Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-17, 15:41
  #13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Sedlar som dessa ser jag ofta kassörerna sitta och platta till.
http://www.nwt.se/multimedia/dynamic...7680img699.jpg
http://c.mp-farm.com/a/500x450.water...000/449506.jpg
http://www.kuriren.nu/inc/imagehandl...468&quality=75

50-lappen till höger
http://www.sydsvenskan.se/ScaledImag...alse&cut=False


Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Var ditt uppsåt att ställa till besvär för affären, eller skulle det för en tingsrätt förefalla så ?
Frågan är teoretisk och uppsåtet är att handla för sedlar som 99.9999999% av alla butiker med glädje skulle ta emot, ingenting annat.

Citat:
(det finns ju ställen där man har restriktioner eller helt enkelt inte kan växla stora sedlar i alla lägen), så kan jag inte se hur du skall kunna tvingas att återställa varor du plockat till de ordinarie platserna.
Stora sedlar är orelevant då problemet gäller alla sedlar från 20kr och uppåt.

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Man kan ju också tänka sig i att sedlarna är kraftigt förändrade eller bearbetade i sin form i strid med Riksbankslagen 5kap §5, och därmed har butiken rätt att neka betalning med sedlarna.
Det handlar om sedlar som är hela och i utseendemässigt oförändrat men inte ligger platt på ett bord, räcker att du stoppar en hundralapp i en normal plånbok för att den ska bli böjd i mitten.
Citat:
men är sedlarna förvanskade kan butiken ålägga dig kostnader för att återställa osäljbara varor)
Det handlar inte om förvanskade sedlar, det handlar om sedlar som har skador som kommer av normalt slitage, skador som inte en bank i sverige skulle reflektera över.
Citat:
Det är ju inte butikens automat som är defekt,
Så jag ska alltså ta med mig strykjärn och stryka alla sedlarna i butiken innan jag lämnar över dom? en maskin som inte kan hantera sedlar med normalt slitage är per definition defekt.
Citat:
Det hade inte varit någon skillnad om kassörskan istället lyst sedeln under sin UV-lampa och ansett sedeln vara oäkta. Nu är det en maskin som tar det beslutet istället.
Ointressant, det handlar om äkta sedlar som inte en bank eller annan affär i sverige skulle titta en andra gång på.
Citat:
Så iochmed att du tagit med dig uppenbart förvanskade sedlar, så ser jag inget konstigt i att du blir skyldig att betala återställandet av varorna.
Att jag skulle ha tagit med uppenbart förvanskade sedlar är något du har drömt ihop...att påstå att sedlar skulle va "uppenbart förvanskade" efter att ha förvarats i en normal plånbok är bara befängt....

Citat:
Ursprungligen postat av sugarpuffextrem
va e de för miffon som jobbar i era affärer? Kassörskan kan väl ta vikta sedlar och eventuellt ge tillbaka växel om så behövs.
Vad jag sett verkar det va ett helt slutet system utan möjligheter till manuell kontanthantering.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är butiken som har valt självbetjäning och automatbetalning, en i mina ögon lätt äventyrlig kombination.
Inte självbetjäning, det är kassor med kassörer men maskinerna är extremt petiga med hur sedlarna ser ut, ser väldigt ofta hur kassörerna sitter och plattar till sedlar.
Igår betala jag med en tjuga som va helt slät, hade inga veck eller vikta hörn men hade en mindre böjning på mitten efter att ha legat i en normal plånbok men maskinen ville inte ta emot sedeln.

Redigerat:
Aldrig stött på en sedelautomat vid bensinmacken som ens kommer i närheten av att va så kinkig med hur en sedel ser ut.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-09-17 kl. 15:44.
Citera
2013-09-17, 16:40
  #14
Medlem
Bergakungens avatar
Arne kanske har litet svårt med analogier, men exakt samma problem uppstår i lägen där affären inte godtar kontantkort eller inte växlar stora sedlar. Då står kunden med en näve grejor och kan inte betala. Givetvis kan inte affären då påräkna att du återställer varorna eller får debitera dig en avgift för "otjänligt försök".

Om affärens automat inte sväljer din tjuga, hundring eller tusing är då exakt samma sak. Du kan inte tvinga på dem en sedel som de inte vill ta emot (för allt de vet är den kanske falsk och inte bara skrynklig), ej heller kan de begära att du skall kompensera dem för deras återställningsarbete.

Enda gången det skulle kunna var möjligt är om du, med uppsåt att vara en krångelanka och plåga bodknodden, skulle gå dit, köpa 8 kg blandat lösgodis och syftet är enbart att lämna godiset på kassadisken för att maximera affärens skada av ditt "köpförsök". Men bevisläget är i princip omöjligt om du inte gör detta flera gånger och blir känd för det.
Citera
2013-09-18, 01:36
  #15
Medlem
_killahs avatar
Jag ska klargöra för er lite hur så kallade slutna kontantsystem fungerar. Iaf av märket Cash Guard.

1. Sedlar mäts när maskinen tar emot dom. Dvs den kollar längd och bredd på en sedel. Således kan en hur skrynklig sedel som helst tas emot, bara kanterna är okej.
En perfekt fin sedel med ett vikt hörn kan den gnälla på. Detta för att den mäter den.

2. Pengarna sorteras inte i olika högar i kassan, utan läggs på rad, i samma ordning de kommer in, mellan två plastfilmer som snurrar runt en cylinder. Därför kan vissa butiker med sådana system inte vilja ta emot för tejpade sedlar, då detta kan fastna i plastfilmen o förstöra. Således är det alltid SIFU som gäller för sedlar i en cash guard. Sista sedeln in, kommer först ut.

3. Det går alltid att ta emot pengar på sidan om, med "trasig sedel". I detta fall räkna kassan själv ut växeln och lämnar ut den utan att den faktiskt själv mottagit några pengar. Detta går självklart att låsa i programmet (Backoffice som sköter allt) om man så vill. Mycket möjligt att TS butik gjort detta.
Går även att låsa så att bara vissa valörer går att ta emot på trasig sedel. Tex 20-100 går bra, men inte 500 o 1000.

Någon som har fler frågor så bara skrik till så ska jag svara så gott jag kan.
Citera
2013-09-19, 13:18
  #16
Medlem
Inte riktigt juridik, men ändock relevant: Som tidigare konstaterats, man kan slå in pengar manuellt och även ta ut pengar manuellt ur dessa slutna kassasystem. Det gäller bara att kassören är medveten om dessa funktioner.

Juridiskt sett är det ju inga problem om man inte har uppsåt att förstöra egendom, som Bergakungen påpekar.
Citera
2013-10-18, 04:40
  #17
Avstängd
retlifeffaks avatar
Det som händer är att du får lämna varorna i kassan och gå ut, du behöver inte ställa tillbaka några varor, det är samma som när du har för lite pengar och ber kassörskan att ta bort en vara för du inte har råd med alla varor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback