Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-23, 20:15
  #5905
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungkulan
Har öppnat ett minikonto hos Avanza och ska ge mig in i aktie djungeln.
Hur mycket pengar bör man börja med? Har satt i ynka 500 kr då jag knappt ens vet hur sidan funkar.
Tips på svenska aktier som man kan börja med?
Jag funderar på Boliden dom håller ju på att öppna en ny gruva som kanske leder till nått gott?
Spara ihop till 5-10k som du kan tänka dig att investera (har råd att förlora), sen sätter du in 1-2k (eller mer om du har råd) varje månad och försöker handla i så stora summor som möjligt. Ska du köpa aktier för 500kr måste aktien stiga med 3,6% för att du över huvud taget ska ligga +/-0. Sen får du 5kr/% (med andra ord inte värt det).

Att däremot månadsspara mindre summor är mer att rekommendera. Är du inte, eller inte vill vara, så intresserad av aktiemarknaden så är det fonder som gäller för dig. Men läs gärna en bok som du redan fått tips om, lycka till!
Citera
2010-07-23, 21:45
  #5906
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Det är trevligt att vara aktieägare i välskötta AQ och även marknaden uppskattar rapporten eftersomaktien är upp. AQ är alltid OK.

Kan bara hålla med. Det känns som det mest stabila köp jag gjort såhär långt.
Citera
2010-07-24, 00:02
  #5907
Medlem
Starvids avatar
När jag var ute och cyklade såg jag en skylt på ett hus... och visst var det Aros Quality Group! Jag kikade in genom fönstrena och såg fullt med verktyg som hängde på krokar på väggarna, det såg ut som någon slags verkstad eller liknande.

PS. Såg också ett kontor som tillhörde ett av Warren Buffetts senaste köp, ISCAR: http://www.iscar.se/

__________________
Senast redigerad av Starvid 2010-07-24 kl. 00:07.
Citera
2010-07-24, 00:13
  #5908
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
...Berkshire Hathaway...

Kan det vara en god placering nu?
Citera
2010-07-24, 00:18
  #5909
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Kan det vara en god placering nu?
Gillar man innehaven så. Buffett är ett geni, men vem vet hur länge han lever?

Vidare noterar jag att Aros Quality Group har en intressant ägarstruktur: ordföranden och en av styrelseledamoterna äger en dryg tredjedel var av bolaget.
Citera
2010-07-25, 18:30
  #5910
Medlem
piratkaptens avatar
Jag sitter och funderar på om man borde köpa lite apple. Iphone 4 säljer ju något otroligt, men det känns samtidigt som att företaget är lite övervärderat. Åsikter?
Citera
2010-07-25, 18:32
  #5911
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten
Jag sitter och funderar på om man borde köpa lite apple. Iphone 4 säljer ju något otroligt, men det känns samtidigt som att företaget är lite övervärderat. Åsikter?
Läs årsrapporten, och kom sen tillbaka hit och säg vad du tyckte.
Citera
2010-07-27, 14:28
  #5912
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Nu äger jag inte aktier i AQ men det är onekligen ett intressant företag som verkar vara mycket välskött. Jag blev lite orolig då föra kvartalsrapporten inte var lika rolig läsning. Men bra rapporter gillar vi! Sedan gillar jag även exponeringen mot Kina.

Köpte dock in mig med en liten summa i Eolus efter deras förra rapport som också var riktigt fin.

Edit: Till du som frågade om dom inte spolade Kinaverksamheten, nej det gjorde dom inte. Av AQs 2064 anställda är 429st i Kina.

Jag håller med, exponeringen mot Kina är rolig och att man nu tar steget in i Indien är även det roligt att se. Har inte läst Eoulus rapport, men jag hörde att den var stabil.

Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Var det inte en misslyckad Kinasatsning som ledde till den negativa Q1:an (utöver fabriksnedläggningen)?

Svar: Nej. I q1 såg man ett omsättningstapp på 10-12 % i de kinesiska dotterbolagen. Att du dömer ut hela verksamheten i Kina i ljuset av ett kvartal, säger mer om dig, än om kinasatsningen i sig. Känner du igen begreppet kvartalskapitalism? Försök se Kinasatsningen i ett större perspektiv. Nu särredovisar man inte Kina, men skulle satningen inte vara lönsam skulle den kompetenta ledningen lagt ner verksamheten, om det gynnade aktieägarna mest, var så säker.

Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Kan bara hålla med. Det känns som det mest stabila köp jag gjort såhär långt.

Även mitt mest stabila köp och förhoppningsvis en sund placering på längre sikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Vidare noterar jag att Aros Quality Group har en intressant ägarstruktur: ordföranden och en av styrelseledamoterna äger en dryg tredjedel var av bolaget.

Rolig anekdot, det om att du såg AQG:s lokal. Bor du i Västerås händelsevis? Ägarstrukturen är riktigt trevlig. Ledningen äger bolaget och samma personer är entreprenörera som startade bolaget. En annan rolig sak är att de institutionella ägandet, "de tunga pengarna" inte äger mer än max 2 % av bolaget.
Citera
2010-07-27, 15:10
  #5913
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Rolig anekdot, det om att du såg AQG:s lokal. Bor du i Västerås händelsevis? Ägarstrukturen är riktigt trevlig. Ledningen äger bolaget och samma personer är entreprenörera som startade bolaget. En annan rolig sak är att de institutionella ägandet, "de tunga pengarna" inte äger mer än max 2 % av bolaget.
Nej, jag är stolt uppsaliensare.
Citera
2010-07-27, 15:31
  #5914
Medlem
Starvids avatar
Swedish Match har sprungit för fort
https://www.avanza.se/aza/press/pres...article=155503
Citera
2010-07-27, 15:32
  #5915
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Svar: Nej. I q1 såg man ett omsättningstapp på 10-12 % i de kinesiska dotterbolagen. Att du dömer ut hela verksamheten i Kina i ljuset av ett kvartal, säger mer om dig, än om kinasatsningen i sig. Känner du igen begreppet kvartalskapitalism? Försök se Kinasatsningen i ett större perspektiv. Nu särredovisar man inte Kina, men skulle satningen inte vara lönsam skulle den kompetenta ledningen lagt ner verksamheten, om det gynnade aktieägarna mest, var så säker.

Öm punkt? Jag dömer inte ut något. Jag gillar AQ, jag ägde den t o m ett par dagar i våras.
Citera
2010-07-27, 15:57
  #5916
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Öm punkt? Jag dömer inte ut något. Jag gillar AQ, jag ägde den t o m ett par dagar i våras.

Ta inte illa upp för C, han är alltid så ödmjuk och distanserad i sina svar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback