Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-18, 10:38
  #1
Medlem
börsvalps avatar
Victoria Park är ett fastighetsbolag som jag tror kan uppvärderas med ca 50% innan årsskiftet.

Bolaget har främst främst bostadsfastigheter som de hyr ut. De har 243 000 kvm bostäder och 18 000 kvm komersiella lokaler. I kommande räkneexempel väljer jag att helt bortse ifrån lokalerna då denna andel är väldigt liten av det totala beståndet.

I skrivande stund är bolaget värderat till 912,5 miljoner kronor. 912,5 MSEK / 243 000 kvm ger en värdering på ca 3800 kronor per kvadratmeter bostadsyta. En stor del av beståndet ligger i Malmö, speciellt i Rosengård. Detta skrämmer antagligen många, dock är ju fördelen att Victoria Parks intäkter är hyfsat säkra, eftersom hyran är garanterad av skattebetalarna. Sedan ser jag stora möjligheter för gentrifiering av statsdelen Rosengård genom omvandlingar till bostadsrätter och att man på så sätt skickar ut soc-packet från statsdelen, ungefär på samma sätt som gentrifieringen på Södermalm och på Järntorget i Göteborg.

Jämför man värderingen per kvadratmeter fastighetsyta med för Victoria Park med bolaget Balder ser vi här att VP skulle kunna uppvärderas med ca 50%. Därmed tror jag att aktien kommer att uppvärderas till 17-19 kronor någonstans innan årsskiftet.
Citera
2013-09-18, 10:53
  #2
Medlem
bithaxs avatar
Jag skulle ta det mycket lugnt med fastighetsbolag, preferensaktier, och bolag som har som en del av affärside att köpa billigt och sälja dyrt på dagens övervärderade bostadsmarknad.

Att köpa aktier i ett sådant bolag är enligt mig inte en investering utan ren spekulation.
Naturligtvis kan det platsa som en sk. "krydda i portföljen", men inte mer än det.
Citera
2013-09-18, 11:21
  #3
Medlem
börsvalps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag skulle ta det mycket lugnt med fastighetsbolag, preferensaktier, och bolag som har som en del av affärside att köpa billigt och sälja dyrt på dagens övervärderade bostadsmarknad.

Att köpa aktier i ett sådant bolag är enligt mig inte en investering utan ren spekulation.
Naturligtvis kan det platsa som en sk. "krydda i portföljen", men inte mer än det.

Jag förstår att du tycker så, dock är VP:s portjfölj främst bostadsfastigheter. Folk måste ju alltid bo någontans... Det är ju inte troligt att folk åker rakt ut på gatan en masse bara för att ekonomin går ned. Sedan har ju VP även "bra" hyresgästen i den mening att skattebetalarna garanterar hyran.
Citera
2014-01-11, 13:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Victoria Park är ett fastighetsbolag som jag tror kan uppvärderas med ca 50% innan årsskiftet.

Bolaget har främst främst bostadsfastigheter som de hyr ut. De har 243 000 kvm bostäder och 18 000 kvm komersiella lokaler. I kommande räkneexempel väljer jag att helt bortse ifrån lokalerna då denna andel är väldigt liten av det totala beståndet.

I skrivande stund är bolaget värderat till 912,5 miljoner kronor. 912,5 MSEK / 243 000 kvm ger en värdering på ca 3800 kronor per kvadratmeter bostadsyta. En stor del av beståndet ligger i Malmö, speciellt i Rosengård. Detta skrämmer antagligen många, dock är ju fördelen att Victoria Parks intäkter är hyfsat säkra, eftersom hyran är garanterad av skattebetalarna. Sedan ser jag stora möjligheter för gentrifiering av statsdelen Rosengård genom omvandlingar till bostadsrätter och att man på så sätt skickar ut soc-packet från statsdelen, ungefär på samma sätt som gentrifieringen på Södermalm och på Järntorget i Göteborg.

Jämför man värderingen per kvadratmeter fastighetsyta med för Victoria Park med bolaget Balder ser vi här att VP skulle kunna uppvärderas med ca 50%. Därmed tror jag att aktien kommer att uppvärderas till 17-19 kronor någonstans innan årsskiftet.

Ja du hade ju helt rätt....
Ska bli spännande och se hur det går för aktien i fortsättningen
Citera
2014-01-11, 15:59
  #5
Medlem
Paul-Kemps avatar
Aktie har ju gått ned nästan 14% sedan årsskiftet. Skulle ni säga att det är köpläge igen? Vad talar för en uppåtrekyl inom kort? Vad talar för fortsatt nedgång?
Citera
2014-05-13, 21:58
  #6
Medlem
Vad tror ni om detta bolag? Ägarna tankar aktier hela tiden. Uppköp på gång?
Citera
2015-04-23, 17:54
  #7
Medlem
Citat:
Fastighetsbolaget Victoria Park med bas i Malmö ökade intäkterna till 118 miljoner kronor under första kvartalet i år. Under samma period var driftsnettot 51 miljoner kronor, vilket är en kraftig ökning jämfört med motsvarande period i fjor.

http://8till5.se/2015/04/23/victoria...intakter-okar/
Citera
2015-10-28, 23:04
  #8
Medlem
Precis köpt Victoria Park A aktier, men har en fråga.
Köpte 40 aktier men hamnade i minus avkastning på över 150kr, aktien har dock ökat sen ja köpte den men har fått en minus avkastning av någon anledning vilket jag inte verkar förstå. Står att inköpspriset var 17.75 men jag köpte den när den va under 13?

Tacksam för svar
Citera
2015-10-28, 23:19
  #9
Medlem
jockelfcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atacankais
Precis köpt Victoria Park A aktier, men har en fråga.
Köpte 40 aktier men hamnade i minus avkastning på över 150kr, aktien har dock ökat sen ja köpte den men har fått en minus avkastning av någon anledning vilket jag inte verkar förstå. Står att inköpspriset var 17.75 men jag köpte den när den va under 13?

Tacksam för svar
Glömde du bort courtage?
Citera
2015-10-29, 13:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atacankais
Precis köpt Victoria Park A aktier, men har en fråga.
Köpte 40 aktier men hamnade i minus avkastning på över 150kr, aktien har dock ökat sen ja köpte den men har fått en minus avkastning av någon anledning vilket jag inte verkar förstå. Står att inköpspriset var 17.75 men jag köpte den när den va under 13?

Tacksam för svar

När du lägger din order så är priset som du ska betala exklusive courtage.
Du måste ha likvida medel att täcka courtaget med.

Köper du 40st Vicp A för säg 14kr/st så betalar du 560kr.
Låt oss anta att du betalar 99kr i courtage, då måste du ha minst 659kr på ditt konto för att göra ovannämnda köp och courtaget dras inte förrän efter handelsdagen.

Ditt inköpspris blir 14+99/40=16,475

Så kolla upp hur mycket du betalar i courtage och läs på en gång till hur det fungerar.
Citera
2015-10-29, 19:21
  #11
Medlem
Tack så mycket för svaren, förstår nu.
Citera
2015-11-24, 15:58
  #12
Medlem
Skurtizs avatar
Gjorde 40 % på denna

Vänder den ner igen till ~ 11 kr är frågan??
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback