Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-25, 01:27
  #73
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Vikingarock. Rätt dålig sådan.
Kvalitet är subjektivt. Glöm inte det.
Citera
2022-06-07, 02:14
  #74
Medlem
Rebali179s avatar
Tror ni att bandet har lagt av?

Undrar hur det skulle vara ifall det kommer ut ny musik med bandet
Citera
2022-06-12, 16:42
  #75
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Tror ni att bandet har lagt av?

Undrar hur det skulle vara ifall det kommer ut ny musik med bandet

Man har inte hört talats om dom på ett tag så dom är säkerligen lagt av, eller lagt på is för lång tid.
Citera
2022-08-05, 12:34
  #76
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Man har inte hört talats om dom på ett tag så dom är säkerligen lagt av, eller lagt på is för lång tid.

Det skulle inte förvåna mig om det är så
Eller så återförenas de när någon av deras skivor "fyller år" å bandet skall spela en skiva rakt av live på scenen
Citera
2022-11-21, 23:54
  #77
Medlem
Bum1s avatar
Jag tycker detta band är grymt intressant, ett historiskt bokmärke från millenieskiftet. Generellt sett är jag väldigt svag för svensk musik med talande texter och så även i detta fall. Nog kan man kalla de för vikingarock men jag föredrar nog att kalla de nationalromantisk punkrock. Dock vet jag inte var gränsen går mellan vit-maktmusik och vikingarock men jag gissar att inget band frivillig kallat sig för vit-makt. Visst, som någon citerade tidigare så har de någon låt med texter som går att tolka till rasism, Det håller jag absolut med om. Men jag tänker inte överge ett musikaliskt begåvat band som jag tycker om.

Vi har ett annat liknande band, helt på andra sidan i det kulturpolitiska spektrumet som liknar Hel. Utan att dra Dia Psalma i smutsen så vill jag be er lyssna på deras texter - där sjunger man också om nordiska väsen och myter. Balladen om lilla Elsa anspelar ju på Näcken som dränker barn.

Den uppenbara skillnaden jag ser är att medlemmar i Hel tidigare deltagit i nynazistiska kretsar, skinheadskultur mm. Dia Psalma har alltid varit emot allt sådant skräp. (Tips, lyssna på Bärsärkar-marsch)

Storm och Pluton Svea är två praktexempel på nazzepunk eller Vit-makt. Hel står både i lyrik och musikmässigt MIL ifrån dessa avskrädessymfonier.
__________________
Senast redigerad av Bum1 2022-11-21 kl. 23:57.
Citera
2022-11-22, 10:20
  #78
Medlem
Psoglavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Tror ni att bandet har lagt av?

Undrar hur det skulle vara ifall det kommer ut ny musik med bandet

Bandet har lagt ner och tjejerna har "tagit avstånd" från sitt förflutna.

Att ta avstånd från opolitiska texter är oerhört skrattretande, men samhällsklimatet är ju som det är.
Citera
2022-11-22, 10:28
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Bandet har lagt ner och tjejerna har "tagit avstånd" från sitt förflutna.

Att ta avstånd från opolitiska texter är oerhört skrattretande, men samhällsklimatet är ju som det är.

Tjejerna är väl inte heller speciellt unga längre. Medelålderskvinnor över 40 duger inte för publiken och rasister och Sverigevänner är knappast något undantag.
Citera
2022-11-22, 13:20
  #80
Medlem
Psoglavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Tjejerna är väl inte heller speciellt unga längre. Medelålderskvinnor över 40 duger inte för publiken och rasister och Sverigevänner är knappast något undantag.

Skitsnack. Tarja Turunen (fd Nightwish) är 45 bast och fortfarande på tapeten.
Citera
2022-11-22, 18:50
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Skitsnack. Tarja Turunen (fd Nightwish) är 45 bast och fortfarande på tapeten.

Men systrarna i Hel är väl ännu äldre? Tarja är likt den ännu äldre Carola känd för sin röst men har likt Carola och andra medelålders sångerskor för länge sedan passerat sitt bäst före datum. Samma sak gäller förstås många manliga artister men är inte lika tydligt.
Citera
2022-11-22, 19:58
  #82
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Bandet har lagt ner och tjejerna har "tagit avstånd" från sitt förflutna.
Att ta avstånd från opolitiska texter är oerhört skrattretande, men samhällsklimatet är ju som det är.


Undrar om de skäms över något sedan de har tagit avstånd. Men de var väl aldrig en del av vikingarock rörelsen de spelade väl "folkrock" eller nationalromantisk punkrock.

Dia Psalma gjorde väl nästan likadant på sitt sätt men det är en tolkningsfråga
Citera
2022-11-23, 11:23
  #83
Medlem
Psoglavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Undrar om de skäms över något sedan de har tagit avstånd. Men de var väl aldrig en del av vikingarock rörelsen de spelade väl "folkrock" eller nationalromantisk punkrock.

Dia Psalma gjorde väl nästan likadant på sitt sätt men det är en tolkningsfråga

Hel var definitivt en del av vikingarockmiljön och sågs aldrig som helt rumsrena.

Dia Psalma var vänster och inte ett dugg kontroversiella.
Citera
2022-11-23, 21:31
  #84
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Hel var definitivt en del av vikingarockmiljön och sågs aldrig som helt rumsrena.a.

På vilket sätt då menar du att Hel inte var rumsrena
Eller gjorde de avbön tidigt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback