Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-22, 10:22
  #13
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationStockholm
Nej , personen måste vara offentlig först d.v.s att Media har skrivit namnet innan så vitt jag vet .
Nja så var det när 010 fanns se min skärmdump tidigare.

Nu ska man beakta formuleringen.
"Var försiktig med personuppgifter. När icke offentliga personer utsättas för andras missaktning så bör man överväga att delvis maskera personuppgifterna, där en stjärna ersätter minst en bokstav alternativt siffra i varje del. Gör en intresseavvägning där den enskildes intresse av en fredad privat sfär vägs mot motstående intressen som informations- och yttrandefriheten."
Vid spekulationer kan det vara bra att maska dock inget krav.
När det gäller dömda brottslingar så finns det enligt min syn ingen anledning att maska.
Citera
2013-09-22, 10:28
  #14
Medlem
Det är bra ur ett objektivt perspektiv.

Flashback tar inte ställning i andra frågor och det fanns i mina ögon
ingen anledning att flashback skulle göra det i den här frågan.
Citera
2013-09-22, 11:30
  #15
Medlem
joims avatar
Helt sjukt, så det är inte längre så att man har fått sitt straff av svensk domstol. Nu ska man även ens namn vara fast på internet för all framtid. Ingen chans till att gottgöra sig eftersom alla arbetsgivare kan googla fram allt vad du gjort.

Jag anser att man borde förbjuda namngivande helt och hållet, alla bokstäver ska bort.
Citera
2013-09-22, 11:34
  #16
Medlem
Skuggvarelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
När det gäller dömda brottslingar så finns det enligt min syn ingen anledning att maska.

Verkligen inte, sådana uppgifter publiceras ändå online i andra sammanhang. Problemet och paradoxalt samtidigt fördelen med informationssamhället är att ingenting blir privat: brottsmisstänkta hängs ut på det digitala torget och riskerar stigmatisering, samtidigt blir det svårare för människor som inte har rent mjöl i påsen att dölja sin smutsiga affärer. För mig som politiskt engagerad är internet och fria portaler det krigsfält jag behöver för att expandera mitt territorium, mitt lebensraum, från osynlig i skuggorna till blottad i strålkastarljuset.
Citera
2013-09-22, 11:48
  #17
Medlem
Bjornserkrs avatar
Det här var en mycket bra förändring om moderatorerna är objektiva och sunda i sin bedömning av de olika rapporteringarna som kommer att strömma in där folk känner sig uthängda.

Jag tycker att det är uppenbart att det är meningen att t ex brottslingar som allmänheten har ett behov av att känna till vilka de är - huvudexemplet är väl återfallspedofiler - ska få hängas ut utan sådana där krumelurer, emedan till exempel offer som har blivit väldigt förnedrade ska slippa hängas ut med fullt namn. Andra som måste få hängas ut fullständigt är alla ondskefulla offentliga personer.

Sedan finns det ju mellanting: exempelvis brottslingar som har begått bedrägerier eller knarkbrott - det finns inget intresse av att dessa "hängs ut fullt ut" men samtidigt så är det väl inget problem om de blir uthängda heller ...

Och att hänga ut folk som pedofiler/våldtäktsmän, som senare visas vara helt oskyldiga (d v s oftast enbart offer för sinnessjuka kvinnor), borde ju resultera i permanent bannlysning på en gång. Men det är kanske är en annan regel ...
Citera
2013-09-22, 11:51
  #18
Medlem
Hyfabuss avatar
Kan någon förklara hur det skapar mer problem än nytta genom att inte låta folk hängas ut?
Citera
2013-09-22, 11:52
  #19
Medlem
Firewaias avatar
Så om den är borttagen så kan jag sprida vilken skit jag vill om vem jag vill här? Om jag sedan blir dömd för ärekränkning eller liknande är ju mitt problem?
Citera
2013-09-22, 11:57
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joim
Helt sjukt, så det är inte längre så att man har fått sitt straff av svensk domstol. Nu ska man även ens namn vara fast på internet för all framtid. Ingen chans till att gottgöra sig eftersom alla arbetsgivare kan googla fram allt vad du gjort.

Jag anser att man borde förbjuda namngivande helt och hållet, alla bokstäver ska bort.

Eller så tänker man efter innan man gör någonting dumt. Då minimeras risken att man blir omnämnd i negativa ordalag på Flashback. Du har förresten en intressant signatur.
Citera
2013-09-22, 12:01
  #21
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Så om den är borttagen så kan jag sprida vilken skit jag vill om vem jag vill här? Om jag sedan blir dömd för ärekränkning eller liknande är ju mitt problem?

Det är inte ok att ägna sig åt falsk ryktesspridning (regel 0,09) så sprider man uppenbart felaktiga saker vars syfte är att misskreditera en person så lär man få inläggen borttagna antar jag.
Citera
2013-09-22, 12:01
  #22
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Så om den är borttagen så kan jag sprida vilken skit jag vill om vem jag vill här? Om jag sedan blir dömd för ärekränkning eller liknande är ju mitt problem?

Nej. Vi har fortfarande kvar regel 0.09.
Däremot så har vi valt att plocka bort regel 0.10. då den krockade med forumets syn på yttrandefrihet.

admin
Citera
2013-09-22, 12:03
  #23
Medlem
Bjornserkrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godanli
Eller så tänker man efter innan man gör någonting dumt. Då minimeras risken att man blir omnämnd i negativa ordalag på Flashback. Du har förresten en intressant signatur.
Självklart, men tänk också på att ju fler människor som hängs ut, desto fler människor kommer att vara tvungna att begå ännu fler brott för att klara livhanken, för att de inte kan få arbete på annat sätt. Detta kostar skattebetalare pengar och vanliga människor mer än så.,

Försök att väga samhällets väl före dina egna behov av att hänga ut obetydliga personer.
Citera
2013-09-22, 12:06
  #24
Medlem
Riktigt bra. Trött på när det står "A***** S*******". Speciellt när det är något brottsling eller typ någon moralkärring. Malin Thygesen typ.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback