Citat:
Ursprungligen postat av
Fantomgeten
Fanns en del om sådana addukter på sciencemadness. Här en tråd t ex:
http://www.sciencemadness.org/talk/v...=1982#pid20104
Verkar som att addukter av aceton och MEK är tämligen vattenlösliga. Är det då praktiskt möjligt att separera dem från t-röd, eller löser de sig bara i det vatten som finns? Är de lösliga i etanol?
Även om det skulle gå finns det ju fortfarande annat i t-röd, beroende på fabrikat. Etylacetat och IPA t ex. Går dessa, teoretiskt, att separera ut?
Inte skulle jag dricka t-röd iallafall, med tanke på att det skulle kunna innehålla metanol.
Ptja ja vet inte, är ju egentligen inte heller ett dugg intresserad av detta ämne då t-röd känns lite väl lågt även om jag drack..... Men vatten måste ju gå att få bort med molecular sieves eller drying agent.
Att separera EA och IPA från ethanolen däremot känns på förhand jobbigare än ketonerna.... EA är ju iof sig en ester....
Var mest nyfiken på om Aceton och MEK verkligen bildade addukten, alla ketoner gör inte det.
Oh well, ja e lat, kan ju faktiskt googla....
Edit: Och visst var addukten på mek något vattenlöslig som du sa, även i en satuerad bisulfitlösning. Dock kan man undvika det problemet med CaCl2 i och sedan destillera bort allt under 80C.
Sedan läste jag att CaCl2 bildar en addukt med saker som innehåller -OH så..... Finns ju andra drying agents eller som sagt molecular sieves.
Även aceton bildade för övrigt en addukt.