• 1
  • 2
2013-09-17, 20:07
Medlem
Saxat från ett inlägg i alkoholforumet:
Denna metod är omtyckt i öststaterna för att piffa upp spolarvätska och annan denaturerad teknisk sprit.

Teori
T-sprit är etanol som denaturerats, dvs gjorts odrickbar via tillsats av Bitrex. Bitrex är produktnamnet för denatonium bensoat.
Denatonium bildar vid tillsats av natriumhypoklorit en vit fällning som kan filtreras bort. Natriumhypoklorit är i sin tur den aktiva beståndsdelen i Klorin. Klorinet (hypokloriten) förbrukas alltså vid fällningsreaktionen och filtreras sedan bort.

Bensoaten fälls däremot inte ut av klorintillsatsen utan stannar i lösningen. Detta är dock inget problem eftersom natriumbensoat är ett godkänt konserveringsmedel för livsmedel (E 211). Bensoatoncentrationen är dessutom mycket låg.

Genomförande
Bitrex kan alltså tas bort ur spriten på följande sätt:

1. Tillsätt 0,20 ml Klorin per liter T-sprit.
2. Filtrera bort den vita fällningen mha. ett kaffefilter.

Fungerar det här så borde man ju med lätthet kunna köpa t-röd, ta bort bitrex och sedan destillera om det och få ut superb etanol?
Citera
2013-09-17, 20:22
Jag hade M-Sprit när jag var i 14-15 års åldern, men det säljs numera inte receptfritt längre. Det var 70%-ig etanol med endast Bitrex i, inget isopropylgrejs. Det gick iaf. att destillera med enkel utrustning, o ännu enklare att filtrera genom aktivt kol.
Citera
2013-09-17, 21:17
Medlem
Att dricka, sniffa, injicera eller äta grejer man själv donat med hemma är ju alltid lite risky, eftersom de flesta saknar analysutrustning som kan visa hur rena de är.
Så vitt jag kan se är det inte bara bitrex som används för att denaturera T-röd:
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6dsprit
En sökning på T-röd + MSDS visar att diverse olika ämnen används beroende på fabrikat.
Ämnena har ofta en kokpunkt nära etanolens, vilket gör att de inte kan destilleras bort.
Tanken med ämnena är liksom att de inte SKA gå att separera från etanol.

Aceton, metyletylketon och etylacetat är inte så vansinnigt giftiga direkt, men nyttiga är de inte, och spriten lär ändå smaka babianstjärt eller motsvarande.

Huruvida överskottet av klorin går att bli av med vet jag inte.
Citera
2013-09-17, 22:53
Medlem
Knastomtes avatar
Sen kan det ju även bli fel som inte du kan rå för. Som i fallet med biltemas t-röd.
Citera
2013-09-18, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knastomte
Sen kan det ju även bli fel som inte du kan rå för. Som i fallet med biltemas t-röd.

Ja precis, det var ju metanol i dom flaskorna.
Citera
2013-09-18, 14:54
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomgeten
Att dricka, sniffa, injicera eller äta grejer man själv donat med hemma är ju alltid lite risky, eftersom de flesta saknar analysutrustning som kan visa hur rena de är.
Så vitt jag kan se är det inte bara bitrex som används för att denaturera T-röd:
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6dsprit
En sökning på T-röd + MSDS visar att diverse olika ämnen används beroende på fabrikat.
Ämnena har ofta en kokpunkt nära etanolens, vilket gör att de inte kan destilleras bort.
Tanken med ämnena är liksom att de inte SKA gå att separera från etanol.

Aceton, metyletylketon och etylacetat är inte så vansinnigt giftiga direkt, men nyttiga är de inte, och spriten lär ändå smaka babianstjärt eller motsvarande.

Huruvida överskottet av klorin går att bli av med vet jag inte.

Aceton och Metyletylketon går väll att få bort med bisulfit?, eller är någon(mek) en av de ketoner som inte bildar addukten?
Citera
2013-09-18, 21:32
Medlem
TitanDukes avatar
trä sprit , metanol blir man blind av.
Citera
2013-09-18, 22:45
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dipt

Fungerar det här så borde man ju med lätthet kunna köpa t-röd, ta bort bitrex och sedan destillera om det och få ut superb etanol?

Halten av övriga tillsatser har inte förändrats oavsett vad du gör.
Citera
2013-09-19, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
Aceton och Metyletylketon går väll att få bort med bisulfit?, eller är någon(mek) en av de ketoner som inte bildar addukten?

Fanns en del om sådana addukter på sciencemadness. Här en tråd t ex:
http://www.sciencemadness.org/talk/v...=1982#pid20104

Verkar som att addukter av aceton och MEK är tämligen vattenlösliga. Är det då praktiskt möjligt att separera dem från t-röd, eller löser de sig bara i det vatten som finns? Är de lösliga i etanol?
Även om det skulle gå finns det ju fortfarande annat i t-röd, beroende på fabrikat. Etylacetat och IPA t ex. Går dessa, teoretiskt, att separera ut?

Inte skulle jag dricka t-röd iallafall, med tanke på att det skulle kunna innehålla metanol.
Citera
2013-09-19, 11:07
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Verkar som att addukter av aceton och MEK är tämligen vattenlösliga. Är det då praktiskt möjligt att separera dem från t-röd, eller löser de sig bara i det vatten som finns? Är de lösliga i etanol?
Även om det skulle gå finns det ju fortfarande annat i t-röd, beroende på fabrikat. Etylacetat och IPA t ex. Går dessa, teoretiskt, att separera ut?

Inte skulle jag dricka t-röd iallafall, med tanke på att det skulle kunna innehålla metanol.

Det finns ingen T-Röd som innehåller metanol. Att separera etanol från IPA, MEK, aceton och etylacetat kräver högkvalitativa destillationer i ett antal steg. Det är inte lönt besväret även om det går.
Citera
2013-09-19, 12:21
Medlem
xanax99s avatar
Citat:

Ptja ja vet inte, är ju egentligen inte heller ett dugg intresserad av detta ämne då t-röd känns lite väl lågt även om jag drack..... Men vatten måste ju gå att få bort med molecular sieves eller drying agent.
Att separera EA och IPA från ethanolen däremot känns på förhand jobbigare än ketonerna.... EA är ju iof sig en ester....

Var mest nyfiken på om Aceton och MEK verkligen bildade addukten, alla ketoner gör inte det.
Oh well, ja e lat, kan ju faktiskt googla....

Edit: Och visst var addukten på mek något vattenlöslig som du sa, även i en satuerad bisulfitlösning. Dock kan man undvika det problemet med CaCl2 i och sedan destillera bort allt under 80C.
Sedan läste jag att CaCl2 bildar en addukt med saker som innehåller -OH så..... Finns ju andra drying agents eller som sagt molecular sieves.
Även aceton bildade för övrigt en addukt.
Senast redigerad av xanax99 2013-09-19 kl. 12:33.
Citera
2013-09-19, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det finns ingen T-Röd som innehåller metanol. Att separera etanol från IPA, MEK, aceton och etylacetat kräver högkvalitativa destillationer i ett antal steg. Det är inte lönt besväret även om det går.

I normala fall innehåller t-röd inte metanol. Det framgår dock i tråden att Biltemas t-röd vid något tillfälle innehållit just det av misstag.
Eftersom det är teknisk sprit är väl kontrollen inte lika benhård som för sprit som ska drickas.
Synd att chansa, även om man lyckas få bort mycket annat jox.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in