Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-23, 22:16
  #1
Medlem
God kväll.

Jag har en affärsidé som går ut på att bedriva distansförsäljning av alkohol från utlandet till Sverige. Har funderat en del kring uppstart av företag utomlands (vilket man måste ha i detta fall) och det lutar åt ett ltd bolag i England. För anskaffa sig detta kan man antingen regga det själv eller gå via företag som hjälper till med uppstart av ltd bolag - är det någon som har erfarenhet av dessa? Eller kanske rekommenderar ni något annat land/bolagsform?

Låt säga att jag har lyckats registrera mitt företag. Då antar jag att jag måste skaffa mig en engelsk bank som tillhandahåller mig med kontonr och momsbevis m.m, är det svårlöst tror ni? Eller går det att sköta alla betalningar via ett svenskt konto som är kopplat till mitt ltd bolag - de svenska kunderna ska ju inte behöva göra utlandsinsättningar till mitt konto när de betalar en faktura.

Vi fortsätter och ponerar nu att jag har mitt Ltd. med tillhörande bank, kontonr, kort m.m. Då är nästa steg att bli godkänd som distansförsäljare av alkohol, när det väl blivit klart är det då bara att börja försäljning? Är det något annat man ska tänka på när man fakturera svenska kunder från ett ltd bolag? Eftersom jag kommer handla med företag runt om i Europa - är det några speciella regler/lagar som man bör ha i åtanke? Vet att tex momsen endast ska till slutlandet, eller är det undantagsfall med alkohol i Sverige som så mycket annat? Övriga synpunkter/kommentarer uppskattas!

Tack på förhand!
Citera
2013-09-23, 22:47
  #2
Medlem
Monstershoess avatar
Angående betalning så kan det vara smidigare att använda Paypal, payson eller liknande internetbetalning.

Har du funderat på någon deal med ett fraktbolag? Det är ganska klurigt (och dyrare?) att som svensk anlita ett fraktbolag att hämta något i england och skicka det till sverige. Det underlättar för kunden om du redan har det klappat och klart så att säga
Citera
2013-09-30, 14:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monstershoes
Angående betalning så kan det vara smidigare att använda Paypal, payson eller liknande internetbetalning.

Har du funderat på någon deal med ett fraktbolag? Det är ganska klurigt (och dyrare?) att som svensk anlita ett fraktbolag att hämta något i england och skicka det till sverige. Det underlättar för kunden om du redan har det klappat och klart så att säga

Ja, det är klart värt att se över lösningar som paypal etc.

Vad det gäller leveranser så undersöker jag det, men har svårt att hitta EN lösning då jag endast inte kommer frakta från England utan även andra länder i Europa. Någon som har erfarenheter av liknande?

Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback