Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-22, 09:03
  #1
Medlem
Vad tror ni som nu ser historien smått upprepa sig fast i Grekland om att resa dit och få stop på det?
Inte bara svenskar utan alla som faktiskt bryr sig. Man kan hjälpa till med alltifrån gerillaodlingar till bombmakeri och helt enkelt visa lite riktig internationell solidaritet.

Man behöver ju inte ha det som heltidssyssla heller. Räcker väl om man åker ner någon månad om året så länge många andra gör samma sak.


Varför inte? Är inte jorden bördig nog att slå ner några nya säd nu?



En sak skulle jag dock vilja att de som eventuellt ser upp med och det är att inte syssla med det typiska sektmakeriet som svenska vänstern är så duktiga på. Revolutionärer och specifikt kommunister om man nu är en sådan ska ju egentligen inte syssla med partibildning utan sprida sig och stödja alla organisationer som verkar i arbetares väl.

Det förbjuder ju inte autonoma organisationer för att just lättare organisera sig.
__________________
Senast redigerad av OrkaPalla 2013-09-22 kl. 09:07.
Citera
2013-09-22, 11:09
  #2
Medlem
Åk till Syrien istället så är risken mindre att du kommer tillbaka. Du och många med dej tror att världen blir bättre av att slå sönder saker som andra kämpat hela liv med att bygga upp.
Citera
2013-09-22, 12:45
  #3
Medlem
Varför skulle någon slå sönder saker?
Usch och fy. Sen verkar det inte finnas mycket kvar att slå sönder i Grekland att döma av det ekonomiska läget. Vilket är lite av poängen i denna tråd.

Jag tror inte så mycket mer än att jag är ett anonymt namn på ett diskussionsforum där jag ställer olika frågeställningar.

Bombexemplet var bara för att illustrera den bredd på vilken man som revolutionär skulle kunna hjälpa till. Visst var det kanske ett dumt exempel.

Dock så mördas ju människor i Grekland idag över sina politiska åsikter och med hänseende till detta och polisens relativa passivitet så borde de som känner sig träffade nog göra något åt det.
__________________
Senast redigerad av OrkaPalla 2013-09-22 kl. 12:48.
Citera
2013-09-22, 12:54
  #4
Medlem
franges avatar
Vad är det du vill uppnå, egentligen?
Citera
2013-09-22, 13:25
  #5
Medlem
Att sprida min dynga till propaganda här och få lite ryggdunkar ?


Jag vill höra om folk tycker att det skulle vara bättre att åka till Grekland och hjälpa till där än att bara vara i Sverige.
Citera
2013-09-22, 14:03
  #6
Medlem
.buenaventura.s avatar
Grekland 2013 är inte direkt Spanien 1936.
Citera
2013-09-23, 12:49
  #7
Medlem
Nej jag tycker att det mer liknar Tyskland säg år 1930 samtidigt som det ekonomiska läget är ännu värre med tanke på att regeringen är ännu mindre självständig och har ännu mindre spelrum.

Vad tråkigt att vänsterforumet är så dött på Flashback och att den här tråden är ännu mer död.
Jag tror att grekerna behöver den hjälp de kan få och speciellt att resten av världen visar att man står med dem. Att plundringen av den grekiska arbetarklassens tillgångar blandat med en försämrad välfärd inte får fortsätta. Att rekryteringen av vilsna själar till reaktionära agitationsorganisationer som GD måste vändas.

Kampen är nu där. Risken finns ju att något mycket värre händer än ett litet Nazigrekland som snabbt krossas. Risken är ju att den grekiska befolkningen förvandlas till skuldslavar. Bundna i kontinuerliga bidragsprogram skapade för att utnyttja den utmärglade arbetarklassen likt man försökte här med FAS3 fast på en mycket större skala. Att flamman dör.

Risken är att små sinnen förblir fångade i en falsk verklighet precis som i Platons allegori om grottan och inte ser var frihet är. Det har hänt förut i historien så varför inte igen?
__________________
Senast redigerad av OrkaPalla 2013-09-23 kl. 13:09.
Citera
2013-09-27, 11:04
  #8
Medlem
Golden Dawn hotar nu med liknande medel som fick Hitler till makten. Att lämna parlamentet:
http://www.theguardian.com/world/201...raw-mps-greece

Visserligen behöver inte parlamentet stängas ner som det gjorde i Tyskland.
Koalitionerna är mer fasta i Grekland och GD har inte nära nog så många platser som de skulle behöva.
Men ändå.


Märk väl att det skulle kräva omval inom de distrikt som GD kontrollerar.



Edit: Fan, jag har kanske fel. Jag har ingen aning om hur Greklands distrikt fungerar men det är ju inte personvalsdistrikt. Enligt Wikipedia så är det 40 platser per distrikt. Om detta innebär att alla platser i distrikten måste väljas om så innebär det att GD kan syssla med sånt som Hitlers NSDAP gjorde. Om det innebär att endast deras platser ställs på omval så är det lite lugnare.
__________________
Senast redigerad av OrkaPalla 2013-09-27 kl. 11:10.
Citera
2013-09-30, 12:34
  #9
Medlem
Bra spirit,har själv tänkt i dessa banor men utan att använda våld eller vandalism.
Jag skulle kunna tänka mig att ge Gyllene Gryning en hjälpande hand med organisation och administration men även med vardagliga sysslor som att bistå med skydd och välgörenhet.
Jag tror att varje person som är beredda att göra en insats för likasinnade i akuta situationer som denna kommer att växa otroligt mycket i sin personlighet och i sin övertygelse.
Citera
2013-09-30, 13:20
  #10
Medlem
Revoltera emot vad? Att Grekland har konsumerat för mycket?
Citera
2013-11-04, 17:56
  #11
Medlem
Skaffa ett liv i stället för att göra uppror i andra länder. Förmodar att du stödjer det som hände Göteborgs kravallerna också?
Citera
2013-11-04, 18:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Skaffa ett liv i stället för att göra uppror i andra länder. Förmodar att du stödjer det som hände Göteborgs kravallerna också?
Ja? Vilken vettig och förnuftig människa som helst kan väl se med facit i hand att kravallerna mot EU i Sverige var helt rätt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback