Flashback bygger pepparkakshus!
2010-09-27, 10:18
Medlem
Ravenouzs avatar
Godmorgon flashbackare!
Letar efter någon som är skarp på regeringsformen, och i detta fall RF 10:5 st 2.
"I annat fall kan beslutanderätt, som direkt grundar sig på denna regeringsform"

Någon som kan förtydliga det åt mig?
Citera
2010-09-27, 18:08
Medlem
treochenhalvs avatar
Har två små frågor jag hoppas få tips och hjälp med. (miljörätt)

Vad menar man med parallell tillämpning av miljöbalken och övrig lagstiftning? Samt var hittar jag info kring detta?

Per Eriksson förvarade olja i en tcistern utomhus. Spilloljan kom från oljebyten i växellådor. Under våren 1999 upptäcktes ett läckage från cisternen. Olja rann ut i ån som mynnar ut i sjön Storsjön och Björnälven där även Norrbäcka kommun har sitt råvattenintag till kommunens vattenverk.
Kommunens miljöinspektör kunde vittna om en olämplig förvaring eftersom vatten samlats längst ner, vilket lätt leder till frysskador på plastcisternen. Det fanns dessutom inte någon invallning och därtill inte någon möjlighet att se in under cisternen.
Företagets VD medgav de faktiska omständigheterna. Han åberopade dock att anläggningen för spillolja fanns redan när han köpte verkstaden. Han menar att han inte tänkt närmare på det, utan handlat såsom den förra ägaren.
Har Erikssons Bil gjort sig skyldig till något brott eller inte? Vad har företaget för skyldigheter?
Citera
2010-09-28, 09:51
Medlem
Tr3vligs avatar
Lex Sarah

Hej! Jag håller på med en skoluppgift om en del i socialtjänstlagen, nämligen Lex Sarah. Nedan följer lite kort info.

"Lex Sarah är det vardagliga namnet på 14 kap. 2 § i socialtjänstlagen, som föreskriver att var och en som är verksam inom omsorger om äldre människor eller människor med funktionsnedsättning ska vaka över att dessa får god omvårdnad och lever under trygga förhållanden. Lagen föreskriver också att den som uppmärksammar eller får kännedom om ett allvarligt missförhållande i omsorgerna om någon enskild genast ska anmäla detta till socialnämnden. Denna anmälningsskyldighet gäller också yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet."

Det jag har i uppgift är att ta reda på hur, när, av vem och i vilket forum beslut togs om lagändring (införandet av Lex Sarah) och det enda jag hittar är info om senare ändringar...

Vore tacksam om det fanns någon med ett svar på detta eller riktlinjer för hur jag skall gå till väga
Citera
2010-09-28, 11:14
Moderator
Pentyls avatar
Börja kolla här och här.
Citera
2010-09-28, 15:46
Moderator
skunkensunes avatar
// PI-►Juridik

mod
Citera
2010-09-28, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr3vlig
Hej! Jag håller på med en skoluppgift om en del i socialtjänstlagen, nämligen Lex Sarah. Nedan följer lite kort info.

"Lex Sarah är det vardagliga namnet på 14 kap. 2 § i socialtjänstlagen, som föreskriver att var och en som är verksam inom omsorger om äldre människor eller människor med funktionsnedsättning ska vaka över att dessa får god omvårdnad och lever under trygga förhållanden. Lagen föreskriver också att den som uppmärksammar eller får kännedom om ett allvarligt missförhållande i omsorgerna om någon enskild genast ska anmäla detta till socialnämnden. Denna anmälningsskyldighet gäller också yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet."

Det jag har i uppgift är att ta reda på hur, när, av vem och i vilket forum beslut togs om lagändring (införandet av Lex Sarah) och det enda jag hittar är info om senare ändringar...

Vore tacksam om det fanns någon med ett svar på detta eller riktlinjer för hur jag skall gå till väga

http://lmgtfy.com/?q=Lex+Sarah+historik

Välj sedan typ socialstyrelsens sida. Så har du bra källa.
Citera
2010-09-28, 17:09
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av treochenhalv
Har två små frågor jag hoppas få tips och hjälp med. (miljörätt)

Vad menar man med parallell tillämpning av miljöbalken och övrig lagstiftning? Samt var hittar jag info kring detta?

Per Eriksson förvarade olja i en tcistern utomhus. Spilloljan kom från oljebyten i växellådor. Under våren 1999 upptäcktes ett läckage från cisternen. Olja rann ut i ån som mynnar ut i sjön Storsjön och Björnälven där även Norrbäcka kommun har sitt råvattenintag till kommunens vattenverk.
Kommunens miljöinspektör kunde vittna om en olämplig förvaring eftersom vatten samlats längst ner, vilket lätt leder till frysskador på plastcisternen. Det fanns dessutom inte någon invallning och därtill inte någon möjlighet att se in under cisternen.
Företagets VD medgav de faktiska omständigheterna. Han åberopade dock att anläggningen för spillolja fanns redan när han köpte verkstaden. Han menar att han inte tänkt närmare på det, utan handlat såsom den förra ägaren.
Har Erikssons Bil gjort sig skyldig till något brott eller inte? Vad har företaget för skyldigheter?
Det skulle kunna vara en parallell tillämpning av Jordabalkens regler om besiktning av fastighet kombinerat med ansvarsreglerna i MB 32 kap.
Citera
2010-09-28, 17:12
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenouz
Godmorgon flashbackare!
Letar efter någon som är skarp på regeringsformen, och i detta fall RF 10:5 st 2.
"I annat fall kan beslutanderätt, som direkt grundar sig på denna regeringsform"

Någon som kan förtydliga det åt mig?
Beslutanderätt grundad på denna regeringsform innebär sådan befogenhet som RF ger åt exempelvis myndigheter eller regeringen att meddela föreskrifter etc.
Citera
2010-09-28, 18:08
Medlem
treochenhalvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Det skulle kunna vara en parallell tillämpning av Jordabalkens regler om besiktning av fastighet kombinerat med ansvarsreglerna i MB 32 kap.

Tack, och vad menas då med parallell tillämpning?
Citera
2010-09-29, 13:33
Medlem
MegaPros avatar
Båt och Fritid AB säljer snabbgående plastbåtar från olika tillverkare samt tillbehör till dessa. Eftersom Båt och Fritid är ett nytt företag, så har man satsat på en annonskampanj i branschtidskriften Fritidsseglaren. Annonserna har bestått av Fyrfärgsbilder på företagets olika båtmodeller. I bildtexten har vissa uppgifter av teknisk natur särskilt framhållits och jämförts med motsvarande uppgifter för konkurrerande båtmodeller (bränsleförbrukning vid visst knopantal, antal hästkrafter, maxhastighet). Båt och Fritid AB har också gjort reklam för det nya "superstarka" tätningsmedlet Superlim, vilket i annonsen anges vara det effektivaste på marknaden. A - som är uthyrare av snabba båtar - köper en Flyer, en av de båtar som Båt och Fritid gjort reklam för. A köper också en storförpackning Superlim som han ska täta skrovet i sin privata segelbåt med, något som han nämner för säljaren i samband med köpslutet. En tid efter köpet ångrar sig A. Båten Flyer är inte alls så bra som han hade räknat med, bl. a. drar den ganska mycket bensin. Den går inte heller särdeles snabbt, något som A:s kräsna kunder genast upptäcker, och därför inte vill hyra båten. Passagerarutrymmena visar sig också vara dåligt disponerade. Till råga på allt sjunker segelbåten, ett resultat av att
Superlim bara kan användas på ytor som inte ska komma i kontakt med vatten.

a) Diskutera om någon eller båda varorna är felaktiga i köprättslig mening. Motivera svaret och ange eventuellt tillämpliga lagrum.

b) Antag att någon eller båda varorna är felaktiga. Vilka möjligheter har A att få ersättning av säljaren för kundbortfallet respektive den förlorade segelbåten? Motivera svaret och ange eventuellt tillampliga lagrum.

c) Antag att den sjunkna segelbåten inte använts privat av A utan istället ingått bland de båtar A hyrde ut. Vilka möjligheter har A i denna situation att få ersättning för den förlorade segelbåten? Motivera svaret och ange eventuellt tillämpliga lagrum.

Det viktiga i texten är markerat i fetstil, uppskattar all hjälp jag kan få!
Citera
2010-09-29, 18:42
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av treochenhalv
Tack, och vad menas då med parallell tillämpning?

Fundera över vad parallell brukar innebära? Och vad det då kan innebära när du ska tillämpa X och Y parallellt..
Citera
2010-09-29, 20:10
Medlem
Ravenouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Beslutanderätt grundad på denna regeringsform innebär sådan befogenhet som RF ger åt exempelvis myndigheter eller regeringen att meddela föreskrifter etc.

Tack och bock!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in