Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-28, 14:20
  #1
Medlem
har planerat att åka till japan i 3 veckor i april, landar isåfall i tokyo.
är det någon man direkt behöver tänka på om man aldrig varit där förut?
och hur dyrt är det att vara där genrellt om man inte tänkt stor shoppa eller glassa runt på det dyraste restaurangerna, kan man isåfall klara sig med en budget på 5000 kr i veckan exklusive flygbiljetten?
Citera
2013-09-28, 15:28
  #2
Medlem
Sn0o0oZs avatar
https://www.google.com/search?q=how+...o+act+in+japan
Citera
2013-09-28, 15:40
  #3
Medlem
Nu var det iofs 15 år sen jag var där. Men det är DYRT.
Ska du bo, äta och leva på 5.000/vecka blir det nog inga större utsvävningar.
Ett hotellrum hyfsat centralt är pyttelitet men kostar skjortan i alla fall.

Det du ska tänka på generellt är att vara extremt vänligt och väluppfostrad.
Jobbade på ett japanskt företag (inte i Japan, utan på annan plats i Asien) under två år och märkte till min stora besvikelse att dom tyvärr är ganska rasistiska under den ständigt leende ytan.
Citera
2013-09-28, 17:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
Nu var det iofs 15 år sen jag var där. Men det är DYRT.
Ska du bo, äta och leva på 5.000/vecka blir det nog inga större utsvävningar.
Ett hotellrum hyfsat centralt är pyttelitet men kostar skjortan i alla fall.

Det du ska tänka på generellt är att vara extremt vänligt och väluppfostrad.
Jobbade på ett japanskt företag (inte i Japan, utan på annan plats i Asien) under två år och märkte till min stora besvikelse att dom tyvärr är ganska rasistiska under den ständigt leende ytan.

okey så hur mycket tror du man behöver spendera per vecka för att kunna ha ett hyfsat hotellrum och pengar över till annat?
nu är jag ju inte ute efter att träffa någon japansk tjej eller dylikt, men du menar överlag vara vänlig och tacksam mot gemene japan man stöter ihop med eller?
Citera
2013-09-28, 18:14
  #5
Medlem
Citat:
Nu var det iofs 15 år sen jag var där. Men det är DYRT.
Ska du bo, äta och leva på 5.000/vecka blir det nog inga större utsvävningar.
Ett hotellrum hyfsat centralt är pyttelitet men kostar skjortan i alla fall
Senast jag var där var visserligen ett gäng år sedan, men då bodde jag centralt (Akasaka) och betalade drygt 400 SEK/natt för ett helt ok hotellrum som var rent, fräscht med eget badrum. Mat är billigt (bortsett från frukt) och åka tåg kostar runt 10 kr i innerstan (om man nu kan säga så). 5000/vecka skulle jag säga är mer än görbart. Man kanske inte lever i lyx, men det är definitivt inget problem.
Citera
2013-09-28, 19:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Senast jag var där var visserligen ett gäng år sedan, men då bodde jag centralt (Akasaka) och betalade drygt 400 SEK/natt för ett helt ok hotellrum som var rent, fräscht med eget badrum. Mat är billigt (bortsett från frukt) och åka tåg kostar runt 10 kr i innerstan (om man nu kan säga så). 5000/vecka skulle jag säga är mer än görbart. Man kanske inte lever i lyx, men det är definitivt inget problem.

är inte ute efter en lyxresa så det passar ganska bra, ett helt okey hotellrum och lite pengar över att kunna gå och ta ett par öl några dagar. huvudmålet med resan är att få uppleva tokyo/japan
Citera
2013-09-29, 20:15
  #7
Medlem
daladasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanCarter
är inte ute efter en lyxresa så det passar ganska bra, ett helt okey hotellrum och lite pengar över att kunna gå och ta ett par öl några dagar. huvudmålet med resan är att få uppleva tokyo/japan
Finns oerhört mycket att göra och se, ända nackdelen är att de är oerhört dåliga i engelska. Men ett tips är att ta tåget till Fuji och i april så står körsbärsträden i blom. Kyoto är riktigt fint med alla körsbärsträden och filosofens väg
Citera
2013-09-29, 20:33
  #8
Medlem
Förvänta dig inte att du alltid kan hitta någon som talar engelska när du behöver hjälp med något. Läs på om varje plats du besöker innan så får du mer ut av den. För att minimera krångel, planera i förväg hur du ska ta dig från ett ställe till ett annat. Rätt basic råd kanske.

Det mesta fungerar precis som här, det är inte månen du ska till oavsett vad folk ibland försöker påskina. Ha så kul, Japan är fantastiskt.
Citera
2013-09-29, 22:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesco
Förvänta dig inte att du alltid kan hitta någon som talar engelska när du behöver hjälp med något. Läs på om varje plats du besöker innan så får du mer ut av den. För att minimera krångel, planera i förväg hur du ska ta dig från ett ställe till ett annat. Rätt basic råd kanske.

Det mesta fungerar precis som här, det är inte månen du ska till oavsett vad folk ibland försöker påskina. Ha så kul, Japan är fantastiskt.

jag kan ju inte mer än att säga hej, och förlåt på japanska så finns det någon risk att bli helt lost eller?

Citat:
Ursprungligen postat av daladasen
Finns oerhört mycket att göra och se, ända nackdelen är att de är oerhört dåliga i engelska. Men ett tips är att ta tåget till Fuji och i april så står körsbärsträden i blom. Kyoto är riktigt fint med alla körsbärsträden och filosofens väg

hur reser man emellan tokyo och kyoto enklast? och hur dyrt är det ungefär?
Citera
2013-09-30, 01:36
  #10
Medlem
Running_mans avatar
1. Se till att ditt pass är giltigt i minst 6 månader efter hemkomst då ingen vet vilka regler som gäller, 1,3 eller 6 månader. Inte ens folk på ambassaden vet så det är bäst att vara på den säkra sidan.

2. Många har haft problem med att ta ut kontanter med sina bankkort i Japan, inte alltid ett vanligt Visa-kort funkar. Kan vara långt mellan automaterna(7-Eleven, AMT, o.s.v.) och ibland funkar inte ens dem, då får man leta efter ett postkontor eller riktig bank. Kan ju vara lite surt när man behöver stålar direkt. Så prova dig fram: vad fungerar? Och ha ordentligt med cash i fickan.
Citera
2013-10-08, 20:14
  #11
Medlem
Discobands avatar
Skaffa ett Suica- kort, dvs ett tågkort. Mycket smidigare än att köpa biljetter varje gång. Man spar tid och inte pengar då det kostar samma med kort som det gör om man köper en gångsbiljetter.
Citera
2013-11-09, 02:21
  #12
Medlem
Dom är rätt dåliga på engelska, kan va bra att veta. Öva teckenspråk! :P Dock så är dom väldigt hjälpsamma. Kan komma fram random folk och försöka hjälpa dig om du håller i en karta och ser ut som ett frågetecken.

Prata inte telefon i tunnelbanan! Finns woman-only zoner i vissa tågvagnar om jag inte minns fel, rätta mig isåfall

Käka cheeseburgare så ofta du kan på mcdonalds, då sparar du mycket pengar. Matupplevelsen är ändå inte så bra i japan, smakerna är så annorlunda mot västvärlden (fast det kan du bedömma själv). Köp inte vatten på flaska på stan hela tiden då du är törstig. Ha med dig en vattenflaska som du fyller på på hotellet in du drar iväg på utflykter. Dom har väldigt få skräpkorgar på stan, så det är svårt att slänga skräp (men ändå är det så rent?!).

Gör smarta och planerade utflykter. Att vandra runt random vara ganska mycket slöseri med tid för min del (Tokyo och kyoto är stoooora städer). En travelguidebok som tex Lonely Planet är riktigt värdefullt som jag rekommenderar varmt där dom tipsar om bra ställen att kolla in.

Jag räknade på 1000kr per dag (exkl hotell) och det stämde mycket bra i slutändan. Fast då shoppade jag en hel del och reste en hel del. Går helt klart att klara sig på mycke mindre. 5000kr ska gå om du är en snålis och smart.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2228482

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback