Citat:
Ursprungligen postat av
Volvoellersaab
Inte mycket till svar på mina frågor.
Det är tydligt att du inte har kunskap om utveckling och certifiering av säkerhetskritiska produkter.
Du ska få 2 tips:
Tiosigma och att du får läsa på om konfidensgrad inom statistik.
Ja jag är ganska säker på att ingen tror att det är just DU som reglerar standarder. Var du nu fick den idén från.
Jag har god förståelse för dessa begrepp, men det är viktigt att poängtera att mitt syfte var att diskutera självkörande fordon utifrån deras utveckling och säkerhetsaspekter, inte att göra en djupdykning i statistiska metoder. När det gäller tiosigma handlar det främst om att minimera variationer i system, vilket absolut är en relevant målsättning för självkörande fordon, men det finns också tekniska och praktiska begränsningar som försvårar en så hög säkerhetsnivå.
Vad gäller konfidensgrad så håller jag med om dess betydelse i säkerhetskritiska produkter, men det är också avgörande att balansera kraven med vad som är praktiskt genomförbart. Den säkerhetsnivå som krävs för autonoma fordon är fortfarande under diskussion, både när det gäller regulatoriska krav och vad som är tekniskt möjligt.
Gällande din sista kommentar: Nej, jag har inte trott att det är jag som reglerar standarder, men i vår tidigare diskussion ville jag bara förtydliga att det är myndigheter som sätter dessa krav och inte vi som har det slutgiltiga ansvaret. Du verkar ju inte förstå det.
Om du har några ytterligare synpunkter eller vill förklara mer om dina resonemang kring tiosigma i detta sammanhang så lyssnar jag gärna. Alltid kul med fredags underhållning.
Du har ju inte lyckas svara på någon av mina frågor.