2013-12-04, 20:30
Vad är vitsen???
De flesta bilister tycker väl dessutom det är ganska kul att köra bil. Jag skulle aldrig sätta mig bakom ratten och åka med bilen. Tråkigt och osäkert. Tekniken kommer ha ihjäl en förr eller senare. Hal 9000 liksom.
Citera
2013-12-04, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennepin
Vad är vitsen???
De flesta bilister tycker väl dessutom det är ganska kul att köra bil. Jag skulle aldrig sätta mig bakom ratten och åka med bilen. Tråkigt och osäkert. Tekniken kommer ha ihjäl en förr eller senare. Hal 9000 liksom.

Ganska säker på om 50år kommer det var förbjudet oss människor att köra bil själva p.g.a. vi är en trafikfara.

Tycker redan att det lite konstig att man behöver göra om körkortsprovet med jämna mellanrum. Det kanske inte hjälper att öka trafiksäkerheten? Det finns ju många saker som distraherar oss i trafiken men en autonom bil har 100% på vad som händer i trafiken. Oavsett om den kört i 8 timmar i sträck. Där av tror jag att vi kommer att förbjudas köra på allmän väg i framtiden.

Det kanske även blir förbjudet att köra bil på rallybana. Bara ok att köra i simulator :S

Oavsett ska blir det kul att följa utvecklingen av autonom bil
Citera
2013-12-04, 21:29
Medlem
Citat:
Vad är vitsen???

Du kommer inte att FÅ köra själv. Det är ju uppenbart för alla att helt autonoma bilar bara är en tidsfråga och poängen är ju självklart att olyckor nästan kommer att elimineras helt.

Jag skulle tycka det var ganska soft att t.ex. kunna sova vidare i bilen på morgonen medan den kör till jobbet... eller sitta och spela datorspel på vägen hem...

Sen om det tar 5, 10, 25 eller 50 år är en annan fråga.
Citera
2013-12-05, 10:04
Autonoma cyklar? Autonoma slalomskidor? Varför ska man äta när man kan bli sondmatad? Varför gå när man åka autonom permobil?

Det låter hur som helst som en riktig kärringidé och det kommer aldrig bli någonting av det.
Citera
2013-12-05, 10:26
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Autonoma cyklar? Autonoma slalomskidor? Varför ska man äta när man kan bli sondmatad? Varför gå när man åka autonom permobil?

Det låter hur som helst som en riktig kärringidé och det kommer aldrig bli någonting av det.
Dock så har det ju redan blivit något av det.
Citera
2013-12-05, 10:36
Medlem
pyttefnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4hu7
Dock så har det ju redan blivit något av det.
Att det testas behöver inte betyda att det blir något av det. Saab testade att byta ut ratten mot en joystick också, det blev heller ingen hit.

Vem skulle köpa en självkörande bil? Det är väl illa nog med autobromsande bilar.
Citera
2013-12-05, 10:46
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Att det testas behöver inte betyda att det blir något av det. Saab testade att byta ut ratten mot en joystick också, det blev heller ingen hit.

Vem skulle köpa en självkörande bil? Det är väl illa nog med autobromsande bilar.

Ytterligare risk eller i alla fall något som troligen fördröjer introduktionen i massiv skala är prissättningen. Lätt att tänka sig att bilen blir väldigt dyr med all (ny) teknik. Bilbranschen har ju för vana att ta bra betalt för redan väl etablerad teknik och funktioner, när sen ny teknik kommer vill man ha ännu mer.
Jag tror det är rätt många fler som skulle köpa tex en elbil om det inte var så att man får hosta upp ytterligare 100 tusen.
Citera
2013-12-05, 11:13
Medlem
Låter som en dyster framtid för mig som älskar att köra bil. Ju äldre och skrotigare, desto bättre. Fast risken för att jag hunnit dö i en riktigt onödig och undvikbar bilolycka innan de första kommersiella autobilarna kommer ut på marknaden är rätt stor.
Citera
2013-12-05, 12:26
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax

Men just NÅGOT har det ju blivit av det.

Själv gillar jag att köra bil, det närmaste autonomiska jag skulle kunna tänka mig att köra är automat istället för manuell, det är rätt soft ibland
Citera
2013-12-05, 12:34
Medlem
EMMA1994s avatar
Usch fy tusan för det jag älskar att köra bil . Skulle vi bara få åka med i framtiden så ingen bil för mig vi behöver inte mer store brors fasoner
Citera
2013-12-05, 12:44
Medlem
pyttefnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4hu7
Men just NÅGOT har det ju blivit av det.

Själv gillar jag att köra bil, det närmaste autonomiska jag skulle kunna tänka mig att köra är automat istället för manuell, det är rätt soft ibland
Jo, iofs. Och mer kommer det bli, en flopp.

En stor vinkelmotor och automat samt kromad armbåge, det är bilkörning det, inget som en autopilot kan ta över. Fast å andra sidan upphör behovet av fyllechaffis, det kanske finns en marknad ändå... <- törstsmiley
Citera
2013-12-05, 13:10
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är två olika koncept som kommer att växa fram. Det ena som ligger närmast i tid är bilar som självkör t.ex. i köer men som kräver att föraren alltid är närvarande.

Det andra konceptet som ligger lite längre fram i tiden är helt självkörande bilar som t.ex. kan ingå i ett koncept typ spårtaxi fast på väg. I början skulle man t.ex. kunna tänka sig eldrivna självgående minibussar som stannar på de busshållplatser som finns i dag. Via en mobilapp så kan man beställa en bil för transport mellan två adresser så kommer en bil och hämtar upp en och kör direkt till den adress man vill till. Dvs en direkt ersättning för taxi men som t.ex. skulle kunna användas som alternativ för vardagspendlaren.

I början kan man begränsa sträckorna till hållplatser vilket gör att bilarna kan autonomt färdas på de vägar som de är förberedda för och behöver inte ha stöd för alla smågator, uppfarter etc.

De främsta svårigheter som jag ser är dock vinterväglag. Kan en autonom bil avgöra var den är på en helt snötäckt väg?

Du beskriver på ett bra sätt hur koncepten kan se ut framöver. Förarstyrda bilar enligt dagens koncept kommer att försvinna...eller åtminstone kraftigt minska i omfattning.

Det pågår diskussioner världen över om helt nya förarlösa koncept för persontrafik och vi får nog se prototyper inom de närmaste 10 åren.
Senast redigerad av Moltas666 2013-12-05 kl. 13:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in