Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-07-01, 18:18
  #1
Medlem
opets avatar
Är det bara jag som längtar tillbaka till Amigadagarna där man kunde slänga ur sig ett produktnummer and that was that? Nu med olika kryptiska bokstavs- och sifferkombinationer, skillnad på vilken core det är, olika format och gud vet vad.

Kan någon sammanställa en lista, eller bara förklara vad t ex en core är, vad den gör, och varför man ska veta det. Eller på vad en överklockning är, hur den görs och annat.

Jag känner mig dum i huvudet, och lite efterbliven för att jag inte vet sådanthär; och skulle onekligen vilja veta.
Citera
2005-07-02, 10:17
  #2
Medlem
corals avatar
Core = Kärna.. Säger väl sig själv med bara skriva ordet kärna?

Överklockning, när du ökar klockfrekvensen på en processor i en dator med diverse medel = den går fortare

Amiga burkarna var en gammal skön dator som idag anses som retro så de ryker om det
Citera
2005-07-02, 10:24
  #3
Medlem
Raazs avatar
http://pagina.se/itord/

edit: inlägg 4000
Citera
2005-07-02, 13:39
  #4
Medlem
opets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coral
Core = Kärna.. Säger väl sig själv med bara skriva ordet kärna?

Överklockning, när du ökar klockfrekvensen på en processor i en dator med diverse medel = den går fortare

Amiga burkarna var en gammal skön dator som idag anses som retro så de ryker om det

Jo, att det är kärnan på processorn förstår jag aldeles utmärkt. Men precis vad som skiljer de olika åt och varför jag ska bry mig... det är där jag fastnar.
Citera
2005-07-02, 15:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opet
Jo, att det är kärnan på processorn förstår jag aldeles utmärkt. Men precis vad som skiljer de olika åt och varför jag ska bry mig... det är där jag fastnar.

Vissa karnor ar mer overklocksvanliga an andra. Darfor kan det vara bra att veta nar man koper om man vill overklocka. Men om du inte ska gora det sa behover du inte bry dig om det utan sla till pa den mest ekonomiska.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback