Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-18, 15:29
  #1
Medlem
Kattskatts avatar
Har köpt fågelmat i vanliga mataffär. Köp alla sorter det går att få tag på och nu senast "Dogman, vitminberikad frömix för parakiter. Haft problem med larver i fröna, som sedan förpuppas och blir fjärilar, troligen moddfjärilar. Haft fröna i frysen flera dagar men det har inte hjälp. Fler gånger har jag mejlat företaget men de svara att de ALDIRIG hört om detta förut, vilket jag inte tror ett dugg på! Vore därför intressant om det var fler som drabbats. Vet att det inte bara är fågelfrön som är drabbade utav detta utan även mat till hamstrar mm.

AB Dogman kommer fröna från.
Citera
2013-09-18, 15:39
  #2
Medlem
revodnebs avatar
Det har hänt när man köpt på lösvikt, dock aldrig i paketerad mat (ej dogman).
Citera
2013-09-18, 16:10
  #3
Medlem
De flesta fåglar äter larver. Ungar matas i huvudsak med larver. Möjligtvis är de extrema fröätarna undantag. Provat att mata fåglarna med dessa ?
Citera
2013-09-18, 19:23
  #4
Medlem
Åh, vad jag hoppas du inte är ett troll.

Varför i hela fridens namn har du stoppat in fågelmaten i frysen?

Skicka in påsen istället.
Citera
2013-09-18, 23:49
  #5
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Åh, vad jag hoppas du inte är ett troll.

Varför i hela fridens namn har du stoppat in fågelmaten i frysen?

Skicka in påsen istället.

Gissar att det är för larverna ska frysa ihjäl och dö.

Vore det mina fröer skulle jag ringa till Dogman. Seriösa företag kommer ta detta på allvar. Troligen ge dig ett presentkort på mer än vad du betalt, dessutom borde de skicka dig en frankerad adresserad påse du bara kan stoppa fröerna i och posta, eftersom de kommer vilja undersöka dem. Förutsatt att de är seriösa då... De har ju inte brytt sig om mejlen så det funkar antagligen inte....
Citera
2013-09-19, 10:51
  #6
Medlem
Kattskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Gissar att det är för larverna ska frysa ihjäl och dö.

Vore det mina fröer skulle jag ringa till Dogman. Seriösa företag kommer ta detta på allvar. Troligen ge dig ett presentkort på mer än vad du betalt, dessutom borde de skicka dig en frankerad adresserad påse du bara kan stoppa fröerna i och posta, eftersom de kommer vilja undersöka dem. Förutsatt att de är seriösa då... De har ju inte brytt sig om mejlen så det funkar antagligen inte....

Ringt dem och mejlat. Inte köpt på lösvikt och haft problem med deras mat flera gånger. vill på detta sätt höra om det finns fler drabbade. googla problemet så ser ni att det finns!! Ett svar jag fick från tillverkaren var att lägga påsen i frysen, ha tätslutande lock och sedan förvara fröna i kylskåp! FÖR ATT LARVERNA SKA DÖ.
Citera
2013-09-19, 10:52
  #7
Medlem
Kattskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamerat
De flesta fåglar äter larver. Ungar matas i huvudsak med larver. Möjligtvis är de extrema fröätarna undantag. Provat att mata fåglarna med dessa ?

MIN FÅGEL VILL INTE ÄTA LARVER. Och jag vill inte ha huset fullt av fjärilar, larver och puppor!
Citera
2013-09-19, 10:53
  #8
Medlem
Kattskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Åh, vad jag hoppas du inte är ett troll.

Varför i hela fridens namn har du stoppat in fågelmaten i frysen?

Skicka in påsen istället.

Varför skulle jag vara ett TROLL !!! För att larverna ska frysa!!
Citera
2013-09-19, 12:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskatt
Varför skulle jag vara ett TROLL !!! För att larverna ska frysa!!

Som sagt släng skiten och köp inte märket nåt mer.

Eller skicka in påsen till dem.

Jag skulle inte vilja att mina pippis åt nåt som haft larver i sig, så jävla dyrt är det inte att du inte kan köpa nytt...av annat märke.

Lycka till!
Citera
2013-09-19, 23:00
  #10
Medlem
Kattskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Som sagt släng skiten och köp inte märket nåt mer.

Eller skicka in påsen till dem.

Jag skulle inte vilja att mina pippis åt nåt som haft larver i sig, så jävla dyrt är det inte att du inte kan köpa nytt...av annat märke.

Lycka till!

Handlar inte om det. Skapade tråden för att kolla om det finns fler drabbade! Har drabbats flera gånger och de säger att aldrig hört om detta! Köpa nytt ska jag. Men det är ett jäkla meck att gå bort alla larver och fjärilar ur huset. Kräver sanering, igen! Hoppas inte ni blir drabbade, men då kanske ni förstår problemet.
Citera
2013-09-19, 23:37
  #11
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskatt
Handlar inte om det. Skapade tråden för att kolla om det finns fler drabbade! Har drabbats flera gånger och de säger att aldrig hört om detta! Köpa nytt ska jag. Men det är ett jäkla meck att gå bort alla larver och fjärilar ur huset. Kräver sanering, igen! Hoppas inte ni blir drabbade, men då kanske ni förstår problemet.


Håller de på att föröka sig i huset? Fler och fler, överallt, eller vad?

Ta kort på skiten och ring Aftonbladet, tjäna dig en hacka samtidigt som Dogman kryper till korset och eventuella fler drabbade framträder. Gillar inte kvällspressen men en sån här gång kan det vara nyttig idiot.
Citera
2013-09-20, 21:06
  #12
Medlem
Det går att köpa frömalsfällor hos zooaffärer - de kan beställa hem till dig om de inte har det hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback