• 1
  • 2
2013-09-23, 15:54
Medlem
Tänkte kolla här om någon har koll på vad som gäller vid betalningsanmärkningar. Har för något år sedan dragit på mig lite skit, dels via en då obetald telefonräkning och sen lite annat. Onödigt och klantigt, men nu är det som det är.

Gjorde en kreditupplysning via UC och där står det att det i dagsläget inte finns någon skuld hos Kronofogden (det är väl dom som utfäster betalningsanmärkningar) men att jag har två övriga skulder på 1900:-.

När jag pratade med Kronofogden tidigare idag, så sa dom att anmärkningen hos just dem försvinner nu i december. Men frågan är då om allt försvinner, dvs att jag blir ren igen? Eller om jag måste betala av alla skulder innan detta? Håller på att avbetala dessa två i skrivande stund.

Men, det kanske har att göra med, att när en skuld inte betalas, så går den vidare till Kronofogden och blir därefter en betalningsanmärkning. Eller är jag helt ute och cyklar?

Och sen undrar jag - för min del som söker mycket lägenheter och dylikt - så har det varit ett helvete att få något med en betalningsanmärkning. Men, om vi nu säger att den försvinner i december, hur ser då hyresvärdar på mig? Är jag grön och behandlas som vem som helst, eller vet någon hur det brukar vara?

Väldigt tacksam för alla svar och hjälp jag kan få!
Citera
2013-09-23, 16:11
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
De två skulderna du nu betalar på ger ingen betalningsanmärkning såvida dom inte går till KFM. Det gör dom enbart om du inte betalar dom.

Om din betalningsanmärkning försvinner i december, så är du helt grön efter det. Ingen kan se "gamla" betalningsanmärkningar efter det.
Citera
2013-09-23, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
De två skulderna du nu betalar på ger ingen betalningsanmärkning såvida dom inte går till KFM. Det gör dom enbart om du inte betalar dom.

Om din betalningsanmärkning försvinner i december, så är du helt grön efter det. Ingen kan se "gamla" betalningsanmärkningar efter det.

Oj, kan man inte se det därefter? Det är ju skitbra. Och dom kan inte se mina skulder heller, om vi nu säger att det är kvar då? Då får man ju i så fall en nystart. Skulle betyda sjukt mycket. Har haft ett helvete med dessa anmärkningar alltså.

Vet du om man förövrigt får något brev eller dylikt ifrån Kronofogden när anmärkningen är borta? Eller ska man hålla koll på det själv?
Citera
2013-09-23, 16:18
Medlem
Men alltså. Det är något som inte stämmer. Så här står det på upplysningen ifrån UC:

"Skuld hos kronofogden saknas per 2013-09-20.
UC saknar uppgift om historiskt skuldsaldo.
2 st anmärkningar på totalt 1,9 tkr finns registrerade.
Inga ansökningar finns registrerade."

Och hos Sergel som jag betalar av en skuld, så säger dom att min anmärkning hos dem står kvar tills i december. Men, då är frågan om jag har 2 anmärkningar hos dem eller om det är 1 hos dem och 1 någon annanstans. Hm....
Citera
2013-09-23, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkmf
Oj, kan man inte se det därefter? Det är ju skitbra. Och dom kan inte se mina skulder heller, om vi nu säger att det är kvar då? Då får man ju i så fall en nystart. Skulle betyda sjukt mycket. Har haft ett helvete med dessa anmärkningar alltså.

Vet du om man förövrigt får något brev eller dylikt ifrån Kronofogden när anmärkningen är borta? Eller ska man hålla koll på det själv?

Du kan ha hur mycket skulder som helst, och ingen har med det att göra -eller kan se det i något slags register såvida skulderna inte ligger hos KFM som sagt.

En betalningsanmärkning finns kvar i 3 år efter att den är registrerat. I ditt fall så betyder det alltså att den blev registrerad i december för 3 år sedan.

Du får inget brev från KFM om att betalningsanmärkningen är borta, men du behöver inte hålla koll på det själv heller. Har dom sagt att den är borta i december, så är den det och det är inget du behöver tänka mer på.

Nu har du lärt dig en läxa, se nu till att du aldrig mer hamnar hos kronofogden -för det är ett helvete. Många som hamnar i KFMs klor kommer aldrig därifrån igen.
Citera
2013-09-23, 16:25
Medlem
Citat:
Men alltså. Det är något som inte stämmer. Så här står det på upplysningen ifrån UC:

"Skuld hos kronofogden saknas per 2013-09-20.
UC saknar uppgift om historiskt skuldsaldo.
2 st anmärkningar på totalt 1,9 tkr finns registrerade.
Inga ansökningar finns registrerade."

Och hos Sergel som jag betalar av en skuld, så säger dom att min anmärkning hos dem står kvar tills i december. Men, då är frågan om jag har 2 anmärkningar hos dem eller om det är 1 hos dem och 1 någon annanstans. Hm....

Du har läst fel, det kan inte stå 1,9 tkr för det betyder 1,9 trillioner kroner Och det har du väl ändå inte i skuld.

Att det står: ""Skuld hos kronofogden saknas per 2013-09-20." betyder helt enkelt att du inte har någon skuld hos dom längre.

Om det står att det finns 2 st anmärkningar, så har du förmodligen det. Du får ringa KFM igen och läsa upp vad det står, alternativt kontakta just UC.

Inkassobyråer ger inga betalningsanmärkningar, utan det är först om skulden går till KFM som en betalningsanmärkning registreras. Kanske Sergel menar att din skuld är till fullo betalad hos dem i december?
Citera
2013-09-23, 16:28
Medlem
Citat:
Du har läst fel, det kan inte stå 1,9 tkr för det betyder 1,9 trillioner kroner Och det har du väl ändå inte i skuld.

Att det står: ""Skuld hos kronofogden saknas per 2013-09-20." betyder helt enkelt att du inte har någon skuld hos dom längre.

Om det står att det finns 2 st anmärkningar, så har du förmodligen det. Du får ringa KFM igen och läsa upp vad det står, alternativt kontakta just UC.

Inkassobyråer ger inga betalningsanmärkningar, utan det är först om skulden går till KFM som en betalningsanmärkning registreras. Kanske Sergel menar att din skuld är till fullo betalad hos dem i december?

Nu fick jag fram lite andra uppgifter:

Betaln förelägg utslag 2010-12-22 195 Svensk Adressändring AB
Betaln förelägg utslag 2010-12-16 1.754 Sergel Kredittjänster AB

Det blir totalt 1949:-, vilket förklarar 1,9, som det står ovan.

Och den betalningsanmärkning som blivit är ju ifrån Sergel. Och denne går mao ut nu den 16/12. Och sen är det väl inte mer än så. För någon anmärkning av Svensk Adressändring finns inte vad jag vet. Så då är det väl helt enkelt så? Och som ovannämnt finns ingen skuld eller ärende hos Kronofogden i övrigt, så då är det väl rätt glasklart? Eller missar jag något?

Sen som jag förstår det - de belopp som står ovan, är vad som var i skuld 2010. Det behöver alltså inte vara samma belopp nu. Och det kan alltså finnas andra skulder, men så länge de inte går till Kronofogden, så är jag grön.

Allt det här skulle innebära att jag verkligen får kliva in i 2014 med en rejäl nystart.
Senast redigerad av jkmf 2013-09-23 kl. 16:32.
Citera
2013-09-23, 16:50
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:

Och den betalningsanmärkning som blivit är ju ifrån Sergel. Och denne går mao ut nu den 16/12. Och sen är det väl inte mer än så. För någon anmärkning av Svensk Adressändring finns inte vad jag vet. Så då är det väl helt enkelt så? Och som ovannämnt finns ingen skuld eller ärende hos Kronofogden i övrigt, så då är det väl rätt glasklart? Eller missar jag något?

Sen som jag förstår det - de belopp som står ovan, är vad som var i skuld 2010. Det behöver alltså inte vara samma belopp nu. Och det kan alltså finnas andra skulder, men så länge de inte går till Kronofogden, så är jag grön.

Allt det här skulle innebära att jag verkligen får kliva in i 2014 med en rejäl nystart.

Ring svensk adressändring och kolla att du verkligen inte har en skuld där, men grattis till nystarten.
Citera
2013-09-23, 16:52
Medlem
Citat:

Det verkar ju som om att du har två betalningsanmärkningar. Men utifrån det som står skrivet så försvinner båda i december i år.

Som sagt, det var inte Sergel som gav dig en betalningsanmärkning -utan det skedde först när skulden registrerades hos KFM. Sergel kanske har uttryckt sig lite vagt bara.

Precis, om du har andra skulder (som inte ligger hos KFM) så är du grön från och med 22 december i år.

Men om det nu är då att du har andra skulder, se då till att komma överens om en betalningsplan så att dessa inte också hamnar hos kronofogden!
Citera
2013-09-23, 16:57
Medlem
Tack för alla svar! Det uppskattas enormt mycket. Ska kolla med Svensk Adressändring och även se över samtliga skulder och avbetalningsplaner så att det kommer på rätt kurs. Mot 2014!
Citera
2013-09-23, 17:08
Medlem
Citat:
Tack för alla svar! Det uppskattas enormt mycket. Ska kolla med Svensk Adressändring och även se över samtliga skulder och avbetalningsplaner så att det kommer på rätt kurs. Mot 2014!

Lycka till

Edit: Skulle du ha några gamla skulder, så ta reda på om inte dom är preskriberade! Är dom det så behöver du nämligen inte betala dom.
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2013-09-23 kl. 17:11.
Citera
2013-09-23, 17:40
Medlem
Citat:
Lycka till

Edit: Skulle du ha några gamla skulder, så ta reda på om inte dom är preskriberade! Är dom det så behöver du nämligen inte betala dom.

Hur lång tid tar det för dom att bli det? Trodde en skuld förblev en skuld tills den försvann.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in