Flashback bygger pepparkakshus!
2013-09-29, 08:32
Medlem
StockholmsKysss avatar
Startskottet gick för några år sedan men jag står kvar på startlinjen med skakiga ben.. Jag har alltid varit en person som legat i framkant och pushat mina kamrater till framgång, men just nu så är jag svag och känner mig som en person som lallar runt i de gråa äckliga "innan livet" träsket. Jag har haft jobb, tjänat pengar och känt mig nöjd. Men just nu så mår jag inte bra, en tur på tuben en kort promenad till ICA känns OTROLIGT jobbigt. ALLA kollar på mig och dömer mig, så känns det när folk
tittar på mig med sina "dömande blickar". Jag har rest till större städer utanför Sveriges gränser och tänkt "här kommer ingen att känna ingen mig, jag kan vara den jag vill vara", inte ens där kan jag känna mig trygg det är bara fler ögon som kollar på mig och dömer mig.. Jag har ingenting att dölja, känner bara att alla ser igenom mig och dömer mig...

Vad jag hoppas med denna trådstart är att någon med samma erfarenhet eller insikt i mitt problem kan hjälpa mig och ge mig hjälp och tillvägagångssätt att ta mig ur vad jag känner..
Senast redigerad av StockholmsKyss 2013-09-29 kl. 08:34.
Citera
2013-09-29, 08:51
Medlem
Skatteskolks avatar
Googla på något inom KBT som heter tankestopp. När en negativ tanke dyker upp gäller det att bryta mönstret direkt.

Kan vara lite flummigt minst sagt men ge det ett försök tycker jag.
Citera
2013-09-29, 09:08
Medlem
StockholmsKysss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Googla på något inom KBT som heter tankestopp. När en negativ tanke dyker upp gäller det att bryta mönstret direkt.

Kan vara lite flummigt minst sagt men ge det ett försök tycker jag.

Googlade det, hittar dock inget som jag känner hjälper mig? Har du någon länk eller så, skicka gärna ett pm.
Citera
2013-09-29, 09:32
Medlem
StockholmsKysss avatar
Saker som jag inte har tänkt på förut har blivit otäcka såsom restauranger och köer. Min trygghetszon minskar dag för dag. För tillfället måste jag nästan göra en riskbedömning över vilka jag kan tänkas möta när jag kliver ut från min port, känns det riskfritt så kan jag gå ut och göra mina vardagliga bestyr annars så stannar jag inne. Det fungerar inte och jag förstår att det inte är normalt..
Citera
2013-09-29, 11:05
Medlem
Hestapos avatar
Har en erfarenhet som liknar det du beskriver och det berodde på att jag blev sviken av en nära vän och det ledde till en slags förtroendekris.

Här har du en sida med mycket information kring våra tankemönster, citerar ett stycke.

Citat:
Tankar som vanemönster!
95 % procent av alla beslut vi tar gör vi av gammal vana och utan att reflektera. Dvs. bara 5 % av våra beslut är fullt medvetna! Detta enligt axiologerna som studerar hur vi tänker. Enligt dem så tänker du och jag ca 40 000 tankar per dygn! och det finns mer än 15 miljoner olika tankemönster! Genom att lära dig att förstå dina tankemönster och även våga förändra de som inte är bra medvetet har du mycket vunnet! Genom att bli mer medveten om dina tankar kan du även lära dig kontrollera olika situationer bättre, ta de rätta besluten samt utveckla dig till din fulla potential!

Hur tänker du? Vilka val gör du i olika situationer? Tänker du och känner ofta på samma sätt vid liknande situationer? Har du förändrat dina tankar beroende på olika erfarenheter? Tänker du ofta negativt? Hur håller du de negativa tankarna borta? kan du se något positivt i det som kan tyckas vara negativt? Skulle en annan person tolka situationen annorlunda? Är du villig att förändra dig?

http://www.halsosidorna.se/Mentalochpsykiskhalsa.htm
Citera
2013-09-29, 12:37
Medlem
rochsteins avatar
Jag hatar också dömande blickar, folk som glor. Fattar inte hur jävla oempatiska folk kan vara. Om man ser nån som är obekväm så kan man väl åtminstone säga hej eller kolla bort.
Citera
2013-09-29, 17:54
Medlem
art-creators avatar
Det sitter i ditt huvud, Testa KBT.
Citera
2013-09-30, 00:18
Medlem
Skull-Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av art-creator
Det sitter i ditt huvud
Hur vet du det?
Citera
2013-09-30, 22:45
Medlem
art-creators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skull-Kid
Hur vet du det?

Har träffat på alltför många i exakt samma situation under tiden jag jobbade inom psykiatrin. Inte alls ovanligt det TS beskriver. Det kan visserligen vara något annat än det jag tänker på, behöver mer information för att va helt säker.
Citera
2013-09-30, 23:20
Medlem
Låter som ett fall av social fobi, dvs rädslan att bli granskad i sociala situationer (därför du så noga försöker undersöka vilka du kan tänkas stöta på, därför alla de inbillade onda blickarna, därför du väljer att pusha polare framåt snarare än att ta dig själv framåt (fokus flyttas då på någon annan))

Här är några länkar som du kan läsa in dig på:

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...r/Social-fobi/
http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?id=165..
https://socialanxietyinstitute.org/w...social-anxiety

Detta avhjälps genom korttids KBT som visar sig ge bäst långsiktiga resultat mot detta...
Citera
2013-09-30, 23:33
Medlem
adventualthorizons avatar
Antingen socialfobi eller annan störning med paranoid inslag. Du kanske har gjort något som du vet att din omgivning inte hade accepterat. Ifall det inte finns någon grund för dina paranoida tankar så är det typ schizofreni.

Det låter som att du för det mesta håller dig inomhus, vilket inte är bra. Jag hade rekommenderat dig att söka hjälp för din socialfobi, samtidigt som du skaffar dig en sysselsättning. Ifall du isolerar dig så blir saker och ting mycket värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in