Citat:
Ursprungligen postat av
Howlin Albin
Som folk redan sagt är det ju säkert vevhusventilationen. Jag har lärt mig, att om oljetrycket blir för högt kan motorn börja trycka ut olja via vevhusventilationen - prova byta olja och filter så kanske trycket går ner lite och du slipper ha olja i slangen.
Kan aldrig tänka mig att det är farligt att köra med öppen vevhusventilation, anledningen till att den går till insuget är för att de eventuellt otrevliga gaser som finns i vevhuset ska förbrännas i motorn istället för att gå direkt ut i luften. Kör du en gammal diesel-BMW så gör säkert inte recirkulation av vevhusventilationen så mycket för miljön i det stora hela
Men en laddtrycksmätare ska du väll inte sätta i insuget? Utan på andra sidan turbon liksom. Och på den sidan sitter det säkert ingen vacuumslang för det ska det ju vara åtminstone säkert 0.5 bar.
\\Howlin Albin
Fel fel feeeeel.....
1. Oljetrycket har inte ett skit med vevhusventilationen att göra!
Det som kan vara skadligt är om trycket i vevhuset blir för högt, då kan olja tryckas ut genom tätningar runt vevaxel eller t ex turbon, eller tätningarna kan tryckas ut eller förstöras. Just därför finns vevhusventilationen och det är viktigt att den fungerar som den ska.
Olje- och filter-byte har inget med detta att göra.
2. Jo det kan vara skadligt att köra med defekt vevhusventilation, då det kan medföra att olja trycks ut eller att olja sugs in genom insuget till förbränningen. När mycket nog sugits in så kan oljenivån bli för låg....
3. Jo, en laddtrycksmätare ska sättas generellt sett anslutas till insuget därför att det är trycket i insuget som är det intressanta. Och på en bensindriven turbomotor så sitter det ett gasspjäll och då vill man ansluta laddtrycksmätaren
efter detta spjäll, alltså till insuget, för då kan man se både undertryck (tomgång och motorbroms t ex) samt överttryck vid laddtryck.
På en dieselmotor finns ofta inget gassspjäll alls men då laddtrycket kan ändra sig genom laddkylare m.m. så vill man ju veta vilket tryck som är i insuget närmast motorn, det är det som är mest intressant.
Att ansluta till "andra sidan turbon" blir helt fel, det blir i så fall avgastrycksmätare eller mätare för undertryck mellan luftfilter och turbo, vilket är nåt helt annat...