2013-09-19, 00:05
Medlem
Jag funderar på att bygga en del egna möbler. Särskilt en bokhylla (storlek och form är ej bestämd ännu) samt några avlastningsbord/sängbord eller liknande. Mindre bord med andra ord.

Jag skulle vilja ha en bokhylla i stil med följande. Då kan jag även anpassa det efter vad jag vill ha, eftersom det är lite mer flexibelt än min Billy bokhylla. För jag vill förvara bland annat filmer och tidningar i bokhyllan också, inte bara böcker. Sedan kan man lätt möblera om.

När det gäller avlastningsbord, sängbord eller något liknande (eventuellt blir det flera bord) så är det inte tänkt att jag ska placera tunga saker (tex en tjock-tv) på dem, utan det blir mest lättare saker som tex en bordslampa.

När man kollar på hur man bygger olika möbler, speciellt av trä som man har tänkt använda mig av, så verkar de flesta vara överens om att man behöver en del. Skulle det vara för ostabilt och osäkert att enbart ha trämaterial i den storlek och form som man vill ha, för att sedan limma ihop det och så är det färdigt när det är klart?

Skulle något bord eller någon form av bokhylla vara lämplig att endast limma ihop? Eller måste man både limma och förstärka med bland annat träpluggar och skruv? Finns det någon form av möbel, förvaring etc som man endast kan limma ihop om man använder sig av trä som grundmaterial?
Citera
2013-09-19, 00:16
Medlem
Nu är jag ju ingen snickare, men...

Jag skulle inte endast limma ihop en fullhög bokhylla. Det blir rätt stora krafter då.

En mindre hylla eller sängbord skulle nog gå att göra med endast lim. Jag skulle dock förstärka med limmade klossar/stavar i de mest belastade skarvarna.

Fattar dock inte varför du inte vill plugga dina möbler. Blir mycket starkare då.
Citera
2013-09-19, 00:17
Medlem
H.E.L.s avatar
Nu är ju skiten på bilderna melamin eller filmbelagd spånskiva.

Varför så antiplugg och skruvar? Vill du att det ska hålla så behövs det. Plugg syns inte heller.
Citera
2013-09-19, 00:42
Medlem
christerys avatar
Finns väl en teknik som kallas att kexa, men hur hållbart det blir vet jag inte.

Är väl som modernare plugg egentligen.
Citera
2013-09-19, 08:45
Medlem
Bongomans avatar
Amish bygger fortfarande hus och lador utan ett endaste spik. Allt går, frågan är hur snyggt det blir.
Citera
2013-09-19, 20:49
Medlem
Milwaukees avatar
Två borr med djupstopp, ett strykmått, lite märkstift och plugg fixar osynliga hörn.

Sånt här tar tid och kräver viss vana om man vill ha bra resultat, särskilt med vitt material, svarta springor och skuggor från kanter som inte är helt hundra syns tydligt. Träna gärna innan du börjar på riktigt.

Kex är inget för mej, svagare än plugg och ingen styrsel i sidled. Då är det väl festools domino som gäller, en blandning av kex och plugg, men priset om man vill slippa hyra maskinen gör att man kan sätta många plugg innan man kan motivera en att köpa sån maskin.
Citera
2013-09-20, 07:43
Medlem
JEBUS-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Jag funderar på att bygga en del egna möbler. Särskilt en bokhylla (storlek och form är ej bestämd ännu) samt några avlastningsbord/sängbord eller liknande. Mindre bord med andra ord.

Jag skulle vilja ha en bokhylla i stil med följande. Då kan jag även anpassa det efter vad jag vill ha, eftersom det är lite mer flexibelt än min Billy bokhylla. För jag vill förvara bland annat filmer och tidningar i bokhyllan också, inte bara böcker. Sedan kan man lätt möblera om.

När det gäller avlastningsbord, sängbord eller något liknande (eventuellt blir det flera bord) så är det inte tänkt att jag ska placera tunga saker (tex en tjock-tv) på dem, utan det blir mest lättare saker som tex en bordslampa.

När man kollar på hur man bygger olika möbler, speciellt av trä som man har tänkt använda mig av, så verkar de flesta vara överens om att man behöver en del. Skulle det vara för ostabilt och osäkert att enbart ha trämaterial i den storlek och form som man vill ha, för att sedan limma ihop det och så är det färdigt när det är klart?

Skulle något bord eller någon form av bokhylla vara lämplig att endast limma ihop? Eller måste man både limma och förstärka med bland annat träpluggar och skruv? Finns det någon form av möbel, förvaring etc som man endast kan limma ihop om man använder sig av trä som grundmaterial?
Lyssna inte på dom andra....Du kan göra svinstarka grejer med enbart lim.

Och dessutom om du inte ska ha mycket tunga grejer på möblerna, så är det inga som helst problem. Du kan nästan inte misslyckas.....Tänk bara på att det är inte så bra om en limfog utsetts för hävstångs-effekten. Eller starka vridkrafter. Du behöver bara lite manligt logisk tänkande, hehe.

Tänk på LIMBALKAR till exempel. Dom består av ganska svaga (furu oftast) långa bitar av trä..
När dom är limmade ihop blir det hela MYCKET starkt. Och det är bara limmet som håller ihop hela balken....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in