Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-22, 09:08
  #1
Medlem
Har ett 3:12 bolag som kommer i en skatteposition i år, dvs gör en vinst och det finns inte så mycket kostnader annat än löner till en anställd att dra av mot.

Hur mycket lågbeskattad utdelning kan jag ge mig själv? Är det hela 150 150 kr för 2013?

Eller måste jag använda huvudregeln dvs omkostnadsbelopp ggr schablonränta?

Skall utdelningen besk m 20% hos mig som fysiker?

Om jag har säg 200 000 i skm överskott, hur gör jag då för att optimera vs lön?

Tacksam för hjälp och en bra diskussion!
Citera
2013-09-22, 10:34
  #2
Medlem
joceks avatar
Är detta all lön du får in på hela året så ta ut 152 kkr som inkomst av tjänst (=200kkr ink soc), det är lägre skatt i tjänst jmf kapital vid dessa nivåer. Dessutom med månadslön får du lite sociala förmåner.

Har du annan inkomst utöver dessa pengar så behövs mer information för att ge ett korrekt svar.
Citera
2013-09-22, 17:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Är detta all lön du får in på hela året så ta ut 152 kkr som inkomst av tjänst (=200kkr ink soc), det är lägre skatt i tjänst jmf kapital vid dessa nivåer. Dessutom med månadslön får du lite sociala förmåner.

Har du annan inkomst utöver dessa pengar så behövs mer information för att ge ett korrekt svar.

Tack för svar. Nej jag ligger över värnskattenivå då jag har A-sedel. Detta bolag är en bisyssla men där jag haft lite aktivitet av och till.

Kan jag dela ut 150 kkr till 20% skatt utan vidare?
Citera
2013-09-22, 18:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravndal
Tack för svar. Nej jag ligger över värnskattenivå då jag har A-sedel. Detta bolag är en bisyssla men där jag haft lite aktivitet av och till.

Kan jag dela ut 150 kkr till 20% skatt utan vidare?

Under förutsättning att du är ensam ägare och ägde aktierna den 31/12 2012 och bolagets egna kapital efter utdelningen visar på ett intakt aktiekapital, så ja
Citera
2013-09-22, 23:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Under förutsättning att du är ensam ägare och ägde aktierna den 31/12 2012 och bolagets egna kapital efter utdelningen visar på ett intakt aktiekapital, så ja
Stort tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback