2013-09-18, 19:47
Medlem
Tjena!

Gjorde nyss en köttgryta med högrev, lät det småputtra i ca 1½ timme. Köttet är helt oätbart. Totalsegt. Kan jag hälla tillbaka grytan och koka den längre för att få bättre resultat?

Köttet var svenskt från ica och har varit fryst.
Senast redigerad av viwi 2013-09-18 kl. 19:52.
Citera
2013-09-18, 19:49
Medlem
ja
Citera
2013-09-18, 20:05
Medlem
christerys avatar
1,5 timmar och inte klart... Här håller dom sig under en timme i alla fall http://www.arla.se/recept/bygardens-kottgryta/

Nåja, klart du kan fortsätta - men grönsaker, rotsaker, potatis osv gillar inte alltid att koka för länge.
Citera
2013-09-18, 20:28
Medlem
Jacquouilles avatar
Låt det koka i tre timmar typ.
Citera
2013-09-18, 20:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viwi
Tjena!

Gjorde nyss en köttgryta med högrev, lät det småputtra i ca 1½ timme. Köttet är helt oätbart. Totalsegt. Kan jag hälla tillbaka grytan och koka den längre för att få bättre resultat?

Det hela hänger förstås på storleken på dina grytbitar. 1,5 h är inte speciellt länge om tärningarna är av större kaliber.

En annan faktor kan förstås vara köttets kvalitet. Om denna är av låg rang så är det inte mycket att göra annat än att fortsätta sjuda köttet tills det går att tugga någorlunda.

Problemet med ett sådant kött är dock att det i slutändan blir väldigt torrt. Med andra ord, trots att det är genomkokt så känns det segt och torrt i munnen, samt totalt befriat från alla smakämnen.

~Paul~
Citera
2013-09-18, 21:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
1,5 timmar och inte klart... Här håller dom sig under en timme i alla fall http://www.arla.se/recept/bygardens-kottgryta/

Nåja, klart du kan fortsätta - men grönsaker, rotsaker, potatis osv gillar inte alltid att koka för länge.
Min erfarenhet på högrev är att man inte vet hur lång tid det kommer ta.
Vanligaste ca tiden skulle jag nog säga runt 2h, men kan toppa upp på lite över 3h ibland.
Men såklart gör man riktigt små bitar på högreven, så går ju det snabbare.
Citera
2013-09-19, 09:28
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viwi
Tjena!

Har aldrig misslyckats med högrev. Antingen hade du stora bitar... Eller (troligare) har du bara haft otur och fått en högrev av dålig kvalitet.
Citera
2013-09-19, 12:37
Medlem
Har råkat ut för samma sak. Har dock noterat att det stenhårda sega köttet förbättras avsevärt om den tillagade rätten fryses in, och sedan tinas. Och får puttra litet till.
Citera
2013-09-21, 13:46
Medlem
jajahars avatar
Därför så blir jag så f-bannad när jag läser i recept "kokas i 1,5 timme". En del tror ju på det och tar av grytan i tron att köttet blir torrt om det kokar längre. Koktiden bestäms av köttets kvalite och struktur.

Ska man ha exempelvis potatis med i grytan så lägger man ner den när köttet känns närapå mjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in