Jag funderar på att bygga en del egna möbler. Särskilt en bokhylla (storlek och form är ej bestämd ännu) samt några avlastningsbord/sängbord eller liknande. Mindre bord med andra ord.
Jag skulle vilja ha en bokhylla i stil med
följande. Då kan jag även anpassa det efter vad jag vill ha, eftersom det är lite mer flexibelt än min Billy bokhylla. För jag vill förvara bland annat filmer och tidningar i bokhyllan också, inte bara böcker. Sedan kan man lätt möblera om.
När det gäller avlastningsbord, sängbord eller något liknande (eventuellt blir det flera bord) så är det inte tänkt att jag ska placera tunga saker (tex en tjock-tv) på dem, utan det blir mest lättare saker som tex en bordslampa.
När man kollar på hur man bygger olika möbler, speciellt av trä som man har tänkt använda mig av, så verkar de flesta vara överens om att man behöver en del. Skulle det vara för ostabilt och osäkert att enbart ha trämaterial i den storlek och form som man vill ha, för att sedan limma ihop det och så är det färdigt när det är klart?
Skulle något bord eller någon form av bokhylla vara lämplig att endast limma ihop? Eller måste man både limma och förstärka med bland annat träpluggar och skruv? Finns det någon form av möbel, förvaring etc som man endast kan limma ihop om man använder sig av trä som grundmaterial?