2013-09-20, 13:23
Medlem
hairgels avatar
Goddagens. Så jag skulle installera en laddtrycksmätare i min diesel-bmw igår.

Är inte så haj men visste såpass långt att jag skulle t-koppla mig in på en av vacuum-slangarna som går från insuget. Så jag provade på nån nippel som redan var ledig och nån slang som redan var delad, men utan något resultat.

Tänkte väl sen inte så långt - "Alla slangar som går till insuget borde väl va vacuum i"..

Så jag klippte en slang som det rann olja i. Slangen var smal, med ett inre hölje av plast/gummi/silikon och ett yttre hölje av någon slags tyg.

Mina funderingar är..

1. Vad är det för slang jag klippt?
2. Vad har (möjligtvis) tagit skada av detta? Körde drygt 2 mil efter detta igår och måste till jobbet idag.
3. Kan jag skarva med typ krympslang och slangklammer?

Stort tack på förhand.
Citera
2013-09-20, 13:32
Medlem
har du en bild på det så skulle det underlätta ganska mycket =)
Citera
2013-09-20, 14:14
Medlem
Hestapos avatar
Låter som en sliten motor om du får in olja till insuget.

1. Någon form av evakuering, antagligen för vevhustrycket.
Var sitter den andra änden på slangen?
2. Faran om du pluggar slangen är att oljereturen från turbon kan försämras genom att det blir mottryck i vevhuset.
3. Lagningen med krympslang verkar riskfylld, köp en ny slang som är trycktålig och oljebeständig.

Lycka till.., det finns BMW-nördar på garaget.org
Senast redigerad av Hestapo 2013-09-20 kl. 14:20.
Citera
2013-09-20, 14:17
Medlem
yantras avatar
vevhusventilation?
Citera
2013-09-20, 18:52
Medlem
Howlin Albins avatar
Som folk redan sagt är det ju säkert vevhusventilationen. Jag har lärt mig, att om oljetrycket blir för högt kan motorn börja trycka ut olja via vevhusventilationen - prova byta olja och filter så kanske trycket går ner lite och du slipper ha olja i slangen.

Kan aldrig tänka mig att det är farligt att köra med öppen vevhusventilation, anledningen till att den går till insuget är för att de eventuellt otrevliga gaser som finns i vevhuset ska förbrännas i motorn istället för att gå direkt ut i luften. Kör du en gammal diesel-BMW så gör säkert inte recirkulation av vevhusventilationen så mycket för miljön i det stora hela

Men en laddtrycksmätare ska du väll inte sätta i insuget? Utan på andra sidan turbon liksom. Och på den sidan sitter det säkert ingen vacuumslang för det ska det ju vara åtminstone säkert 0.5 bar.

\\Howlin Albin
Citera
2013-09-20, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Howlin Albin
Som folk redan sagt är det ju säkert vevhusventilationen. Jag har lärt mig, att om oljetrycket blir för högt kan motorn börja trycka ut olja via vevhusventilationen - prova byta olja och filter så kanske trycket går ner lite och du slipper ha olja i slangen.

Kan aldrig tänka mig att det är farligt att köra med öppen vevhusventilation, anledningen till att den går till insuget är för att de eventuellt otrevliga gaser som finns i vevhuset ska förbrännas i motorn istället för att gå direkt ut i luften. Kör du en gammal diesel-BMW så gör säkert inte recirkulation av vevhusventilationen så mycket för miljön i det stora hela

Men en laddtrycksmätare ska du väll inte sätta i insuget? Utan på andra sidan turbon liksom. Och på den sidan sitter det säkert ingen vacuumslang för det ska det ju vara åtminstone säkert 0.5 bar.

\\Howlin Albin

Fel fel feeeeel.....

1. Oljetrycket har inte ett skit med vevhusventilationen att göra!
Det som kan vara skadligt är om trycket i vevhuset blir för högt, då kan olja tryckas ut genom tätningar runt vevaxel eller t ex turbon, eller tätningarna kan tryckas ut eller förstöras. Just därför finns vevhusventilationen och det är viktigt att den fungerar som den ska.

Olje- och filter-byte har inget med detta att göra.

2. Jo det kan vara skadligt att köra med defekt vevhusventilation, då det kan medföra att olja trycks ut eller att olja sugs in genom insuget till förbränningen. När mycket nog sugits in så kan oljenivån bli för låg....

3. Jo, en laddtrycksmätare ska sättas generellt sett anslutas till insuget därför att det är trycket i insuget som är det intressanta. Och på en bensindriven turbomotor så sitter det ett gasspjäll och då vill man ansluta laddtrycksmätaren efter detta spjäll, alltså till insuget, för då kan man se både undertryck (tomgång och motorbroms t ex) samt överttryck vid laddtryck.

På en dieselmotor finns ofta inget gassspjäll alls men då laddtrycket kan ändra sig genom laddkylare m.m. så vill man ju veta vilket tryck som är i insuget närmast motorn, det är det som är mest intressant.

Att ansluta till "andra sidan turbon" blir helt fel, det blir i så fall avgastrycksmätare eller mätare för undertryck mellan luftfilter och turbo, vilket är nåt helt annat...
Citera
2013-09-20, 21:49
Medlem
franges avatar
Vad exakt är det för bilmodell? Vilken årsmodell och vilken motor?
Citera
2013-09-21, 12:18
Medlem
Howlin Albins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fel fel feeeeel.....

1. Oljetrycket har inte ett skit med vevhusventilationen att göra!
Det som kan vara skadligt är om trycket i vevhuset blir för högt, då kan olja tryckas ut genom tätningar runt vevaxel eller t ex turbon, eller tätningarna kan tryckas ut eller förstöras. Just därför finns vevhusventilationen och det är viktigt att den fungerar som den ska.

Olje- och filter-byte har inget med detta att göra.

2. Jo det kan vara skadligt att köra med defekt vevhusventilation, då det kan medföra att olja trycks ut eller att olja sugs in genom insuget till förbränningen. När mycket nog sugits in så kan oljenivån bli för låg....

3. Jo, en laddtrycksmätare ska sättas generellt sett anslutas till insuget därför att det är trycket i insuget som är det intressanta. Och på en bensindriven turbomotor så sitter det ett gasspjäll och då vill man ansluta laddtrycksmätaren efter detta spjäll, alltså till insuget, för då kan man se både undertryck (tomgång och motorbroms t ex) samt överttryck vid laddtryck.

På en dieselmotor finns ofta inget gassspjäll alls men då laddtrycket kan ändra sig genom laddkylare m.m. så vill man ju veta vilket tryck som är i insuget närmast motorn, det är det som är mest intressant.

Att ansluta till "andra sidan turbon" blir helt fel, det blir i så fall avgastrycksmätare eller mätare för undertryck mellan luftfilter och turbo, vilket är nåt helt annat...

Hahaha, okej. Jag har inte alltid helt rätt.
Men för att släta över min okunskap vill jag ändå påpeka att jag med "på andra sidan turbon" menade så nära motorn som möjligt, på den sida av turbon där laddtrycket är.

Men frågan var ju egentligen om det är farligt att ha returen från vevhusventilationen avklippt eller inte - och det kan väll inte vara speciellt farligt? Sen att den är full av olja och då förmodligen täppt är väll ett annat fel, och förmodligen, som du säger, inte nyttigt.

\\Howlin Albin
Citera
2013-09-21, 13:32
Medlem
Citat:
Hahaha, okej. Jag har inte alltid helt rätt.
Men för att släta över min okunskap vill jag ändå påpeka att jag med "på andra sidan turbon" menade så nära motorn som möjligt, på den sida av turbon där laddtrycket är.

Men frågan var ju egentligen om det är farligt att ha returen från vevhusventilationen avklippt eller inte - och det kan väll inte vara speciellt farligt? Sen att den är full av olja och då förmodligen täppt är väll ett annat fel, och förmodligen, som du säger, inte nyttigt.

\\Howlin Albin

Jo, på vissa bilar kan det vara skadligt att ha öppen vevhusvent, typ med bara en avklippt slang som i TS fall. Därför att vevhusventen ska skapa ett visst undertryck i vevhusvent vilket gör det lättare för t ex vevaxeltätningarna att fungera som de ska och inte riskera att läcka olja eller bli defekta.

Likaså kan vissa bilar med turbomotor vara känsliga på att det måste vara ett visst undertryck i vevhusventen för att oljeevakueringen från turbons lagerhus ner till oljetråget ska fungera korrekt. För dåligt eller inget undertryck ( typ öppen vevhusvent) kan orsaka att olja ansamlas i turbons lagerhus och då kan tryckas ut i kompressor eller turbinhuset och därmed orsaka korsning på turbinaxeln vilket kan leda till lagerhaveri på turbon.
Citera
2013-09-21, 17:09
Medlem
Howlin Albins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jo, på vissa bilar kan det vara skadligt att ha öppen vevhusvent, typ med bara en avklippt slang som i TS fall. Därför att vevhusventen ska skapa ett visst undertryck i vevhusvent vilket gör det lättare för t ex vevaxeltätningarna att fungera som de ska och inte riskera att läcka olja eller bli defekta.

Likaså kan vissa bilar med turbomotor vara känsliga på att det måste vara ett visst undertryck i vevhusventen för att oljeevakueringen från turbons lagerhus ner till oljetråget ska fungera korrekt. För dåligt eller inget undertryck ( typ öppen vevhusvent) kan orsaka att olja ansamlas i turbons lagerhus och då kan tryckas ut i kompressor eller turbinhuset och därmed orsaka korsning på turbinaxeln vilket kan leda till lagerhaveri på turbon.

Okej, tack för den utförliga förklaringen! Hade inte en aning om att vevhusventen hade så så många arbetsuppgifter.
Nu är jag lite klokare.

\\Howlin Albin
Citera
2013-09-21, 17:28
Medlem
Citat:
Okej, tack för den utförliga förklaringen! Hade inte en aning om att vevhusventen hade så så många arbetsuppgifter.
Nu är jag lite klokare.

\\Howlin Albin

Jag glömde dessutom en annan viktig sak.

På modernare bilar, typ från de sista 20-25 åren, så mäts luftmängd eller luftmassa in i motorn för att styrsystemet ska kunna beräkna rätt bränslemängd och tändning.

Denna mätning görs ofta före gasspjäll och om man då kluddar med vevhusventilationen så att en slang är av t ex. Så kan det betyda att det kan sugas in luft genom den slangen in i vevhusvent och vidare upp i någon annan slang som kanske är ansluten till insuget. Därmed kan det komma in tjuvluft i systemet som inte styrsystemet kunnat mäta upp korrekt. Det kan ställa till så att förbränningen blir för mager eller att styrsystemet får hålla på att försöka korrigera när lambdan signalerar att nåt inte stämmer. Det kan resultera i att motorlampan tänds eller att det kan vara risk för skador på sikt

Många bilar är så känsliga på läckor in till vevhuset att de kan börja knasa på tomgången bara man lyfter oljestickan med motorn igång, för då sugs luft ner genom hålet för oljestickan och den luften är ju inte uppmätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in