Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-17, 19:42
  #1
Medlem
Hejsan!
jag har tänkt att hyra ut mig som ordningsvakt VITT. inte svart.

Vi säger då att under sommarmånaderna får jag in 100 000inkl moms

Hur mycket får jag ta ut från dessa 100 000kr? det tillkommer ju skatteavgifter, egenavgifter, sociala avgifter & shablonavdrag, osv!? har även hört att man får tillbaka shablonavdaget?

snälla förklara så att en idiot skulle förstå! haha

mvh Frexz!
Citera
2013-09-17, 19:56
  #2
Medlem
Aimberts avatar
Det beror på hur gammal du är och vilken företagsform du har. Är du 27-65 år kommer du kunna betala ut knappt 70TKR som bruttolön. Se t.ex. http://www.driva-eget.se/kalkyl/lonekalkyl/
Citera
2013-09-17, 20:10
  #3
Medlem
Behöver en bra förklaring på hur jag skall beräkna intäkter, skatter, socialaavgifter

Hejsan!
jag har tänkt att hyra ut mig som ordningsvakt VITT. inte svart.

Vi säger då att under sommarmånaderna får jag in 100 000inkl moms

Hur mycket får jag ta ut från dessa 100 000kr? det tillkommer ju skatteavgifter, egenavgifter, sociala avgifter & shablonavdrag, osv!? har även hört att man får tillbaka shablonavdaget?

snälla förklara så att en idiot skulle förstå! haha

mvh Frexz!
Citera
2013-09-17, 20:15
  #4
Medlem
nicedeals avatar
Bilda aktiebolag, annars går det mesta till staten. Utan AB kan du räkna med att du har 30% kvar efter alla skatter.
Citera
2013-09-17, 20:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicedeal
Bilda aktiebolag, annars går det mesta till staten. Utan AB kan du räkna med att du har 30% kvar efter alla skatter.


okej hur menar du då? är det jätte stor skillnad på pengar menar du?
Citera
2013-09-17, 21:17
  #6
Medlem
Som företagare(t.ex. aktiebolag) så existerar inte världen som inkl moms, utan det är exkl moms som gäller.

Så 100.000 kr inkl moms i ditt fall innebär att du fakturerar 80.000 kr ex moms.
Låt oss leka med tanken att du tar 500 kr/tim ex moms, detta skulle innebära att du kommer upp i 80.000 kr efter 160 timmars arbete! Dessa 80.000 kr kan du antingen betala ut som lön eller utdelning (Utdelning är att föredra)
Företagets skatter:
80.000 kr - 22% bolagsskatt= 62.400 kr.

Dessa betalas ut till dig som utdelning, beskattas som inkomst av kapital med 20% i ditt fall!
62.400 kr - 20% =49.920 kr

Så av 80.000 kr ex moms fakturerat behåller du cirka 50.000 kr, detta blir 313kr/timmen netto betalt till dig!

Ifall du tar ut det som lön ser kalkylen annorlunda ut.

80.000 kr - arbetsgivaravgiften (cirka 32%) - personlig skatt (25-50%?.. helt individuellt beroende på total inkomst under året... men vi kan räkna med 30%..)

80.000 kr - 19.400 - 18.200 kr = 42.400 kr ut netto till dig!

Skillnaden med lönen är att den kan betalas ut direkt till dig, och utdelningen gör du vid en bolagsstämma om du kör aktiebolag!


En viktig sak som du inte har beaktat är omkostnaderna för företaget, vem ska göra fakturorna? Vem ska göra bokföringen? Moms registrering osv...

Sen kan jag väl lägga följande råd om du nu är i dessa tankar, lägg då istället in omkostnader du har privat på företaget. Med ett aktiebolag behöver du inte ha din mobiltelefonräkning eller t.ex. inköp av dator på privat nivå. Du blir personligen den största vinnaren i det upplägget!

Ett sista tips är att läsa på gällande att vara företagare!!!

LYCKA TILL!!!
Citera
2013-09-17, 22:54
  #7
Medlem
mycket grovt räknat får du behålla omkring hälften av din fakturering exkl. moms efter skatter och avgifter dvs c:a 40.000 kr alldeles oavsett om du har AB eller EF.

jag kan inte se att det skulle löna sej med ett AB i ditt fall. tänk på att ett AB alltid är förenat med olika kostnader som kommer att äta upp mycket av dina intäkter.

om en mobiltelefon och dator är avdragsgilla i ett AB är de naturligtvis avdragsgilla även i en EF, det är i princip ingen skillnad.
Citera
2013-09-19, 00:29
  #8
Medlem
Har du lust att utveckla hur du tänkt driva din egen verksamhet? Det går bättre att svara på frågan då.
Citera
2013-09-29, 23:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeckansErbjudande
Har du lust att utveckla hur du tänkt driva din egen verksamhet? Det går bättre att svara på frågan då.

Inget svar ännu. Känns som att trådskaparens idé om företag inte var helt seriös kanske, även om han själv trodde det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback