Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-12, 12:27
  #181
Medlem
MuscleSharks avatar
Kul för Aufdenblatten att ta en pallplats på sista tävlingen.
För övrigt nice att se Lara Gut i trosor
Citera
2014-03-12, 13:44
  #182
Medlem
Bra att jag hade lite koll på Finland, så det inte bara var svamlande.
Gillar Lenzerheides störtloppsbanor, tillskillnad från längdbanan verkar de vara riktigt utslagsgivande.

Har faktiskt följt alpint lite mer det här året, vilket dels har att göra med personliga preferenser för vissa åkare. Kan ju vara intresant att veta vilka ni andra har som personliga favoriter och ni inte gillar alls.
Själv utgår jag ifrån personlighet och vad jag anser vara tekniskt snyggt och estetiskt fulländat vilket är väldigt subjektivt eftersom jag inte kan så mycket om sporten. Utgångspunkten är dock att jag tycker storslalom är den mest intresanta grenen så det är väl lite efter det.

Om jag börjar med mina absoluta favoriter så är det dels Kostelic eftersom han lyckats åka slalom så snyggt när han var riktigt bra, nuförtiden märks det att åldern och skadorna tagit ut sin rätt, men i sina glansdagar så åkte han verkligen snyggt i speceillt slalom under svåra omständigheter. Sedan gillar jag även Ligety eftersom hans storslalomåkning är så avancerad och olik andra. Det är faktiskt väldigt underhållande att se honom göra ett överlägset åk (trots att jag ogillar överlägsen). På damsidan så tyckte jag Janica åkte väldigt bra på sin tur, men eftersom hon var antagonist med Pärson blev hon aldrig den favorit om Ivica blivit. Nuförtiden är det främst Maze jag gillar. Dels på grund av den outsider känslan hon inger med tanke på att hon inte är fån ett av de stora alpinländerna som ofta försöker få fördelar, och även de negativa skriverier i blaskor. Var ju något med hennes sport-BH för några år sedan. Dessutom målades det upp en något slags krig mellan henne och Vonn. Även under denna säsong när det inte gått så bra, har ju media gått hårt åt henne. Sedan tycker jag hon är rätt cool iallafall, och hon åker riktigt bra. När hon har flytet så finns det ingen som tar henne, i vart fall inte i Super-G och Storslalom. Vonn gillar jag också, hennes typiska amerikanska personlighet är ändå rätt skön och hon är när allt kommer omkring överjävlig på främst störtlopp inte bara på glidpartierna utan även på mer tekniska partier. Shiffrin i slalom och Worley storslalom är väl två andra favortiter då jag gillar deras åkning, speciellt Shiffrin har alla förutsättningar att bli riktigt grym.

Andra som jag uppskattar är Innerhofer som åker riktigt fint störtlopp (och Super-G) vid rätt förutsättningar och även verkar vara en skön italiensk typ i de få intervjuer jag sett med honom. Gut som jag imponeras av kan åka störtlopp så bra trots hennes litenhet vilken rimligtvis borde vara till nackdel. Fenninger har jag börjat respektera på slutet då hon åkt riktigt fint i både storslalom och fart. Men är väl ingen superfavorit direkt. Hirscher tycker jag åker riktigt bra, däremot så tycker jag det var väldigt osportsligt med alla gränslingar och dessutom var det inte så snyggt att Österrike myglade om ett super-G till att mest likna en storslalom för att gynna Hirscher totalcupen. I sak var det väl inte så dåligt eftersom jag som sagt gillar det tekniskt svåra och att sedan Ligety vann VM i backen säsongen efter. Neureuther är väl den av slalomåkarna jag hoppas vinner om svenskarna misslyckas.

Som vissa som följt mina inlägg säkert noterat är det en åkare jag direkt tycker illa om och det är Höfl. Finns flera orsaker till det, för det första så tycker jag inte hon är någon exceptionell åkare utan hon har mest glädje av att hon är lång. Det ger henne mer fart på glidpartierna i fartgrenarna och gör att hon kan ha längre skidor i teknikgrenarna, vilket ger henne en fördel om det inte är för svåråkt. Tycker ofta att det brukar gå dåligt så fort det inte är ideala förhållanden. Klart att hon är duktig, men skulle banorna se ut som jag önskar (mer tekniska störtlopp och super-G och Kostelic-banor i slalom) så vore hon ingen utmanare om totalcupen. Vidare ogillar jag hur hon vann totalcupen (som jag fortfarande inte tycker hon förtjänar), visst det är många tävlingar på en säsong, men hon ledde cupen då Vonn hade en svacka i början av säsongen, Vonn plockade sedan in poäng efter poäng, men den sista tävlingen som var min favoritgren storslalom ställdes in på Lördagen och Höfl kund vinna cupen med ett fåtal poäng. Hade den genomförts hade Vonn antagligen vunnit.
Jag gillar inte hennes personligghet heller, hon verkar rätt korkad och inte så juste. Dels var det något bråk mellan henne och Vonn som inträffade efter deras fajt i totalcupen, man kunde lätt få intrycket av det var Vonn som inte acepterade Höfls seger men så var det inte, utan det var Höfl som snackat skit om Vonn så vitt jag förstått. Sedan skrev ju Höfl någon bok om skvaller på touren, där hon gav ett väldigt präktigt intryck i intervjuerna kring den. Vidare var hon ju väldigt irriterad på de som röstade nej till Vinter-OS i Garmisch (i vilket hennes föräldrar hade ekonomiska intressen).
Slutligen så irriteras jag av hennes fan-club som verkar helt köpa av chocklad företaget med en kossa. Hejar de på henne, eller gör reklam för chocklad?
__________________
Senast redigerad av PerP 2014-03-12 kl. 14:00.
Citera
2014-03-14, 16:47
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerP
Har faktiskt följt alpint lite mer det här året, vilket dels har att göra med personliga preferenser för vissa åkare. Kan ju vara intresant att veta vilka ni andra har som personliga favoriter och ni inte gillar alls.

Är svag för amerikanerna, då framförallt Miller(han sägs fortsätta en säsong till, yahoo!), Ligety och Mancuso. Shiffrin har jag inte heller något emot, däremot kanske jag inte sitter och hejar på Kildow precis även om jag lider med hennes skador. Generellt tilltalar amerikanernas go-for-it åkning mig, även om Ligety varit så överlägsen på sistone att han kan säkra. På god andraplats kommer slalomfransoserna, alltid tyckt om dom och jag tror att Grange kommer starkt nästa säsong. Pinturault blir nog min nästa favorit.

Österrikarna.. Zettel och Hosp tycker jag är galet tråkiga på egentligen alla vis. Hirscher gillar jag inte efter hans grenslingsfadäser och han verkar vara jäkligt stöddig också. Är det några som det känns helt okej om det går bra för är det väl Raich och Görgl. Fenninger är för söt för att inte gilla..

Riesch känns lite falsk. Maze okej. Gut är en frisk fläkt. Efter det känner jag väl varken bu eller bä.
Citera
2014-03-16, 23:22
  #184
Medlem
1. M. Matt AUT 17-11-16
2. B. Raich AUT 16-12-14
3. I. Kostelic CRO 15-10-16
4. M. Hirscher AUT 14-11-5
5. G. Rocca ITA 11-6-6
6. R. Herbst AUT 9-4-4
7. J-B. Grange FRA 9-3-5
8. F. Neureuther GER 6-10-7
9. A. Myhrer SWE 5-9-3
10. B. Miller USA 5-5-2
Citera
2014-03-20, 15:21
  #185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerP
Som vissa som följt mina inlägg säkert noterat är det en åkare jag direkt tycker illa om och det är Höfl. Finns flera orsaker till det, för det första så tycker jag inte hon är någon exceptionell åkare utan hon har mest glädje av att hon är lång. Det ger henne mer fart på glidpartierna i fartgrenarna och gör att hon kan ha längre skidor i teknikgrenarna, vilket ger henne en fördel om det inte är för svåråkt. Tycker ofta att det brukar gå dåligt så fort det inte är ideala förhållanden. Klart att hon är duktig, men skulle banorna se ut som jag önskar (mer tekniska störtlopp och super-G och Kostelic-banor i slalom) så vore hon ingen utmanare om totalcupen. Vidare ogillar jag hur hon vann totalcupen (som jag fortfarande inte tycker hon förtjänar), visst det är många tävlingar på en säsong, men hon ledde cupen då Vonn hade en svacka i början av säsongen, Vonn plockade sedan in poäng efter poäng, men den sista tävlingen som var min favoritgren storslalom ställdes in på Lördagen och Höfl kund vinna cupen med ett fåtal poäng. Hade den genomförts hade Vonn antagligen vunnit.
Jag gillar inte hennes personligghet heller, hon verkar rätt korkad och inte så juste. Dels var det något bråk mellan henne och Vonn som inträffade efter deras fajt i totalcupen, man kunde lätt få intrycket av det var Vonn som inte acepterade Höfls seger men så var det inte, utan det var Höfl som snackat skit om Vonn så vitt jag förstått. Sedan skrev ju Höfl någon bok om skvaller på touren, där hon gav ett väldigt präktigt intryck i intervjuerna kring den. Vidare var hon ju väldigt irriterad på de som röstade nej till Vinter-OS i Garmisch (i vilket hennes föräldrar hade ekonomiska intressen).
Slutligen så irriteras jag av hennes fan-club som verkar helt köpa av chocklad företaget med en kossa. Hejar de på henne, eller gör reklam för chocklad?
Nu slipper du henne! Läste att hon lägger av.
Citera
2014-05-10, 14:43
  #186
Medlem
Alkibiadess avatar
De aplina träningsgrupperna inför nästa säsong:

Herrar grupp 1:
Axel Bäck Saltsjöbadens SLK
André Myhrer Bergsjö Hassela Alpina
Jens Byggmark Tärna IK Fjällvinden
Mattias Hargin Huddinge SK
Hans Olsson IFK Mora AK
Markus Larsson Karlstads SLK
Matts Olsson Valfjällets SLK
Anton Lahdenperä Gällivare SK

Herrar grupp 2:
Calle Lindh Bergsjö Hassela Alpina
Douglas Hedin Östersund-Frösö SLK

Team 2019:
Fredrik Bauer IFK Mora Alpint
Albert Bäckman Sollentuna SLK
Dan Axel Grahn Östersund-Frösö SLK
Hannes Grym Storklintens AK
Gustav Lundbäck Luleå Alpina
Felix Monsén Åre SLK
Mattias Rönngren Åre SLK
Max Gordon Sundquist Östersund-Frösö SLK

Damer grupp 1:
Jessica Lindell Vikarby Huddinge SLK
Frida Hansdotter Norbergs SLK
Maria Pietilä Holmner UHSK Umeå SK
Anna Swenn Larsson Rättviks SLK
Emelie Wikström IFK Sävsjö
Nathalie Eklund Leksands SLK
Kajsa Kling Åre SLK
Magdalena Fjällström Tärna IK Fjällvinden
Sara Hector Kungsbergets AK
Charlotta Säfvenberg UHSK Umeå SK

Damer grupp 2:
Lisa Blomqvist UHSK Umeå SK
Ylva Stålnacke Kiruna BK
Paulina Grassl Sunne AK

Damer juniorer:
Vera Håkansson-Fermbäck Vemdalens IF
Hildur Carlsson Bygdsiljums SK
Louise Jansson Sälen IF
Lisa Hörnblad Höga Kusten Alpina

En nyhet är väl att juniorlandslaget för damerna har kommit tillbaka. Intressant vore att vetta om det har gjorts någon analys av det svenska alpina OS-fiaskot.
Citera
2014-05-10, 16:03
  #187
Medlem
HKH, Team 2019, har Sverige tagit ut ett Åre VM i förskott, inget att anmärka på i uttagningen antar jag.
Citera
2014-05-10, 17:01
  #188
Medlem
Finns det någon uttalad satsning angående fartgrenarna (herrar)? Pinsamt att göra anspråk på att vara en solid utförsåkningsnation om man inte ens har en herre topp-30 i fartgrenarna. Ungefär som att säga att man är bra i nordisk skidsport utan att ställa upp i backe och kombinerat.

Heja Sverige, vi ska vara bättre än så!
Citera
2014-06-03, 10:53
  #189
Medlem
R.O.S.Hs avatar
I Barcelona pågår nu FIS-kongressen och där kan vad som helst hända. Till exempel föreslås attslalomen avgörs i tre åk. Första åket för alla, andra för topp 30 och tredje för topp 15.
Citera
2014-06-03, 23:47
  #190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
I Barcelona pågår nu FIS-kongressen och där kan vad som helst hända. Till exempel föreslås attslalomen avgörs i tre åk. Första åket för alla, andra för topp 30 och tredje för topp 15.

Som om det inte vore svårt nog redan att få igenom två åk med något som kan liknas vid sportsliga förhållanden..
Citera
2014-06-04, 00:09
  #191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
I Barcelona pågår nu FIS-kongressen och där kan vad som helst hända. Till exempel föreslås attslalomen avgörs i tre åk. Första åket för alla, andra för topp 30 och tredje för topp 15.

Idioti. Har försökt komma på anledningar till att det skulle vara bra för sporten men kommer bara fram till att detta är ett normalt fall av FIS-sjukan som samtliga anställda på förbundet lider av. Ett av symptomen är att man tvångsmässigt tror att man måste "modernisera" idrotterna till vilket pris som helst.

Personligen föreslår jag ett uppstartande av en fond, likt barncancerfonden så att vi kan samla in pengar till forskning om FIS-sjukan. Dessa människor mår inte bra och behöver akut hjälp.
Citera
2014-06-05, 19:17
  #192
Medlem
Alkibiadess avatar
Åre fick alpina VM 2019
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback