2024-10-11, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Varför skulle man vilja förbjuda lastbilar på vägarna?

För att öka säkerheten på vägarna skulle det vara en betydande förbättring att eliminera mänskliga förare, som ofta hanterar flera ton tunga fordon i höga hastigheter. Genom att låta automatiserade system ta över körningen kan risken för olyckor minska avsevärt. I USA har utvecklingen av självkörande fordon redan börjat, och förhoppningsvis når den teknologin snart även hit. Då slipper vi oroa oss för att lastbilar ska vingla över i andra körfält, eftersom förarna är mer upptagna med sina mobiler än med att hålla ögonen på vägen.

Återigen verkar Elon Musk tro att han kan börja leverera robotaxis redan nästa år med modell 3 och y. Det är också intressant att de planerar att lansera en minibuss som robotaxi, vilket skulle fungera som ett komplement till de vanliga robotaxibilarna och övriga Tesla-fordon. Detta skulle bidra till att skapa mer anpassade och flexibla transportlösningar för att möta olika behov.

Tesla verkar ha gjort stora framsteg med sin humanoidrobot, som nu kan dansa, servera drinkar och dela ut goodiebags. Detta visar på den snabba utvecklingen av deras robotteknologi och potentialen för att integrera sådana robotar i vardagliga situationer och evenemang.

Youtube: We, Robot

Youtube: Tesla Cybercab! My first Driverless Tesla Ride
Senast redigerad av AnnaAstar 2024-10-11 kl. 08:03. Anledning: Tesla Cybercab! My first Driverless Tesla Ride
Citera
2024-10-11, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
AI kan känna igen subtila variationer i snö genom att analysera skillnader i textur och ljus kan AI upptäcka monster t.ex en kör bana som täckt under snö som inte är omedelbart synliga för det mänskliga ögat.

Waymo kör ju redan SAE Level 4, det dags du vaknar upp nu.

Vad pratar du om? Det som Tesla strävar efter kan vara 10 år bort, men det är lika stor chans att det bara är 2 år bort. Inget tyder på att det är omöjlighet även i extrema väg förhållande med självkörande bilar. Om du har bevis på det får gärna länka.

Lastbilstransporter mellan hubbar, något som Volvo/Aurora också har gjort framsteg med, förväntas bli verklighet inom bara några år redan nästa år planerar den 100 st Class 8 semi på vägarna i USA. Det är något jag ser fram emot, särskilt när vi kan börja förbjuda lastbilar på motorvägar och landsvägar som fortfarande körs av mänskliga förare.
Ingen idé att diskutera med dig eftersom du inte ens läser mina länkar utan frågar efter just vad som stod i dem.

Nej, waymo kör inte full nivå 4 utan har fjärrstöd och enbart extremt begränsat område.

Från CNN idag:

” We’re looking at disengagements at 3% of miles driven,” said Gene Munster, managing partner at Deepwater Asset Management, about the number of times that a human driver needs to take control, in an interview with CNN earlier this week.

“While 97% of the way there sounds close, it’s not even close. It has to be well above 99%. And to go from 95 or 97% to 99% is really hard. And then there’s the question of how many 9’s the regulators will want to see. Is it 99.9%, 99.999%?” he added.”
Citera
2024-10-11, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Ingen idé att diskutera med dig eftersom du inte ens läser mina länkar utan frågar efter just vad som stod i dem.

Nej, waymo kör inte full nivå 4 utan har fjärrstöd och enbart extremt begränsat område.

Från CNN idag:

” We’re looking at disengagements at 3% of miles driven,” said Gene Munster, managing partner at Deepwater Asset Management, about the number of times that a human driver needs to take control, in an interview with CNN earlier this week.

“While 97% of the way there sounds close, it’s not even close. It has to be well above 99%. And to go from 95 or 97% to 99% is really hard. And then there’s the question of how many 9’s the regulators will want to see. Is it 99.9%, 99.999%?” he added.”

Fanns det något som skulle bevisa att självkörande bilar är en omöjlighet i din kommentar?

Dessa SAE-nivåer skapades för länge sedan, innan vi hade en tydlig bild av hur utvecklingen skulle gå framåt. Vissa områden har utvecklats snabbare än förväntat, men det är tydligt att SAE-nivå 3 kräver att föraren är beredd att ingripa. Vid nivå 4 ska fordonet själv kunna hantera körningen inom ett geografiskt begränsat område. Utanför detta område kan föraren behöva ta över, men det betyder inte att föraren aldrig får ingripa. Skillnaden ligger i att fordonet ska kunna operera självständigt inom det angivna området utan att riskera allvarliga olyckor. Vilket är ju tydligt Waymo opererar enligt SAE Level 4. Du kan även bifoga länkar som bevis på godkännandet för att operera enligt SAE Level 3 i Kalifornien, Arizona och Texas, men inte SAE Level 4.

Om man kräver att fordon rör sig med 99,99999% säkerhet, bör man komma ihåg att människor är betydligt mer osäkra än så. Då skulle man behöva förbjuda alla fordon.

Det finns många skeptiker när det gäller självkörande fordon, särskilt bland dem som har stora ekonomiska intressen i att tekniken ska misslyckas och därför sprider felaktig information. Förstår du går på det då inte förstår riktigt teknik utveckling går till. Vi får se vad som händer under de kommande åren, men personligen skulle jag inte satsa på att bli lastbilschaufför eller taxichaufför.
Citera
2024-10-11, 13:39
Medlem
Citat:
Fanns det något som skulle bevisa att självkörande bilar är en omöjlighet i din kommentar?

Dessa SAE-nivåer skapades för länge sedan, innan vi hade en tydlig bild av hur utvecklingen skulle gå framåt. Vissa områden har utvecklats snabbare än förväntat, men det är tydligt att SAE-nivå 3 kräver att föraren är beredd att ingripa. Vid nivå 4 ska fordonet själv kunna hantera körningen inom ett geografiskt begränsat område. Utanför detta område kan föraren behöva ta över, men det betyder inte att föraren aldrig får ingripa. Skillnaden ligger i att fordonet ska kunna operera självständigt inom det angivna området utan att riskera allvarliga olyckor. Vilket är ju tydligt Waymo opererar enligt SAE Level 4. Du kan även bifoga länkar som bevis på godkännandet för att operera enligt SAE Level 3 i Kalifornien, Arizona och Texas, men inte SAE Level 4.

Om man kräver att fordon rör sig med 99,99999% säkerhet, bör man komma ihåg att människor är betydligt mer osäkra än så. Då skulle man behöva förbjuda alla fordon.

Det finns många skeptiker när det gäller självkörande fordon, särskilt bland dem som har stora ekonomiska intressen i att tekniken ska misslyckas och därför sprider felaktig information. Förstår du går på det då inte förstår riktigt teknik utveckling går till. Vi får se vad som händer under de kommande åren, men personligen skulle jag inte satsa på att bli lastbilschaufför eller taxichaufför.
Jag vet vad avancerad utveckling kräver. Gör du?

Definiera vad du menar med din procentsats och med vilken konfidensgrad du använder.
Citera
2024-10-11, 15:56
Medlem
Citat:
Jag vet vad avancerad utveckling kräver. Gör du?

Definiera vad du menar med din procentsats och med vilken konfidensgrad du använder.

Ditt exempel med Gene Munsters citat handlar om hur ofta ett självkörande fordon behöver mänsklig inblandning (så kallade "disengagements"). Munster nämnde att föraren behöver ingripa i 3% av fallen, vilket betyder att systemet kör autonomt i 97% av tiden. Men som han också påpekade, att gå från 97% till en högre säkerhetsnivå, som 99.999%, är en betydligt större utmaning. Det är svårt, men samtidigt nödvändigt för att skapa förtroende. På vägen dit är "supervised driving", där bilen opererar i SAE-nivå 2, ett utmärkt sätt att förbättra tekniken. Så snart den överträffar mänskliga förare, är det rimligt att överväga en övergång till automatiserade system.

Procentsatsen syftar på hur ofta fordonet kan köra utan mänskligt ingripande, medan konfidensgraden beskriver hur säkra vi är på att fordonet kommer att prestera på detta sätt över flera körningar och i olika förhållanden. Dessa standarder regleras dock av myndigheter, inte av mig personligen.

När du nämner konfidensgrad, menar du då vilken nivå av statistisk säkerhet som krävs för att tillåta autonoma fordon? Hur skulle du personligen definiera en acceptabel procentsats för att självkörande bilar ska anses säkra nog att användas i praktiken? Och vad anser du vara acceptabel säkerhetsnivå för mänskliga förare?
Citera
2024-10-11, 19:03
Medlem
Citat:
Ditt exempel med Gene Munsters citat handlar om hur ofta ett självkörande fordon behöver mänsklig inblandning (så kallade "disengagements"). Munster nämnde att föraren behöver ingripa i 3% av fallen, vilket betyder att systemet kör autonomt i 97% av tiden. Men som han också påpekade, att gå från 97% till en högre säkerhetsnivå, som 99.999%, är en betydligt större utmaning. Det är svårt, men samtidigt nödvändigt för att skapa förtroende. På vägen dit är "supervised driving", där bilen opererar i SAE-nivå 2, ett utmärkt sätt att förbättra tekniken. Så snart den överträffar mänskliga förare, är det rimligt att överväga en övergång till automatiserade system.

Procentsatsen syftar på hur ofta fordonet kan köra utan mänskligt ingripande, medan konfidensgraden beskriver hur säkra vi är på att fordonet kommer att prestera på detta sätt över flera körningar och i olika förhållanden. Dessa standarder regleras dock av myndigheter, inte av mig personligen.

När du nämner konfidensgrad, menar du då vilken nivå av statistisk säkerhet som krävs för att tillåta autonoma fordon? Hur skulle du personligen definiera en acceptabel procentsats för att självkörande bilar ska anses säkra nog att användas i praktiken? Och vad anser du vara acceptabel säkerhetsnivå för mänskliga förare?
Inte mycket till svar på mina frågor.
Det är tydligt att du inte har kunskap om utveckling och certifiering av säkerhetskritiska produkter.

Du ska få 2 tips:

Tiosigma och att du får läsa på om konfidensgrad inom statistik.

Ja jag är ganska säker på att ingen tror att det är just DU som reglerar standarder. Var du nu fick den idén från.
Citera
2024-10-11, 21:37
Medlem
Citat:
Inte mycket till svar på mina frågor.
Det är tydligt att du inte har kunskap om utveckling och certifiering av säkerhetskritiska produkter.

Du ska få 2 tips:

Tiosigma och att du får läsa på om konfidensgrad inom statistik.

Ja jag är ganska säker på att ingen tror att det är just DU som reglerar standarder. Var du nu fick den idén från.

Jag har god förståelse för dessa begrepp, men det är viktigt att poängtera att mitt syfte var att diskutera självkörande fordon utifrån deras utveckling och säkerhetsaspekter, inte att göra en djupdykning i statistiska metoder. När det gäller tiosigma handlar det främst om att minimera variationer i system, vilket absolut är en relevant målsättning för självkörande fordon, men det finns också tekniska och praktiska begränsningar som försvårar en så hög säkerhetsnivå.

Vad gäller konfidensgrad så håller jag med om dess betydelse i säkerhetskritiska produkter, men det är också avgörande att balansera kraven med vad som är praktiskt genomförbart. Den säkerhetsnivå som krävs för autonoma fordon är fortfarande under diskussion, både när det gäller regulatoriska krav och vad som är tekniskt möjligt.

Gällande din sista kommentar: Nej, jag har inte trott att det är jag som reglerar standarder, men i vår tidigare diskussion ville jag bara förtydliga att det är myndigheter som sätter dessa krav och inte vi som har det slutgiltiga ansvaret. Du verkar ju inte förstå det.

Om du har några ytterligare synpunkter eller vill förklara mer om dina resonemang kring tiosigma i detta sammanhang så lyssnar jag gärna. Alltid kul med fredags underhållning.

Du har ju inte lyckas svara på någon av mina frågor.
Citera
2025-06-11, 20:59
Medlem
Äntligen syns Teslas självkörande robotaxi i Austin, Texas. Hur lång tid tror du det tar innan varje storstad i USA har robotaxibilar? Och hur länge dröjer det innan alla taxichaufförer ersätts av dem? När kommer de till Europa?

Youtube: DRIVERLESS Tesla Robotaxi Spotted in the Wild!
Citera
2025-06-22, 23:17
Medlem
Äntligen självkörande taxi som kostar lika mycket som en vanlig bil. Nu har det även testats i Europa. Det blir intressant att se hur snabbt utvecklingen går.

Youtube: First Ever Tesla Robotaxi Ride!
Citera
2025-06-30, 13:09
Medlem
Tesla – och svenska Teslaägare – vill se försök med självkörande bilar i Stockholms stad. Men än så länge har trafikkontoret sagt nej.

– Sådana här tester är viktiga för svensk trafiksäkerhet. Genom att blocka testerna blockar staden även en möjlighet att minska antalet dödsfall i trafiken, säger Alexander Kristensen som engagerat sig för att få till försök med självkörande Teslabilar i Stockholm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ar-i-stockholm
Citera
2025-06-30, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Tesla – och svenska Teslaägare – vill se försök med självkörande bilar i Stockholms stad. Men än så länge har trafikkontoret sagt nej.

– Sådana här tester är viktiga för svensk trafiksäkerhet. Genom att blocka testerna blockar staden även en möjlighet att minska antalet dödsfall i trafiken, säger Alexander Kristensen som engagerat sig för att få till försök med självkörande Teslabilar i Stockholm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ar-i-stockholm
Det ät ju enkelt för en person som Alexander att påstå en massa saker när han inte är ansvarig för resultatet. Att Stockholm har förståndet att vägra försök än så länge lär inte påverka antalet dödsoffer i trafiken.
Citera
2025-10-18, 11:32
Medlem
Nästa år börjar Waymo köra självkörande taxibilar i London.
Frågan är nu vilket land som blir det första i EU att införa självkörande taxibilar. Jag gissar dock inte på Sverige då Transportstyrelsen är ju knappast snabba av sig.

Waymo verkar få hård konkurrens från Tesla, vars robotaxitjänst nu expanderar snabbt i USA.
Även den senaste versionen av Full Self-Driving (FSD v14) ser mycket lovande ut med bara två knapptryck kan bilen köra helt själv från garaget till parkeringshuset i centrum och tillbaka igen.

Källa:
Computer Sweden: Waymos robot-taxibilar kommer till Europa

Youtube: FSD Supervised v14.1.2 - First Impressions Drive in Mad Max Profile
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in