• 1
  • 2
2013-09-23, 17:47
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkmf
Hur lång tid tar det för dom att bli det? Trodde en skuld förblev en skuld tills den försvann.

Det beror på vilken typ av skuld det är. Är det "vanliga" skulder så är det 3 års preskriptionstid som gäller, är det skatteskulder så är det 5 år.

Säg att du har haft en skuld i 3 år hos ett telefonbolag. Har dom inte skickat påminnelser någon gång under dessa 3 år, så kan du hävda preskription. Om telefonbolaget då inte kan bevisa att dom har skickat påminnelser, så är skulden preskriberat och du behöver aldrig betala den. Den kan heller inte skickas till KFM efter det
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2013-09-23 kl. 17:50.
Citera
2015-01-16, 16:19
Medlem
EDL1885s avatar
Fick hem en kopia på en kreditupplysning häromdagen. Där står det att jag har noll betalningsanmärkningar och en summa på skuldsaldo hos kfm. Kan man vara utan anmärkning och ha skuldsaldo? Tycker det verkar konstigt
Citera
2015-01-16, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EDL1885
Fick hem en kopia på en kreditupplysning häromdagen. Där står det att jag har noll betalningsanmärkningar och en summa på skuldsaldo hos kfm. Kan man vara utan anmärkning och ha skuldsaldo? Tycker det verkar konstigt

Det går bra att ha skuldsaldo hos KFM utan att ha betalningsanmärkning. Detta eftersom betalningsanmärkningen sitter kvar i 3 år, och har skulderna legat längre än 3 år hos KFM, så har ju anmärkningen hunnit försvinna.
Citera
2015-01-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det går bra att ha skuldsaldo hos KFM utan att ha betalningsanmärkning. Detta eftersom betalningsanmärkningen sitter kvar i 3 år, och har skulderna legat längre än 3 år hos KFM, så har ju anmärkningen hunnit försvinna.

OBS: Tänk på att alla kreditupplysningsbyråer inte alltid är helt uppdaterade, så även om ett företag anger att det inte finns några betalningsanmärkningar, så kan den/de vara registrerade hos ett annan kreditupplysningsföretag.

Du kan ringa till alla och kolla för säkerhets skull.
Citera
2015-01-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie

Fast om skulderna ligger kvar hos Kronkalle och man inte kan betala så gör Kalle en såkallad fullständig undersökning om utmätningsbara tillgångar.... och då minsann dimper det ner en liten anmärkning.... hände i allafall en av mina vänner för ett år sedan....
Citera
2015-01-16, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Fast om skulderna ligger kvar hos Kronkalle och man inte kan betala så gör Kalle en såkallad fullständig undersökning om utmätningsbara tillgångar.... och då minsann dimper det ner en liten anmärkning.... hände i allafall en av mina vänner för ett år sedan....

Det har jag aldrig hört talas om. Låter märkligt, säker på att du inte fått det om bakfoten? En sådan undersökning är ingen skuld i sig, och borde därför inte generera någon betalningsanmärkning.
Citera
2015-01-16, 22:11
Medlem
Fraisers avatar
Man får anmärkning för utmätningsförsök,
det är något som kreditupplysningsföretagen
började registrera 2008.
Citera
2015-01-16, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fraiser
Man får anmärkning för utmätningsförsök,
det är något som kreditupplysningsföretagen
började registrera 2008.

Då blir jag rasande. Jag hjälper nämligen någon som äntligen är klar hos KFM efter ca 15 år, och KFM skickar varje år ut ett inkomstsuträkningspapper som han ska fylla i. Vi har båda försökt nå KFM nu direkt efter helgerna ett antal gånger, något som i princip varit omöjligt pga långa köer.

Idag fick han ett brev om att tillgångsundersökning är gjord. Han är färdig med KFM i februari, och om han har fått en betalningsanmärkning pga tillgångsundersökning så är det förjävligt rent ut sagt eftersom han inte har några andra kvar öht.

Är du verkligen säker på detta?
Citera
2015-01-16, 22:26
Medlem
Så här står det:

När får jag en betalningsanmärkning?
Det här gäller om du är privatperson:
Du får en betalningsanmärkning när Kronofogden utfärdar ett utslag. Du får ytterligare anmärkning om du saknar utmätningsbara tillgångar vid en tillgångsundersökning.

Det måste väl betyda att ja, man får en betalningsanmärkning om man saknar tillgångar vid tillgångsundersökning, men nej man får inte en betalningsanmärkning om man har utmätningsbar lön.

Tolkar jag det rätt?

http://www.kreditbevakarna.se/anmarkning.html

EDIT: Glöm det. Man får en betalningsanmärkning vid "Beslut om utmätning". Men detta måste gå att skicka dementi på eftersom det inte har gått att nå KFM vilket de har bekräftat på telefon..
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2015-01-16 kl. 22:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in