Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-06-29, 18:28
  #1
Medlem
Jag har fått ett ruskigt bra erbjudande på en HP Pavilion dv1000 som är svårt att motstå. Det primära användningsområdet kommer att vara som arbetsstation för enklare syften - kolla film, göra skolarbeten etc. Men jag undrar huruvida man även skulle kunna göra enklare mixing av befintligt inspelat material. Jag har en ganska rejäl stationär burk där allt annat görs. Det vore så oerhört skönt att kunna sitta ute i en park och pula på projekten. Aah, drömmen..

Prestandan är:

Pentium Mobile 750 1,86 ghz (chipset: i855GM)
512MB DDR SDRAM (2048kb cache)
80GB (4200 rpm)
Ljudkortet är ett Soundblaster Pro

Dessa parametrar är väl de som egentligen har relevans? Minnet tänker jag uppgradera till 1256 MB, vilket jag förutsätter kommer göra stor skillnad. Eventuellt funderar jag på att uppgradera hårddisken till 7200 rpm (vilket skulle kosta 1300:- extra). Är det värt det?

Nå, vad tror ni? Kommer denna funka att mixa och pula med hyfsat ambitiösa rock/pop-projekt i Cubase SX 3? Jag kommer naturligtvis försöka optimera användandet, typ freeza alla icke-aktiva spår, snåla (så mkt det går) med pluggar etc.

Skulle vara grymt om någon kunde tipsa! Ser helst att någon med erfarenhet av cubase och musikredigering svarar. Jag måste ge besked senast imorn!
Citera
2005-06-29, 23:49
  #2
Medlem
x12s avatar
Att redigera ljud går som regel bra på de flesta datorer, det är bara vid applicering av effekter i realtid som det kan krävas lite rejälare processorer, men för att bara klippa ihop ljudsnuttar och koda till MP* duger nog denna utmärkt.

4200 RPM hårddisk vill du nog inte ha. En 7200 ger mycket snabbara filåtkomst och rekommenderas, oavsett vad datorn ska användas till, men i synnerhet när du ska dra film och musik på den. 1 gig RAM räcker gott&väl till det mesta. Det viktigaste är snarast att optimera operativet, få bort onödiga services, välja ett resurssnålt antivirus osv. Optimeringen är nog det som i längden ger mest skillnad i prestanda.
Citera
2005-06-30, 14:37
  #3
Medlem
Tackar!

Drog iväg en beställning iaf, får se var det leder
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback