Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-18, 12:11
  #1
Medlem
snowflake84s avatar
Hej,

Jag har en fråga när det gäller överföringar...
Det är så att jag har börjat dra in ca 15,000 kr på appar via appstore.

för att slippa betala skatt på dessa (har höginkomst och betalar redan skatt så det räcker!) undrar jag om jag kan ta emot dessa i pengar i Indien (på tjejens konto) och sedan göra en vanlig överföring till mitt konto? Inte kommer skatteverket bry sig eller?

För de har ju ingen aning om hur mycket pengar tjejen hade på sitt konto i Indien innan hon flytta till Sverige. Hon kan ju ha varit rik där, och nu när vi behöver pengarna så skickar vi över pengar från hennes konto till mitt konto här i Sverige. Borde det räcka som förklaring?

Tacksam för svar!
Citera
2013-09-18, 16:09
  #2
Medlem
Finans.killens avatar
Kan kan man alltid, frågan är ju om SKV kommer granska det, du kan ha tur eller otur.
De kollar alltid något extra noga varje år, du får bara hoppas det inte är app-tillverkare som granskas i år.
Citera
2013-09-18, 16:20
  #3
Medlem
snowflake84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Kan kan man alltid, frågan är ju om SKV kommer granska det, du kan ha tur eller otur.
De kollar alltid något extra noga varje år, du får bara hoppas det inte är app-tillverkare som granskas i år.

men även om du skulle börja gräva och granska, så har den svenska skatteverket väl ingen som helst rätt att börja granska tjejens Indiska konto, även om pengarna kommer där ifrån.

För det första vet ju inte skatteverket att dessa pengar är appar, de ser ju bara en överföring från hennes privata utländska konto till mitt konto.

1. Apple skickar intäkterna till tjejens Indiska konto i Indien.
2. Efter 2-3 månader överför jag dessa pengar till mitt svenska konto.
3. Dessa summor blir ju aldrig desamma utan kommer variera med x antal tusenlappar.

Svenska skatteverket har ju verkligen ingen rätt att kolla upp punkt nummer 1, eller har de det?
Citera
2013-09-30, 20:41
  #4
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Rätt och rätt, banker gillar att prata med myndigheter generellt. Det är liksom inget skatteparadis du försöker skattefuska med. Det är ingen som kommer kunna säga hur stor sannolikhet det är att du åker fast för ditt brott.

Hade det hamnat på mitt bord hade det först förmodligen sett ut som att ni sysslade med någon slags knarkhandel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback