Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-28, 22:30
  #1
Medlem
kiingsiizes avatar
Det ska tydligen komma ett nytt operativsystem som Steam har något att göra med.
Enligt de som står skrivet på: http://www.sweclockers.com/nyhet/176...-underhallning
så kommer de försöka konkurrera Google Play.
Ni får ta och läsa mer om ni är intresserade, Vet dock inte hur mycket som är fakta.
Citera
2013-09-28, 22:38
  #2
Medlem
skulle tippa på runt 90% fakta
Citera
2013-09-28, 22:40
  #3
Medlem
cammos avatar
Bättre att ni läser på den riktiga sidan.

http://store.steampowered.com/livingroom/

Finns en tråd oxå https://www.flashback.org/t1811595p2
Citera
2013-09-29, 10:29
  #4
Moderator
vhes avatar
I tråden i Konsolspel kan man diskutera konsolen. Om någon specifikt vill diskutera Steam OS är de välkomna att fortsätta här.

/Moderator
Citera
2013-09-30, 01:31
  #5
Medlem
BenAsslicks avatar
Jag hoppas att streamingtjänsten fungerar bra, isåfall skulle jag gärna fixa en kraftig gamingserver att klämma in i 19"racket i garderoben och bara spela streamat till tunna HTPCs eller laptopen.

Hoppas bara att input-latencyn inte blir alltför påtaglig..
Citera
2013-09-30, 02:05
  #6
Medlem
Jag har också läst om Steam's nya OS, det kommer snart, kommer nog bli en konkurrent till alla OS som finns ute. Tror att Steam kommer bli ett stort hot mot Windows faktiskt, fatta hur många gamers som kommer byta OS till Steams. Måste vara 1/4 - 1/5 av världens befolkning?
Citera
2013-09-30, 04:43
  #7
Medlem
Skodegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.Snooze
Jag har också läst om Steam's nya OS, det kommer snart, kommer nog bli en konkurrent till alla OS som finns ute. Tror att Steam kommer bli ett stort hot mot Windows faktiskt, fatta hur många gamers som kommer byta OS till Steams. Måste vara 1/4 - 1/5 av världens befolkning?

1/4 - 1/5 av världens befolkning är gamers? Utan att grunda mig på någon fakta skulle jag vilja påstå att t.o.m ett antagande att 1/20 av världens befolkning skulle vara gamers vore grovt överskattat.

Sedan måste man fråga sig varför alla gamers skulle hoppa över till Steam OS. Till att börja med är utbudet till Steam på Linux fortfarande rätt magert i jämförelse mot Windows. Det är ju inte särskilt troligt att Steam skulle sluta stödja Windows eller att fler spel skulle utvecklas till Steam OS än till Windows (trots att Valve uppenbarligen inte tycker om Microsoft) eftersom det lär dröja länge (om ens någonsin) innan man har så stor andel av spelmarknaden det inte längre vore lönsamt att även utveckla till Windows i stor skala.

Alltså lär ju en Windows-gamer kunna spela minst lika många spel som en Steam-gamer, antagligen fler då de flesta spel utvecklas i första hand till Windows då det är den i särklass största marknaden och sedan portas det ev. till övriga operativsystem. Det blir en rundgång där användarna stannar kvar vid den plattform spelutvecklarna främst utvecklar till och spelutvecklarna stannar kvar vid den plattform flest användare använder sig av. Det är rätt svårt att bryta den cirkeln med tanke på Windows dominanta position. Men visst, det har ju börjat komma mer och mer spel till Linux så om 10 år kanske det ser annorlunda ut.
__________________
Senast redigerad av Skodeg 2013-09-30 kl. 04:47.
Citera
2013-09-30, 11:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.Snooze
Jag har också läst om Steam's nya OS, det kommer snart, kommer nog bli en konkurrent till alla OS som finns ute. Tror att Steam kommer bli ett stort hot mot Windows faktiskt, fatta hur många gamers som kommer byta OS till Steams. Måste vara 1/4 - 1/5 av världens befolkning?

Varför skulle PC spelare byta till SteamOS? Du får bättre prestanda med DirectX i Windows, kan spela fler Steam-spel, och du kan spela spel UTANFÖR steam tex. Battlefield. SteamOS blir fint på tex. En HTPC men att installera på sin PC är att handikappa sig själv...
Citera
2013-09-30, 14:41
  #9
Medlem
Swenzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Du får bättre prestanda med DirectX i Windows
För tillfället ja, men sen går ju utvecklingen av DirectX ungefär lika snabbt som solen går emot att svälja jorden.
Sen om vi ska gå på AMDs senaste presskonferens så håller dom på att utveckla ett bättre system än DirectX som dom putsar på. Och delar dom bara med sig av detta till resterande utvecklare (för att inte skaffa sig monopol och göra det ännu svårare för spelutvecklare att göra spel samt dela spel communityn på mitten) så kommer Microsofts DirectX att sluta användas av spelare helt och det kommer inte finnas nån anledning att använda Windows alls vilket jag kan tycka är skönt då Microsoft ger gamers på dator mellanfingret konstant medan dom mjölkar sin Xbox.
http://www.techpowerup.com/191453/am...n-r9-290x.html
Citat:
AMD Developing its own low-level 3D API in partnership with DICE, called MANTLE
Ska inte säga jag gillar att det är med EA dom utvecklar denna men bra med variation på marknaden vilket fall som.
Citera
2013-09-30, 16:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skodeg
1/4 - 1/5 av världens befolkning är gamers? Utan att grunda mig på någon fakta skulle jag vilja påstå att t.o.m ett antagande att 1/20 av världens befolkning skulle vara gamers vore grovt överskattat.

Sedan måste man fråga sig varför alla gamers skulle hoppa över till Steam OS. Till att börja med är utbudet till Steam på Linux fortfarande rätt magert i jämförelse mot Windows. Det är ju inte särskilt troligt att Steam skulle sluta stödja Windows eller att fler spel skulle utvecklas till Steam OS än till Windows (trots att Valve uppenbarligen inte tycker om Microsoft) eftersom det lär dröja länge (om ens någonsin) innan man har så stor andel av spelmarknaden det inte längre vore lönsamt att även utveckla till Windows i stor skala.

Alltså lär ju en Windows-gamer kunna spela minst lika många spel som en Steam-gamer, antagligen fler då de flesta spel utvecklas i första hand till Windows då det är den i särklass största marknaden och sedan portas det ev. till övriga operativsystem. Det blir en rundgång där användarna stannar kvar vid den plattform spelutvecklarna främst utvecklar till och spelutvecklarna stannar kvar vid den plattform flest användare använder sig av. Det är rätt svårt att bryta den cirkeln med tanke på Windows dominanta position. Men visst, det har ju börjat komma mer och mer spel till Linux så om 10 år kanske det ser annorlunda ut.

Med gamers menade jag människor som spelar något typ av spel oavsett konsoll, pc, mac, mobil och övriga enheter. Men jag kanske tog i, men jag skulle vilja tro att det är 1/10 åtminstone. Men ja vem vet. Vore kul att se hur många det är verkligen är som spelar här i världen.

Jag tänker bara framåt inom det här området, så jag tror att alla operativsystem skapare kommer förlora kunder när Steam går ut med sitt operativsystem på marknaden, då dom kommer knyta många band för att kunna spela alla spel och basera hela sitt system på Gaming och programmering (eftersom Linux är med och skapar). Jag bara spånar och jag tror att Steam kommer ta över stora delar av marknaden framåt.

Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Varför skulle PC spelare byta till SteamOS? Du får bättre prestanda med DirectX i Windows, kan spela fler Steam-spel, och du kan spela spel UTANFÖR steam tex. Battlefield. SteamOS blir fint på tex. En HTPC men att installera på sin PC är att handikappa sig själv...

Just nu kanske inte så många byter, men inom 5-10 år så kommer det vara stora förändringar. Som en annan trådskrivare nämnde "DirectX går lika fort i utvecklingen, så att solen hinner svälja våran planet.". Jag tror nog att alla spel och program kommer kunna användas på SteamOS. De kommer knyta många band, de kommer ta över Apple och Android marknaden också, så det förvånar mig inte om mobiltelefoner kommer få ett SteamOS också.
Citera
2013-11-20, 09:45
  #11
Medlem
Kommer man inte kunna spela utanför Steam med detta OS ?
Jag som fick ett litet hopp om att man kunde gå över tilll Linux utan att behöva köra wine.
Citera
2013-11-20, 11:44
  #12
Medlem
Ankanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trossan
Kommer man inte kunna spela utanför Steam med detta OS ?
Jag som fick ett litet hopp om att man kunde gå över tilll Linux utan att behöva köra wine.
Grejen är en att oavsett om du kan det eller inte så finns Steam redan till Linux, och alla spel du kan spela på SteamOS bör också kunna spelas på Steams linuxklient. Någon får rätta mig om jag har fel, men något annat vore konstigt i min värld.

Citat:
Ursprungligen postat av Sir.Snooze
Jag har också läst om Steam's nya OS, det kommer snart, kommer nog bli en konkurrent till alla OS som finns ute. Tror att Steam kommer bli ett stort hot mot Windows faktiskt, fatta hur många gamers som kommer byta OS till Steams. Måste vara 1/4 - 1/5 av världens befolkning?
1/5 av världens befolkning har antagligen inte ens bra nog hårdvara för att kunna spela spel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback