Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-28, 23:27
  #1
Medlem
Hej, skriver här för att få era åsikter kring detta helt enkelt.

Detta har hänt:

Alla anställda skriver på ett avtal där det tydligt står att lönen ökar med 5kr/timme för varje halvår man jobbar åt detta företag. (Företag är riktat som extrajobb åt studerande, som barnvakt)

Iallafall så har min flickvän jobbat med ingångslönen på 85kr konstant i 1.5 till 2 år. Chefen har alltså inte brytt sig om att ändra lönerna för personer som själva inte uppmärksammar detta.

+ att min flickvän i fråga kom med en egen kund till denna firma (ville jobba vitt istället för att bara barnvakta svart)
Kunden och min flickvän hade iallafall kommit överens om att min flickvän skulle få 100kr i fickan när alla kringssaker var betalade, chefen skall då själv ha gått in och dragit av 10kr/timme från hennes egna kund och detta pågick under en hel höst eller vad det nu var.

Notera att min flickvän alltså skulle jobbat.
Halvår 1: med 85kr/timme
Halvår 2: med 90kr/timme
Halvår 3: med 95kr/timme
Halvår 4: med 100kr/timme

Men alltså konstant fått 85kr. Blir ju ändå en hel del pengar över 2 år med ganska mycket arbete.

Dessutom går alla nyanställda på företaget in med 95kr i lön nu, medans min flickvän fortfarande får sina 85kr.

Vad jag hört så har andra anställda fått pengar återbetalade i en mindre klumpsumma som jag antar att chefen bara erbjuder utan att räkna ut vad skiten egentligen ska bli. Då personen i fråga har fått en jämn summa på ynka 1000-lappar och sedan nöjt sig pga att man som privatperson inte vet speciellt mycket.

Som jag ser det bryter chefen uppenbarligen medvetet mot sitt egna kontrakt, hur skall man lösa en sådan sak?

Vad är era tankar kring detta?
__________________
Senast redigerad av Heltanonymts 2013-09-28 kl. 23:30.
Citera
2013-09-28, 23:57
  #2
Medlem
1. Har din flickvän en kopia på detta kontrakt?

2. Finns det något finstilt på kontraktet som säger att företaget kan göra undantag från detta?

3. Är svaret ja på första och nej på andra frågan, kontakta chefen och visa vad han skrivit på? Bör inte vara svårare än så. Vägrar han att betala, hota med skiljedomstol.

Övrigt, att hon "tagit dit en egen kund" och kommit överrens om priset har ingen betydelse för vad hon får i lön.
Citera
2013-09-29, 00:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbob
1. Har din flickvän en kopia på detta kontrakt?

2. Finns det något finstilt på kontraktet som säger att företaget kan göra undantag från detta?

3. Är svaret ja på första och nej på andra frågan, kontakta chefen och visa vad han skrivit på? Bör inte vara svårare än så. Vägrar han att betala, hota med skiljedomstol.

Övrigt, att hon "tagit dit en egen kund" och kommit överrens om priset har ingen betydelse för vad hon får i lön.
Tack för din input.

Övrigt. Klart det inte gör, men alla (kund, chef samt min flickvän) diskuterade ju allting tillsammans och under detta samtal så stod det ju klart att hon skulle få behålla sin timpenning från denna kund precis som innan. Och muntliga överenskommelser skall väl också gälla? Känns konstigt att chefen alltså tillåter att man tar med sin egen kund och sen väljer att stoppa ned 10kr/timmen från kundens fick i sin egen? Isåfall fakturerar man väl iallafall kunden den extra summan och låter den anställde få det man kommit överens om?
Citera
2013-09-29, 00:29
  #4
Medlem
Muntliga avtal är precis lika mycket värt som skriftliga problemet ligger i att bevis att ett avtal har slutits när de sker muntligt.

Var detta överenskommelsen så gäller det men som sagt svårigheten ligger i att bevisa att avtalet slutets. Så mitt tips till din flickvän är att samla ihop de som finns skriftligt och sen stämma träff med chefen och diskutera vad som kan göras. Problemet vid denna disskusion är hur gärna hon vill ha jobbet kvar.

Kan hon lika gärna byta till ett annat jobb, var beredd att "hota" med domstol samt att fullfölja detta (så länge det finns skriftliga kontrakt).

Vill hon gärna jobba kvar, var beredd att gå med på en förlikning även om detta innebär en betydligt mindre summa än vad hon har rätt till.
Citera
2013-09-29, 11:40
  #5
Medlem
Har hon tagit upp det här med chefen?
Det verkar som om hon bara förväntat sig att det ska ske automatiskt. Det gör det inte alltid.

Första steget är att ta reda på exakt vad som gäller genom att läsa anställningsavtal och eventuella kollektivavtal för att ta reda på vad som avtalats och vad som gäller så att man har lite kött på benen. Ta gärna hjälp av någon som har koll vid osäkerhet om vad som gäller. Sedan måste man ta upp det här med chefen. Boka helst in ett möte där ni ska diskutera det här så att ni kan prata ostört och utan tidspress. Lägg fram fakta och vad saklig.

Jag var själv i en likande situation för ett antal år sedan på ett sommarjobb. Anställningsavtalet hänvisade till kollektivavtalet när det gällde lönen så jag kollade givetvis upp vad jag skulle få för lön. Vi första löneutdelningen ser jag att jag hamnat i fel löneklass och fick därmed betydligt lägre betalt. Jag pratar med chefen och vi bestämmer oss för att jag ska komma och prata med honom på hans kontor efter mitt arbetspass. Jag hade fram det som det var och det var och jag fick den lön jag ville utan konstigheter, även retroaktivt.

Chefen verkade inte direkt förvånad när vi pratade så min gissning är att det är något som man satt i system eftersom de vet att flesta förmodligen varken kollar upp det här eller vågar säga till. Svenskar är generellt för fega, speciellt när gäller pengar. Jag skulle tro att det är ungefär samma i det här fallet. Oavsett om det är en medveten strategi eller om det är ett misstag rån chefens sida så är det stora felet som din flickvän gjort är att låta det gå så lång tid utan att ta snacket. Man bör säga till så fort som möjligt.

Så länge hon inte gör ett sämre jobb än de nyanställda så ska hon givetvis ha minst lika mycket som dem, men förmodligen mer eftersom hon jobbat så länge och för att de tillämpar den där trappstegsprincipen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback