Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-19, 00:01
  #397
Medlem
Futuretraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader
Kan någon rekommendera mig en tv serie som ör nästan lika som

the lost
fringe
the left overs

?

kan någon rekommendera?

Citera
2021-12-19, 12:59
  #398
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader
kan någon rekommendera?



Jag gillade den inte alls själv, men folk verkar gilla Netflixserien Dark väldigt mycket. Lite liknande stuk som Lost, där avsnitten bygger upp hype inför en potentiell story (snarare än berättar den) och hela behållningen är oooh så mystiskt!. Sen är det ett väldigt bra soundtrack också.

edit: + Lindelofs senaste serie Watchmen om du inte redan har sett den.
__________________
Senast redigerad av anomalign 2021-12-19 kl. 13:01.
Citera
2021-12-19, 13:22
  #399
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign

edit: + Lindelofs senaste serie Watchmen om du inte redan har sett den.

Tar den sig efter första avsnittet? För mycket woke tyckte jag och rasism mot vita. klarade kanske 75% av första avsnittet innan jag stänga av.
Citera
2021-12-19, 13:29
  #400
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader
kan någon rekommendera?


Vet ingen serie som är som The Leftovers, den är verkligt speciell.

Men om du gillar Fringe och tidsresor kan du testa 12 Monkeys, tv-serien är inte samma som filmen. Slutar lite konstigt men annars ok.

Raised by wolves om du gillar sf och mysterier.

The man in the high castle, en parallellvärld där Hitler vann, blir bättre för varje säsong.

See, framtidsvision där alla är blinda och om samhället de byggt upp. Småfånig emellanåt, S2 bättre än S1.
Citera
2021-12-19, 13:35
  #401
Medlem
Folketstempels avatar
The OA gillade jag, men som alla andra bra serier på så blev den nerlagd.

https://www.netflix.com/se/title/80044950

https://www.imdb.com/title/tt4635282/
Citera
2021-12-19, 14:28
  #402
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Tar den sig efter första avsnittet? För mycket woke tyckte jag och rasism mot vita. klarade kanske 75% av första avsnittet innan jag stänga av.


Ja, inte för att jag tycker att den började svagt, men den blir starkare allt eftersom. Men jag blev förbryllad i början när massakern ägde rum. Jag tänkte väl typ att det kanske var lite överdrivet, att de vita rasisterna skulle massakrera och förinta en hel svart (framgångsrik) stadsdel på det viset. Jag pausade serien och googlade lite för att se om jag kunde hitta diskussioner om saken och hamnade på wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tulsa_race_massacre

Det var inte så värst överdrivet trots allt, det var bara jag som inte kände till att det hade hänt.

Är det att serien gestaltar den händelsen som du tycker är rasism mot vita?
__________________
Senast redigerad av anomalign 2021-12-19 kl. 14:30.
Citera
2021-12-21, 12:35
  #403
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Ja, inte för att jag tycker att den började svagt, men den blir starkare allt eftersom. Men jag blev förbryllad i början när massakern ägde rum. Jag tänkte väl typ att det kanske var lite överdrivet, att de vita rasisterna skulle massakrera och förinta en hel svart (framgångsrik) stadsdel på det viset. Jag pausade serien och googlade lite för att se om jag kunde hitta diskussioner om saken och hamnade på wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tulsa_race_massacre

Det var inte så värst överdrivet trots allt, det var bara jag som inte kände till att det hade hänt.

Är det att serien gestaltar den händelsen som du tycker är rasism mot vita?
Jag gillade serien på 80-talet då jag är gammal nog att ha läst den när den var ny.
Gillade filmen och trodde att nya tv-serien skulle vara en fortsättning på originalet.

Men den nya serien har noll koppling tyckte jag.
Citera
2022-08-06, 20:49
  #404
Medlem
DoMMs avatar
Året är 2022, sommarsemestern går mot sitt slut, och jag har precis avverkat The Leftovers under en tvåveckorsperiod. Allt som allt, en solid jävla serie (en av de bättre jag sett, men så känns det ofta kort efteråt) med ett soundtrack som jag har lyssnat på lika mycket utanför serien som när jag tittat på de 28 avsnitten.

Några + och några - (och några # som är värda både + och -) i spoilertagg får avrunda denna upplevelse, för jag måste skriva av mig för att gå vidare.


Allt som allt en fenomenal serie som jag dock aldrig kommer se igen, annat än om jag ska visa den för någon framtida partner eller barn eller nåt sånt.
__________________
Senast redigerad av DoMM 2022-08-06 kl. 21:04.
Citera
2022-08-07, 14:26
  #405
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoMM
Året är 2022, sommarsemestern går mot sitt slut, och jag har precis avverkat The Leftovers under en tvåveckorsperiod. Allt som allt, en solid jävla serie (en av de bättre jag sett, men så känns det ofta kort efteråt) med ett soundtrack som jag har lyssnat på lika mycket utanför serien som när jag tittat på de 28 avsnitten.

Några + och några - (och några # som är värda både + och -) i spoilertagg får avrunda denna upplevelse, för jag måste skriva av mig för att gå vidare.


Allt som allt en fenomenal serie som jag dock aldrig kommer se igen, annat än om jag ska visa den för någon framtida partner eller barn eller nåt sånt.
Fördelen med att se den igen, det är att man snappar upp en massa detaljer som man missat den första andra och tredje svängen.

Gillade du detta, så varför inte Legion(3 Säsonger och asvlutat.) eller kanske Maniac(1 säsong och avslutat.).
Bägge bra serier i liknande genre, Legion kommer du också lyssna på en massa skön musik också.
__________________
Senast redigerad av klyban 2022-08-07 kl. 14:46.
Citera
2022-08-07, 15:10
  #406
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Fördelen med att se den igen, det är att man snappar upp en massa detaljer som man missat den första andra och tredje svängen.

Gillade du detta, så varför inte Legion(3 Säsonger och asvlutat.) eller kanske Maniac(1 säsong och avslutat.).
Bägge bra serier i liknande genre, Legion kommer du också lyssna på en massa skön musik också.
Det var faktiskt inte mystiken och det paranormala som grep mig primärt, utan (det långsamma) dramat och framför allt melankolin - något som jag ser framför mig att serien skulle tappa något av när jag nu vet hur allt slutar. Att snappa upp detaljer och att teoretisera har aldrig varit min forte (vilket var anledningen till att jag inte gillade Lost, karaktärerna och dramat funkade inte för mig) så behållningen av en andra genomtittning skulle nog vara sparsam.

Jag kikade på trailers till de två serierna du rekommenderade, och tyvärr fokuserar de nog på de tematiska delar/aspekter av The Leftovers som intresserade mig minst av allt. Jag kanske är en vilsen främling i genren som stannade för fel saker, men det spelar för mig ingen roll då jag uppskattade serien för vad den är.
__________________
Senast redigerad av DoMM 2022-08-07 kl. 15:13.
Citera
2022-08-07, 15:24
  #407
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoMM
Det var faktiskt inte mystiken och det paranormala som grep mig primärt, utan (det långsamma) dramat och framför allt melankolin - något som jag ser framför mig att serien skulle tappa något av när jag nu vet hur allt slutar. Att snappa upp detaljer och att teoretisera har aldrig varit min forte (vilket var anledningen till att jag inte gillade Lost, karaktärerna och dramat funkade inte för mig) så behållningen av en andra genomtittning skulle nog vara sparsam.

Jag kikade på trailers till de två serierna du rekommenderade, och tyvärr fokuserar de nog på de tematiska delar/aspekter av The Leftovers som intresserade mig minst av allt. Jag kanske är en vilsen främling i genren som stannade för fel saker, men det spelar för mig ingen roll då jag uppskattade serien för vad den är.
The Leftover har en fördel och att man förklarar otroligt mycket mer om än subtilt, och detta snappar man upp först när man sett det par ggr.
För mig är inte slutet målet med The Leftover, utan resan.
Och Lost kanske jag kan se om om ytterligare 20år kanske, men i den förklarar man väldigt lite och slutet är helt intetsägande på Lost.

Maniac är inte som du tror, men Legion är mer som du inte vill ha det.
Maniac handlar om ett medicinsk experiment, och egentligen sker inte mycket mystik i verkligheten så att säga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback