Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-21, 07:24
  #1
Medlem
Grodaifickans avatar
Jag funderar på att starta ett företag men har inget eget kapital. Tänkte ta ett privatlån på ~80000 kr där 50000 går till att bilda aktiebolaget och resterande till övriga utgifter i samband med företagsstarten. Finns det en chans att jag, eller rättare sagt mitt företag, blir beviljad ett lån runt 800 000-1 000 000?

Jag har en affärsplan (förutom budget som jag arbetar på just nu), kontakt med grossister som ska leverera de varor jag ska sälja och jag har scoutat ut en ledig lokal. Pengarna jag vill låna kommer gå till lokal och allt därtill samt till ett inledande varulager. Jag räknar med att lokalen, inklusive överlåtelseavgift, inredning och förskottshyror kommer landa på uppemot 500 000-600 000 kronor. Räknar med att kunna amortera mellan 150 000 och 200 000 per år när jag väl kommit igång.

Kommer jag att behöva en borgensman eller gå in med mer kapital själv? Detta förutsatt att de siffror jag tagit med i beräkningarna är realistiska. Jag har ingen tidigare erfarenhet av företagande men håller på och läser arslet av mig just nu.

Om min plan inte funkar, vilka alternativa vägar finns det för att finansiera kalaset?
Citera
2013-09-21, 10:51
  #2
Medlem
eXtremos avatar
Alltså, använd istället nämnda 50' kr till att införskaffa apportegendom. Sedan är det väldigt tveksamt huruvida en bank skulle bevilja ett lån på 1 mkr till ett nystartat företag utan historik. Även om det skulle ske får du ställa in dig på att gå i borgen för lånet, vilken kanske inte är jättekul att göra om det är ett nytt företag, en ny bransch, inga kunder osv. Det kan bli dyrt för dig.
Citera
2013-09-21, 12:57
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Nja, det låter extremt tveksamt, TS.

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Alltså, använd istället nämnda 50' kr till att införskaffa apportegendom.

Varför då? Det är lättare och mindre omständligt att starta bolaget med bara pengar och sedan köpa egendomen i bolaget, eftersom TS ändå har likvida medel.
Citera
2013-09-21, 13:11
  #4
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nja, det låter extremt tveksamt, TS.



Varför då? Det är lättare och mindre omständligt att starta bolaget med bara pengar och sedan köpa egendomen i bolaget, eftersom TS ändå har likvida medel.
Mycket riktigt. Det var jag som gjorde någon skum tolkning av det TS skrev.
Citera
2013-09-21, 16:49
  #5
Medlem
eXtremos avatar
Nu kom jag på vad jag menade.

Min poäng var alltså att TS inte nödvändigtvis måste ha 50' kr liggandes på ett konto, utan jag ämnade informera om att dessa 50' kr går att investera i lager, maskiner m.m. Sedan att det kom ut på ett jävligt korkat sätt är en annan sak...
Citera
2013-09-21, 17:47
  #6
Medlem
Grodaifickans avatar
Tack för svar.

Vad kan jag göra för att öka chansen till att få lånet beviljat? Om jag skjuter till säg en 100 000 kr utöver de 50 000 kronorna och nöjer mig med att låna c:a 700 000, är jag hemma då? Ni får ursäkta om frågorna är dumma men jag har som sagt ingen tidigare erfarenhet av detta.

Jag räknar med att lagret kommer kosta max 150 000 att bygga upp. Jag importerar varorna billigt med hög vinstmarginal per såld enhet (som exempel betalar jag drygt en krona, plus tull och frakt då, per enhet för varor jag kan ta 15-20 kr för i butik). Efterfrågan är stor men konkurrensen så gott som obefintlig.

De företag som har en liknande inriktning har gjort miljonvinster de senaste åren och har en genomsnittlig omsättning på runt 25-30 miljoner. Själv vågar jag dock inte sikta riktigt så högt, än.
Citera
2013-09-21, 19:10
  #7
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Tack för svar.

Vad kan jag göra för att öka chansen till att få lånet beviljat? Om jag skjuter till säg en 100 000 kr utöver de 50 000 kronorna och nöjer mig med att låna c:a 700 000, är jag hemma då? Ni får ursäkta om frågorna är dumma men jag har som sagt ingen tidigare erfarenhet av detta.

Jag räknar med att lagret kommer kosta max 150 000 att bygga upp. Jag importerar varorna billigt med hög vinstmarginal per såld enhet (som exempel betalar jag drygt en krona, plus tull och frakt då, per enhet för varor jag kan ta 15-20 kr för i butik). Efterfrågan är stor men konkurrensen så gott som obefintlig.

De företag som har en liknande inriktning har gjort miljonvinster de senaste åren och har en genomsnittlig omsättning på runt 25-30 miljoner. Själv vågar jag dock inte sikta riktigt så högt, än.
Tänk såhär. Om ett AB får i KK så sitter du som borgenär rent utsagt i skiten, du får oftast inte mycket tillbaka vid fördelningen. Pga detta vill du ha någon typ av säkerhet då det i detta fall rör sig om ett nytt (?) företag utan resurser och utan fast egendom. Hade du haft någonting att pantsätta vore det bra, men nu får du troligtvis gå i borgen för ditt företag.
Citera
2013-09-21, 20:07
  #8
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Tänk såhär. Om ett AB får i KK så sitter du som borgenär rent utsagt i skiten, du får oftast inte mycket tillbaka vid fördelningen. Pga detta vill du ha någon typ av säkerhet då det i detta fall rör sig om ett nytt (?) företag utan resurser och utan fast egendom. Hade du haft någonting att pantsätta vore det bra, men nu får du troligtvis gå i borgen för ditt företag.
Ok, det låter minst sagt som att jag inte kommer undan den risken med andra ord. Kanske är lika bra, så man håller sig motiverad

Ju mer research jag gör, desto säkrare känner jag mig på min affärsidé. Den största anledningen till att jag vill minimera risken för mig själv handlar mer om att stilla anhörigas oro. Personligen är jag redo att gå all-in, finns det möjlighet att inte behöva riskera hela min privatekonomi tackar jag dock givetvis inte nej.

Ska ta kontakt med nyföretagarcentrum för ytterligare rådgivning, men tackar för de svar jag fått hittills. Om någon har fler tips eller råd så tackar jag inte nej.
Citera
2013-09-21, 23:32
  #9
Medlem
Jahapp, belåning för uppstart av bolag! Återkoppla gärna om något år eller två hur det gått

Lycka till!!

http://www.youtube.com/watch?v=KYneLGRTgy8
Citera
2013-09-22, 03:53
  #10
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ptvz3d
Jahapp, belåning för uppstart av bolag! Återkoppla gärna om något år eller två hur det gått

Lycka till!!

http://www.youtube.com/watch?v=KYneLGRTgy8
Du kanske missade den sista raden i trådstarten? Eller du kanske inte läste tråden överhuvudtaget? Isåfall får du gärna göra det och komma tillbaka med något konstruktivt.

Det finns eventuella möjligheter för mig att ordna kapitalet som behövs genom släkten. Anledningen till att jag mer lutat åt att låna pengar via banken är att jag helst vill att kontrollen och ansvaret ska ligga på mig själv, även om det blir tightare och mindre lönsamt på kort sikt. Har du några åsikter eller synpunkter som kan få mig att tänka om får du gärna dela med dig av dem. Gärna med egna ord och inte någon sarkastisk youtubelänk.
Citera
2013-09-22, 08:28
  #11
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Du kanske missade den sista raden i trådstarten? Eller du kanske inte läste tråden överhuvudtaget? Isåfall får du gärna göra det och komma tillbaka med något konstruktivt.

Det finns eventuella möjligheter för mig att ordna kapitalet som behövs genom släkten. Anledningen till att jag mer lutat åt att låna pengar via banken är att jag helst vill att kontrollen och ansvaret ska ligga på mig själv, även om det blir tightare och mindre lönsamt på kort sikt. Har du några åsikter eller synpunkter som kan få mig att tänka om får du gärna dela med dig av dem. Gärna med egna ord och inte någon sarkastisk youtubelänk.
Videon har faktiskt en mycket bra poäng. Du skall inte låna till ditt första företag för även om din idé är bra och ligger rätt i tiden så kommer du att brista i ditt utförande och risken är därmed för hög.

Banken kommer inte att ge lån till ditt företag innan du har ett par bra bokslut i ryggen och låna inte av släkt och vänner som du vill ha fortsatt kontakt med.

Om det är klädbranschen som du vill in i så betänk att varulagret kan förlora sitt reella värde på en säsong och att hyreskontraktet vanligtvis skrivs på flera år (går visserligen att överlåta vid avveckling). Den överhängande risken är naturligtvis att du måste lyckas redan den första säsongen alternativt ha finansiering för två; annars står du utan intäkter men är bunden av fasta kostnader.

Finns det inget sätt att börja utan att ha så stora initialkostnader för butikslokal och stort lager? Kanske en webbshop som du driver från hemmet på ledig tid? Då räcker 50-100 kkr ganska långt. Du får tid att lära dig företagande och får ett par bokslut innan du öppnar butik. Du kan dessutom starta som enskild firma och omvandla till AB med apportegendom.
Citera
2013-09-22, 08:53
  #12
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Videon har faktiskt en mycket bra poäng. Du skall inte låna till ditt första företag för även om din idé är bra och ligger rätt i tiden så kommer du att brista i ditt utförande och risken är därmed för hög.

Banken kommer inte att ge lån till ditt företag innan du har ett par bra bokslut i ryggen och låna inte av släkt och vänner som du vill ha fortsatt kontakt med.

Om det är klädbranschen som du vill in i så betänk att varulagret kan förlora sitt reella värde på en säsong och att hyreskontraktet vanligtvis skrivs på flera år (går visserligen att överlåta vid avveckling). Den överhängande risken är naturligtvis att du måste lyckas redan den första säsongen alternativt ha finansiering för två; annars står du utan intäkter men är bunden av fasta kostnader.

Finns det inget sätt att börja utan att ha så stora initialkostnader för butikslokal och stort lager? Kanske en webbshop som du driver från hemmet på ledig tid? Då räcker 50-100 kkr ganska långt. Du får tid att lära dig företagande och får ett par bokslut innan du öppnar butik. Du kan dessutom starta som enskild firma och omvandla till AB med apportegendom.
Att videon har en poäng förstår jag absolut. Min invändning gällde snarare sättet det presenterades på.

Det är inte klädbranschen. Mer än så vill jag tyvärr inte berätta.

Webbshop är faktiskt där min idé startade. Du lägger fram poänger som får mig att fundera på att gå tillbaka till den idén. Problemet jag ser där är marknadsföringen.

Som det ser ut idag har jag mycket ledig tid (jobbar endast två vardagar i veckan samt varannan helg), med andra ord gott om tid att driva en webbutik i mindre skala. Ska allvarligt fundera på saken. Det skulle trots allt innebära att den summa jag behöver låna för att komma igång är fullt hanterbar, även om företaget inte drar in några pengar alls, med min nuvarande inkomst.

Tack för svaret.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback