Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-09-26, 09:35
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flatfourromance
Jag känner mig fattig på slagkraftiga argument när jag möter folk som "inte har ngt att dölja" i diskussionerna som följt Prism/Snowden/Fra mm mm. Självklart vill jag undvika att avslöja mina egna användningsområden för tor och liknande.
Hur bemöter ni som oxå ställer sig kritiska till olika former av övervakning dessa människor?

de bemöts enklast med att svara att precis alla har något att dölja. det behöver inte vara kriminalitet men hur många vill att det ska komma ut att de har haft en könssjukdom, att de en gång var deprimerade, att de i ett sms skrev att chefen var ett as, att man ringde exet på fyllan fastän att man hade en ny sambo, att man har 'råkat' kolla på dvärgporr osv.

alla har nått de inte vill ska komma fram, de förtränger det bara.
Citera
2016-01-03, 03:39
  #26
Medlem
Om jag ska vara villig att dela med mig av exakt allting är en förutsättning att jag har några garantier för att min information inte kommer att komma på villovägar av misstag samt att det inte existerar någon korruption. Ge mig garantier för det så kan vi diskutera saken sen. Naturligtvis är detta helt omöjligt. Ingen kan garantera att den mänskliga faktorn inte ställer till det på något sätt, och ingen kan garantera att myndigheter är helt korruptionsfria.

Och sedan när vi väl diskuterar saken (efter du på något väldigt underligt sätt lyckats ge mig ovan nämnda garanti) så säjer jag att dessa saker är privata, och att jag inte behöver något som helst argument för varför jag inte vill dela med mig av det. Jag vill helt enkelt inte. Vetskapen om att någon annan skulle veta skulle ge mig obehag. Om du vill veta något om mig är det du som ska motivera varför och "bra att veta utifall att" är inte en bra motivering.
Citera
2016-01-29, 19:35
  #27
Medlem
"Hur bemöta: "Jag har inget att dölja"-attityden?"

Tja, jag brukar bemöta dom som jag bemöter förståndshandikappade, dvs inte alls.
Inte värt att ödsla tid och energi på.
Citera
2020-10-15, 12:56
  #28
Awaiting Email Confirmation
Porrmorrs avatar
Jag tycker att vi bör bemöta attityden med argumentet att data (information) har blivit vår digitala tids nya råvara. En råvara är en tillgång som man handlar med. Alla är intresserade i en bra affär, stat som såväl som privataktör.

Det som händer är att sociala medieplattformar och techjättar marknadsför denna råvara som vilken annan råvara som helst. De tar oftast ingen hänsyn till att det är faktiska människoliv de handlar med. Data kan vara vad som helst, alltifrån vilka mediciner du tar och för vad till vilka politiska åsikter du har. Man behöver inte vara del av en underrättelsetjänst för att göra någons liv till ett helvete.

Som tidigare skribent påpekade läcker information än idag, hur säkra system vi än har. Nu vill EU dessutom inskränka den lilla säkerheten i kryptering vi har genom att låta nätplattformar sätta upp bakdörrar, så underrättelsetjänster ska komma in. Det är inte så det fungerar, det som polisen kan använda kan även kriminella använda som vilken annan vanlig människa som helst kan använda. Folk gör misstag.

En kriminell person gör något som är olagligt i just det landet han för tillfället befinner sig i, det kan man mena är definitionen av ordet. Det är en stor skillnad om den kriminelle tankar ett datorspel från TPB här i Sverige där man kastar folk i fängelse över sådant än om denne sitter och gör det i Kina under kinesiskt beskydd. I Kina råder ingen copyright lagstiftning men du måste vara utvald av staten för att få tillgång till det ocensurerade nätet. Det är alltså inte jag som privatperson som avgör om jag är kriminell eller inte, som tidigare påpekade.

Techjättar kan påverka utgången av demokratiska val, det har vi sett. De som sitter på data idag oavsett vilka de är sitter även på en ofattbar makt. Man kan gå så långt till att säga att de utgör en demokratifara. Det är därför viktigt att man tänker sig för en extra gång vilken information som man delar med sig av och till vem. De som jobbar på techjättarna har även de en mänsklig faktor.
Citera
2020-10-15, 14:36
  #29
Medlem
Sqeptisks avatar
Varför överhuvud taget bemöda sig med att bemöta en så korkad attityd?

"Det är betydligt svårare att övertyga någon om att denne blivit lurad, än att lura vederbörande från början" Fritt efter Mark Twain.
Citera
2020-10-15, 14:40
  #30
Medlem
dengamleDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Varför överhuvud taget bemöda sig med att bemöta en så korkad attityd?

"Det är betydligt svårare att övertyga någon om att denne blivit lurad, än att lura vederbörande från början" Fritt efter Mark Twain.
Finns ingen anledning. Vill de fortsätta leva i sin villfarelse så låt dem.
Jag gör bara en mental notering om att inte ha med vederbörande att göra mer.
Citera
2020-10-15, 14:48
  #31
Medlem
Oavsätt om man har något att dölja eller inte så vill man inte att någon snokar runt i ens hem.
Citera
2020-10-15, 20:04
  #32
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Skäll ut dem för att de är hatiska och negligenta mot de som har någonting att dölja.
Citera
2020-10-20, 17:15
  #33
Medlem
Huntsmans avatar
Som tidigare sagts i tråden, det bästa motsvaret måste vara:
"Ok, ge mig då ditt lösenord till din bankdosa, jag ska inte ta några pengar, jag lovar, ska bara kolla lite."
Citera
2020-10-20, 17:19
  #34
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Fråga om du får sätta upp en kamera i deras vardagsrum.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback