Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-26, 17:39
  #1321
Medlem
Eftersom jag inte hittat annan tråd om Uppland, ställer jag frågan här. Rätta gärna en vilsen. Utmed vägen Märsta-Uppsala, gamla vägen, finns en blockad bergingång strax efter Knivstaavfarten, Eriksberg. Någon som kollat vad det är? Återkom om ni behöver bättre vägbeskrivning.
Citera
2019-02-10, 13:42
  #1322
Medlem
UESpetsnazs avatar
Hejsan! Är det inte Berget i Lurbo som du talar om? För det är en gammal stabsplats till stridsområde 47 vad jag vet. Har varit där och kollat lite och funnit en hel del spännande! Det ska vara en visning där snart, det kan du kanske kolla!
Citera
2019-03-17, 19:25
  #1323
Medlem
Nej, jag tror han menar den som är till höger när man precis kört förbi Knivsta/Sigtuna avfarten. Den ingången är blockad med stenar/betongtunnor av nåt slag. Minns inte vad det är för nåt där. Men det är tråkigt. Har nåt med att man lastade bilar med grus eller nåt från berget uppe genom ett hål typ och ner i den ingången när fordonen tog det på släp. Nån här kan säkert förklara bättre.
Citera
2019-03-19, 23:34
  #1324
Medlem
evenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charlieC
Tunnlar o tunnlar..

I city, omkring Stora Torget, gågatan finns en del gångar mellan husen längs med.
Man kan faktiskt gå en bra bit under marken där.

Hur hittar man dit???
Citera
2019-03-31, 13:11
  #1325
Medlem
Amless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UESpetsnaz
Har hört rykten om att det skall finnas en KC runt Lunda flygfält trakterna. Hittar man den så hittar man en skatt innanför ett hårt diamantskal. Antagligen plomberad. Eller inte?

Det tror jag nog att det finns. Kommer ihåg ett besök av militär när jag gick i skolan som pratade om detta. Det var på 1980-talet dock. Om det är Lunda flygfält utanför Alunda.
Citera
2019-05-01, 00:32
  #1326
Medlem
kungsols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evene
Hur hittar man dit???
Nu är detta ca 20 år sen, jag tror inte att jag drömt... MEN i korsningen Vaksalagatan/Kungsgatan Där Alina ligger och tidigare Livetsords lokal, där fanns det ett gym som hette Palladium. Jag var medlem där en kort period (det höll nog inte på så länge heller). Iaf så sa de att de hade pool. Jag trodde att man kanske fick tillgång till Centralbadet men så var inte fallet. Jag var dit en gång och man gick under Kungsgatan i en kulvert och hamnade då under Sparbankens byggnad (Swedbank).

Det hela känns idag grumligt men jag kan väl inte ha drömt alltsammans? Finns det någon som vet om det ligger/låg en swimmingpool i den byggnaden i källaren? Går det kulvertar under Kungsgatan och andra stora gator i staden?
Citera
2019-05-05, 09:36
  #1327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsha1
Nej, jag tror han menar den som är till höger när man precis kört förbi Knivsta/Sigtuna avfarten. Den ingången är blockad med stenar/betongtunnor av nåt slag. Minns inte vad det är för nåt där. Men det är tråkigt. Har nåt med att man lastade bilar med grus eller nåt från berget uppe genom ett hål typ och ner i den ingången när fordonen tog det på släp. Nån här kan säkert förklara bättre.

Yes helt rätt är en sandsilo man förvarar sand i berget för vinter-väghållning. Finns en likadan bla vid Hagalunds vattentorn i Solna.
Placeringen på den i Knivsta hade nog att göra med att stora vägen gick bredvid
Har för mig att de låg en övergiven stugby bredvid silon finns den kvar,
Citera
2019-07-23, 06:05
  #1328
Medlem
Psychadelic1s avatar
Stället ni talar om ovanför mig är helt slöseri med tid =) inge kul o se där tyvärr
Citera
2020-04-03, 16:08
  #1329
Medlem
Finns det något intressant ställe att besöka nu 2020? Bor i Bålsta men kan åka i typ hela Uppsala Län.
Citera
2020-04-21, 23:43
  #1330
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bondlurk
Från Kronparken i söder till Tallåsen i norr. Inte sett något längre varken norr- eller söderut.
Förmodligen ser du inte detta men kan hoppas, bor i Ulleråker och skulle gärna vilja utforska gångarna med vänner. Vart kommer man ner i dom?
Citera
2020-04-27, 08:18
  #1331
Medlem
Bondlurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V6tour
Förmodligen ser du inte detta men kan hoppas, bor i Ulleråker och skulle gärna vilja utforska gångarna med vänner. Vart kommer man ner i dom?

Kulverten gick från Kronparken i västlig riktning till kriminalanstalten och därifrån norrut upp till Kronåsen. Om den gick hela vägen till rättspsyk vet jag inte. Det gick att komma in/ut på flera ställen – Kronparken, servicebyggnaden i anslutning till restaurangen, höghuset mittemot restraurangen, förvaltningsbygggnaden, huset närmast rättspsyk. För femton år sedan, alltså.
Typ fem år senare var alla dörrar låsta när jag tittade. Nu är ganska mycket rivet, så kulverten under höghuset finns inte längre. Det såg i alla fall ut som om de rev hela vägen ned. Passagen förbi den nu rivna tvättomlastningsterminalen kan förstås finnas kvar, den är inte uppenbart borta om man ser utifrån. Om det fortfarande finns något kvar av södra delen är det förmodligen enklast att ta sig in via servicebyggnaden bakom restaurangen. Förmodligen inte tillåtet dock.
Citera
2020-05-10, 00:34
  #1332
Medlem
Tobl3rones avatar
Efter att jag läst mycket från tråden så har jag inte hittat något som är så aktuellt, är sugen på att utforska lite & se vad Uppsala har att erbjuda så om ni vet något som är övergivet (hör med UE att göra) får ni gärna skriva det här eller skicka iväg ett PM!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback