tyvärr..
Och köp en bra sådan, blandannat Corsair, och inget budget

Tack för tips! Funderar på att köpa en multimeter ändå och kolla.
Nädå, jag ska inte snåla. De ska väl ha guld-rating på det där 80 plus osv. Är Cooler Master bra märke generellt?
Citera
2013-09-30, 08:57
  #10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Magnus
Är Cooler Master bra märke generellt?
Känt märke och bra produkter.
Citera
2013-09-30, 09:28
  #11
Medlem
PeterNosters avatar
Så här mäter du med multimeter:
http://www.youtube.com/watch?v=ac7YMUcMjbw

Multimetrar:
http://www.kjell.com/Sok?showall=&qu...tingStyle=grid

En energimätare kan vara bra att ha för att mäta totalföbrukningen:
http://www.kjell.com/sortiment/el/el...imatare-p67058
Citera
2013-10-03, 22:46
  #12
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Tack för alla tips och råd. Jag har nu köpt nytt nätaggregat (och nytt chassi) och byggde ihop allt. Efter lite om och men fungerar datorn, men jag har problem med internet. Jag kommer inte åt det alls. Ethernetporten fungerar ej, och det står "Den här enheten kan inte starta. (kod 10)" på egenskaper på nätverkskortet.

När jag startade upp datorn vägrade den att installera drivrutiner (bara misslyckades) och inte heller de jag tankat på annan dator och fört över på USB fungerar. De senare installeras visserligen men det händer ingenting mer och det fungerar fortfarande inte.

Jag har även avinstallerat och återinstallerat kortet via enhetshanteraren, och även då misslyckas det. Då står det istället en massa grejer: SM-busstyrenhet, USB-styrenhet, Oidentifierad enhet, Intel 82579LM Gigabit network connection (namnet på nätverkskortet) Alla misslyckades

Någon som vet om det går att göra något?

Märkte även att den från början var ansluten via Hamachi till nätverk. Vet dock ej om det har något med saken att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback