Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-16, 14:55
  #1
Medlem
Googlas avatar
Jag har en fråga, om det går att smälla i sig runt 4-6 burkar tonfisk vid ett tillfälle kanske 1 gång i månaden utan att oroa sig för kvicksilver? Gjorde nämligen det nyligen och började i efterhand läsa om kvicksilveret, kan anta det ska brukar regelbundet om det ska skapa någon fara?
Citera
2013-09-16, 15:11
  #2
Medlem
Tonfisk på burk görs främst av tonfisksorten Skipjack, vilken är en liten tonfisk som inte blir så gammal. Denna hinner alltså inte samla på sig samma mängder kvicksilver som de större arterna.

Det borde stå på burken vilken art det är, en eller ett par burkar i veckan ska inte vara något problem.
Citera
2013-09-16, 15:50
  #3
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jwpk.rothschild
Tonfisk på burk görs främst av tonfisksorten Skipjack, vilken är en liten tonfisk som inte blir så gammal. Denna hinner alltså inte samla på sig samma mängder kvicksilver som de större arterna.

Det borde stå på burken vilken art det är, en eller ett par burkar i veckan ska inte vara något problem.

Exakt. Kan backa upp med en källa så det känns bättre.

Citat:
Kvicksilver kan finnas i abborre, gädda, gös och lake och i stora rovfiskar som färsk tonfisk, svärdfisk, stor hälleflundra, haj och rocka. Tonfisk på burk tillhör en annan art än den som säljs färsk och innehåller inte höga halter kvicksilver.

http://www.slv.se/grupp1/Mat-och-nar...d/Rad-om-fisk/
Citera
2013-09-16, 20:13
  #4
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jwpk.rothschild
Tonfisk på burk görs främst av tonfisksorten Skipjack, vilken är en liten tonfisk som inte blir så gammal. Denna hinner alltså inte samla på sig samma mängder kvicksilver som de större arterna.

Det borde stå på burken vilken art det är, en eller ett par burkar i veckan ska inte vara något problem.

Tack för svar, min oro var i pga jag drog i mig 6 burkar på en gång. Men är nog smartast att dra ner till runt 3 brukar om samt annat proteinrikt tillägg.
Citera
2013-09-16, 22:11
  #5
Medlem
Var också lite orolig över detta. Någon som vet vilken tonfisk abbas är? Tycker den är godast, i solrosolja
Citera
2015-08-18, 15:47
  #6
Medlem
Absolutinte800s avatar
Får bumpa denna, skulle verkligen vilja ha svar på hur ofta jag kan käka tonfisk på burk. 5 gånger i veckan är det lugnt tror ni? Eller än mer?

Det innehåller alltså inte så höga halter, men jag äter det en hel del så.

Och relaterat hur är det med makrill? Inge kvicksilver i det eller? För jag äter även det kanske 3 gånger i veckan.
Citera
2015-08-18, 16:30
  #7
Medlem
Underkills avatar
Citerar mitt inlägg i den andra tråden gällande tonfisk och tungmetaller.

Citat:
Ursprungligen postat av Underkill
Det känns dock lite överdrivet, jag käkade cirkus 3 kg tonfisk i veckan i över ett år, känner ingen skillnad. Men vem vet, går jag till doktorn och tar prover kanske jag är halvt död.

Det jag hört från SLV för några år sedan är att tonfisken i svenska burkar är ofarligt att äta, medans tonfisken i Amerika innehåller såpass mycket att en burk om dagen är för stor mängd. Så allt beror på vart fisken är fiskad.

Jag pratar om tonfisk på burk. Så att ingen missförstår mig med FÄRSK tonfisk.
Citera
2015-08-18, 16:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Absolutinte800
Får bumpa denna, skulle verkligen vilja ha svar på hur ofta jag kan käka tonfisk på burk. 5 gånger i veckan är det lugnt tror ni? Eller än mer?

Det innehåller alltså inte så höga halter, men jag äter det en hel del så.

Och relaterat hur är det med makrill? Inge kvicksilver i det eller? För jag äter även det kanske 3 gånger i veckan.

Skulle oroa mig mer för eventuellt bisfenol som används i burkarna än tungmetaller.
Tycker fördelarna överväger nackdelarna med makrill trycker i mig minst 2-4 burkar i veckan bra med omega-3 och selen.
Citera
2015-08-18, 20:49
  #9
Medlem
Absolutinte800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Skulle oroa mig mer för eventuellt bisfenol som används i burkarna än tungmetaller.
Tycker fördelarna överväger nackdelarna med makrill trycker i mig minst 2-4 burkar i veckan bra med omega-3 och selen.

Okej, är detta bullshit då eller?
http://www.expressen.se/nyheter/nya-...r-inte-halsan/

Vad gäller makrill så jo, inget fel på det och priset är ju också rimligt. Varför jag föredrar tonfisk är väl för att det känns nyttigare då, inge tomatsås och grejer?
Citera
2016-09-20, 17:55
  #10
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Finns det någonstans där man fortfarande kan köpa konserverad tonfisk av hög kvalité?

Alla fina tonfiskarter har blivit rödlistade, så nu hittar jag bara den sunkiga budgettonfisken "Skipjack" (Katsuwonus pelamis) i affärerna.

Ica, willys och abba m.fl. har tyvärr bytt ut all sin tonfisk till den sämre sorten.

Exempel på goda tonfiskarter är tonggol, blåfenad och gulfenad tonfisk.
__________________
Senast redigerad av ConsafesDeBar 2016-09-20 kl. 18:19.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback