• 1
  • 2
2005-07-03, 05:26
Medlem
serendipitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jamen, det går ju för bövelen inte att jämföra?

Finsk (och svensk, norsk, rysk) mat är ju begränsad dels pga tillgång på råvaror - allt växer ju inte här uppe i arktis, dels så äter man för att hålla kylan borta, dvs energirik kost.

Italiensk mat (och öht medelhavsmat) har ju tillgång till alla möjliga goda råvaror och dessutom äter man för att det är gott.

Känner mej manad att ta tillfället i akt och att slå ett slag för en pizza classico , då menas verkligt classico , fast med en nordskandinavisk anknytning . Jag talar om alla pizzors moder , garumpizzan . Garum var alltså en krydda / ingrediens mäkta populär under Romarikets glansdagar som kan sägas utgöras av en slags fisksås gjord på saltade fermenterade inälvor .

Ur egen fatabur har jag tagit fram en rebornvariant . Man tar sålunda en burk surströmming , helst fjolårets , och låter de små illbattingarna få sig en duvning med stavmixern. När de smetat till sig är det dags att köra ner mixern i en bunke med uppblötta soltorkade tomater . Efter att man kört tomerna släta smakar man av med två till tre teskedar av strömmingen . Och vips så har man en delikat pizzasås , bara att grädda färdigt. Resterande fiskpure´ slås i en burk med tättslutande lock . Och kan användas företrädesvis tillsammans med knäckebröd och kokt kall potatis.
Citera
2005-07-03, 11:29
Medlem
Pellefants avatar
Från EU till Mat och dryck där denna tråd passar bättre.

/ Moderator
Citera
2005-07-03, 11:33
Medlem
Fet-Everts avatar
Detta är ett EU-forum!

Tråden handlar mest om mat och fettkällor. Grundfrågan som groovesnus ställde kan vi tyvärr inte få svar på, då denne själv påpekar att de italienska forskarna avbröt försöket. Jag ser just nu ingen anledning att ha denna tråd öppen längre.

* tråd låst *

/Moderator

EDIT:
Hoppsan!!! Pellefant! Flyttade du tråden precis när jag skulle låsa? . Nåväl, då får väl Jena eller Goodess avgöra trådens vidare öde
Citera
2005-07-03, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Nå, hur gick det då? Blev dom finska gubbarna friskare och dom italienska gubbarna sjukare?

Tyvärr får vi inte svar på det, de italienska forskarna avbröt försöken efter 2 veckor "av humantitära skäl". Man tyckte inte det var mänskligt att tvingas äta den finska kosten.

Man jag undrar fortfarande hur det gick för finnarna som åt italiensk kost. Blev de bättre?

RB och övriga, som säger kloka saker om råvaror och annat relevant:
det roliga i kråksången är ju att man gärna vill koppla folkkynnet till förmågan och önskan att laga god mat,
och då stämmer det på något sätt, i mitt huvud, att finnarna blir ganska belåtna när de snott ihop något riktigt jävligt,
att laga god mat stämmer liksom inte med det finska kynnet.

Detta enligt mina fördomar.
Citera
2005-07-03, 15:36
Medlem
hårdkårs avatar
Länkar hade varit trevligt.

Finnar är väl glada om de får mat överhuvudtaget. Man äter och håller käft helt enkelt. Det har varit så under årens lopp.
Just denna undersökningen verkar handla om hjärt- och kärlsjukdomar och då är den sydländska maten överlägsen. Men hade man sett till helheten hade det no varit annrolunda då Nordländsk ofta är väldigt fiberrik.
Som sagt fram med länkar.
Citera
2005-07-03, 16:24
Moderator
tobess avatar
Läste tidningen Iltasanomat här om dagen (motsv. aftonbladet)

Där hade man testat några Italienare med ett utbud av finska matvaror och man fick negativ respons, dock var det inga som helst konstigheter man testat..

Karelska piroger, blåbärssoppa, salmiak och rågbröd.

Inget av dessa är någon "underlig" mat utan helt vanliga råvaror.

Tror helt enkelt att Italienarna är mer kinkiga när det gäller att äta ny mat. Visst är kanske inte något av dessa varor någon kulinarisk upplevelse, men äckligt är det ju inte?
Citera
2005-07-03, 18:35
Medlem
hårdkårs avatar
Det hade varit kul att beskåda. Vill se länkar.

Men jag skulle tro att det tyckte
Karelska piroger, blåbärssoppa, salmiak och rågbröd var
smaklöst, surt, *host*, "som att tugga på bark".

Själv har jag inga svårigheter för dessa... Blev sugen på salmiak dock.

Tillägg: Britterna pratar om finsk mat. Ni kan ju lyssna på det iaf om ni vill höra en finne snacka engelska.
http://www.bbc.co.uk/radio4/today/re...finnfood.shtml

Tänkte leta lite i italienska dagstidningar om jag finner något mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in