Citat:
Ursprungligen postat av mästerkatten
- Detta förutsätter att tillägnelseuppsåtet finns redan när bilen tillgrips. Jag tror flammer syftar på det fallet att uppsåtet att sälja bilen uppkommer först efter att den tillgripits. Det är ju inte ovanligt att missbrukare och annat löskerfolk tar en bil för att "köra av sig" utan någon egentlig plan.
Teoretiskt har du rätt tror jag, det är ju hela syftet med brottet "tillgrepp av fortskaffningsmedel" (det är ju svårt att bevisa tillägnelseuppsåtet när pundare X kör runt i sin tillgripna Volvo 240). I praktiken kommer ingen att komma undan med att "jag saknade tillägnelsuppsåt vid tillgreppet men fick det sen och sålde den".
Hur är det föresten med tillägnelseuppsåtet, behöver det föreligga vid själva tillgreppstidpunkten eller räcker det att det uppstår under någon tid efter det då personen har det tillgripna i sin besittning (tillägnelseuppsåtet är ju inte som uppsåt i övrigt, har inte Jareborg tillgänglig just nu, då det i realiteten är ett objektivt rekvesit och inte ett subjektivt dito?). Kommer inte riktigt ihåg hur det är med det där och teoretiska spetsfundigheter av den hör typen dyker sällan upp i den verklighet man nu går och tröskar.