Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-23, 18:25
  #1
Medlem
zumazs avatar
Jag har en fast anställning men har tänkt att jobba vid sidan av ett par månader om året. Har jag förstått det rätt att jag vid sidan av jobbet kommer kunna plocka ut aktieutdelning till 20% skatt upp till 145K per år?

Vilka avgifter innebär det med AB, förutom:
-50 K i insats
-2K för ansökningsavgift
-Företagskonto hos banken
-Revisorkostnad? (Hur mkt?)

-Annat?

Tankar, tips?
Citera
2013-09-23, 18:30
  #2
Medlem
Din arbetsgivare kanske inte gillar att du jobbar vid sidan av, speciellt inte om det skulle vara en konkurrerande verksamhet. Men hör alltid med arbetsgivaren och se till att få det på papper att det är okej innan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lojalitetsplikt
Citera
2013-09-23, 21:40
  #3
Medlem
zumazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Din arbetsgivare kanske inte gillar att du jobbar vid sidan av, speciellt inte om det skulle vara en konkurrerande verksamhet. Men hör alltid med arbetsgivaren och se till att få det på papper att det är okej innan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lojalitetsplikt

Detta ska inte vara ngt problem, flera andra som jag jobbar med som gör samma sak.
Citera
2013-09-23, 21:48
  #4
Medlem
Du behöver ingen revisor numera i AB, men du kanske tänker på bokföringsbyrå? Ett tips är att skaffa bokföringsprogram som är molnbaserat, t ex Specter eller speedledger; det ska vara lätt att fakturera...

Sen vet jag inte hur du vill ta emot betalningar, men det kan tillkomma lite olika kostnader beroende på bank.
Citera
2013-09-23, 21:59
  #5
Medlem
zumazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dabenno
Du behöver ingen revisor numera i AB, men du kanske tänker på bokföringsbyrå? Ett tips är att skaffa bokföringsprogram som är molnbaserat, t ex Specter eller speedledger; det ska vara lätt att fakturera...

Sen vet jag inte hur du vill ta emot betalningar, men det kan tillkomma lite olika kostnader beroende på bank.

Ok! Tack för tipsen! Kan ju inget om bokföring så en bokföringsbyrå är nog ett måste.
Citera
2013-09-23, 22:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zumaz
-Annat?

Tankar, tips?

Tips är att köra typ Fortnox som bokföringsprogram, ligger på webben. Sen har kan jag tipsa om Billogram.se för faktureringen som är enklare (och du slipper köpa faktureringsmodulen till fortnox!)

Utan att veta verksamhet så kan jag väl tipsa om att du hittar ett lämpligt och billigt affärs system (det också lika så webbaserat helst!!)

Försök också automatisera så många moment så möjligt i ditt företag!
Citera
2013-09-23, 22:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ptvz3d
Tips är att köra typ Fortnox som bokföringsprogram, ligger på webben. Sen har kan jag tipsa om Billogram.se för faktureringen som är enklare (och du slipper köpa faktureringsmodulen till fortnox!)

Utan att veta verksamhet så kan jag väl tipsa om att du hittar ett lämpligt och billigt affärs system (det också lika så webbaserat helst!!)

Försök också automatisera så många moment så möjligt i ditt företag!
Håller med till stor del när det gäller automatisering, speciellt om du vill ha det vid sidan om ett vanligt arbete och därmed inte har så mycket tid. Webbaserade verktyg som Billogram och FortNox tycker tycker jag också du ska satsa på. Det ger stora möjligheter till automatisering i framtiden när man vill skala upp eftersom de olika tjänsterna kan prata med varandra via API:er utan några manuella åtgärder.

Jag tycker dock att man ska försöka hålla det så enkelt som möjligt till att börja med. Det är ju ingen större idé med att sätta upp dyra och/eller komplicerade system för att automatisera innan man når en tillräcklig volym för att det ska vara värt det.
Sen är det givetvis beroende på vad det är för verksamhet. I vissa verksamheter som t.ex. e-handel kan man automatisera väldigt mycket för att spara tid. Man kan till och med lägga ut hela logistiken på en tredje part så att man slipper all hantering genom att automatiskt skicka beställningar vidare. Du kan till och med se till att din revisor och bokföringsbyrå får precis vad de behöver helt automatiskt medan själv du får snygga försäljningsrapporter. Det är så det ska vara att driva företag!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback