Hejsan! Min undran är om det går att koppla smartphonens gyroscope "headtracking" till att styra musen på datorn?
Jag har hållt på att bygga en fov2go, en tidig variant av oculus kan man säga.
Mitt mål är att få en precis Oculus Rift kopia (känns onödigt att köpa en Oculus nu när hd snart kommer).
Lite om mitt projektet
Hur det ser ut när jag använder min fov2go: http://tinypic.com/r/2lo4v0o/5
Mitt mål är att spela left4Dead2 precis som om jag skulle ha en Oculus på mig. Jag har lyckats koppla min Samsung galaxy S4 till att dela skärmen på datorn via idisplay. Denna stoppar man sen in i kartongen och därigenom får man sin display att titta i. All mjukvara för att köra left4dead2 är precis densamma som för Oculus Rift, dvs genom VIREio.
För att bygga min fov2go gick jag och köpe en lupp på Kjell och Company för 29:-. Denna har 10x förstoring men använder sig av 2 linser så jag plockade isär den luppen och satte de två linserna på en kartongbit istället som jag stoppade in i min fov2go. Dessa gör att man kan se skärmen på så nära håll som den är när den sitter inuti lådan.
Det är en lite fördröjning med skärmen så jag funderar på att köpa en S4 - hdmi kabel. Men just nu siktar jag in mig på att lösa headtracking problemet.
Utöver detta med headtracking så fungerar min låda just nu precis som en Oculus, har ju t.o.m HD skärm i min S4!
Mitt problem med headtracking:
Jag hade tänkt mig att man kunde lösa detta problem genom att hitta någon app som kan styra musen på datorn genom att röra mobilen fram och tillbaka (dvs inte röra datormusen med hjälp av mobilskärmen som det finns så många appar som redan gör).
Detta kommer resultera i att jag kan titta åt höger och då styrs musen ditåt och min karaktär i left4dead2 kommer få mig att titta åt höger, precis som med Oculus Rift.
Tack för hjälpen, och lycka till med era projekt!
Länkar
Fov2Go: http://projects.ict.usc.edu/mxr/diy/fov2go/
Oculus rift: http://www.oculusvr.com/
Idisplay: http://www.getidisplay.com/
VIREio: http://vire.io
Lupp: http://www.kjell.com/sortiment/el/ve...upp-10x-p40394
Jag har hållt på att bygga en fov2go, en tidig variant av oculus kan man säga.
Mitt mål är att få en precis Oculus Rift kopia (känns onödigt att köpa en Oculus nu när hd snart kommer).
Lite om mitt projektet
Hur det ser ut när jag använder min fov2go: http://tinypic.com/r/2lo4v0o/5
Mitt mål är att spela left4Dead2 precis som om jag skulle ha en Oculus på mig. Jag har lyckats koppla min Samsung galaxy S4 till att dela skärmen på datorn via idisplay. Denna stoppar man sen in i kartongen och därigenom får man sin display att titta i. All mjukvara för att köra left4dead2 är precis densamma som för Oculus Rift, dvs genom VIREio.
För att bygga min fov2go gick jag och köpe en lupp på Kjell och Company för 29:-. Denna har 10x förstoring men använder sig av 2 linser så jag plockade isär den luppen och satte de två linserna på en kartongbit istället som jag stoppade in i min fov2go. Dessa gör att man kan se skärmen på så nära håll som den är när den sitter inuti lådan.
Det är en lite fördröjning med skärmen så jag funderar på att köpa en S4 - hdmi kabel. Men just nu siktar jag in mig på att lösa headtracking problemet.
Utöver detta med headtracking så fungerar min låda just nu precis som en Oculus, har ju t.o.m HD skärm i min S4!
Mitt problem med headtracking:
Jag hade tänkt mig att man kunde lösa detta problem genom att hitta någon app som kan styra musen på datorn genom att röra mobilen fram och tillbaka (dvs inte röra datormusen med hjälp av mobilskärmen som det finns så många appar som redan gör).
Detta kommer resultera i att jag kan titta åt höger och då styrs musen ditåt och min karaktär i left4dead2 kommer få mig att titta åt höger, precis som med Oculus Rift.
Tack för hjälpen, och lycka till med era projekt!
Länkar
Fov2Go: http://projects.ict.usc.edu/mxr/diy/fov2go/
Oculus rift: http://www.oculusvr.com/
Idisplay: http://www.getidisplay.com/
VIREio: http://vire.io
Lupp: http://www.kjell.com/sortiment/el/ve...upp-10x-p40394