Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2002-12-07, 14:28
  #13
Medlem
Läser man konstitutionsutskottets betänkande till lagen (2001/02:KU23) så förstår man att lagstiftaren inte avsett att det ska krävas bevis för existensen av "raser":

Citat:
Exempelvis:
Även allmänna uttalanden, som t.ex. prisar en viss förment ras, exempelvis "den vita rasen", på ett sådant sätt att andra förmenta raser måste anses angripna, är straffbara

*Förment* ras alltså.

Kungliga Vetenskapsakademin har gett ut en folder om "rasbegreppet" i perspektiv av de senaste årens universitetsbaserade forskning:

Citat:
Ur sammanfattningen:

Även om det föreligger klara fenotypiska och genetiska skillnader mellan geografiskt
åtskilda grupper inom vår egen art kan människor inte på den grundvalen
indelas i ett bestämt antal väl definierade raser.


http://www.kva.se/KVA_Root/swe/academy/publications/academy/thinkrace.pdf

/C
Citera
2002-12-07, 16:21
  #14
Medlem
I USA vill dom veta ens "ras" när man skaffar försäkring.


Sedan förstår jag inte, vad min namne, här ovan, försöker säga?

Är det brottsligt att påstå att människan är indelad i raser?

Eller är det brottsligt att påstå att en, av dessa påstådda raser, skule vara bättre än andra????????

Problem uppstår alltid över, uppenbart politiserade lagar, skrota skiten!
Citera
2002-12-07, 16:24
  #15
Medlem
Vad är det för tramsande om "ras"???

Oj, oj, oj...

Människan är en ras.

Somliga tycks tro att människan är som hunden: Det finns schäfrar, pudlar, taxar...

Sanningen är att vi är en ras: vi är som schäfrar - allihop - fast färg och storlek kan variera....

Vad jag inte kan förstå är hur människor som bevisligen kan knacka ihop ett inlägg på nätet inte har fattat det mycket elementära om alla människors värde och integritet - oavsett färg på skinnet.
Citera
2002-12-07, 16:32
  #16
Medlem
Kris:
Citat:
Sedan förstår jag inte, vad min namne, här ovan, försöker säga?

Jag inte bara försöker, jag säger att lagen, enligt lagstiftaren, inte bryr sig om huruvida det finns klart definierbara "raser" eller ej. Vad är det du tyckte var otydligt?

Citat:
Eller är det brottsligt att påstå att en, av dessa påstådda raser, skule vara bättre än andra????????

Ja, utifrån texten "Även allmänna uttalanden, som t.ex. prisar en viss förment ras, exempelvis "den vita rasen", på ett sådant sätt att andra förmenta raser måste anses angripna, är straffbara " så kan man väl dra slutsatsen att det är brottsligt.

Testa, och anmäl dig själv så får du svaret.

/C
Citera
2002-12-07, 18:46
  #17
Medlem
King TUT=Chris säger:
Citat:
Jag inte bara försöker, jag säger att lagen, enligt lagstiftaren,..........

Med "min namne" åsyftade jag såklart sign. "Chris", men efterson "ni" verkar vara samma person,,,,,, spelar ingen roll i sammanhanget iallafall.

Citat:
inte bryr sig om huruvida det finns klart definierbara "raser" eller ej.
Nej, för isåfall skulle "lagstiftaren" själv begå ett brott, eller?
Jag tycker ändå det visar att sådana här politiska lagar är förvirrande.

Att påstå att det finns olika raser, är ju en vetenskaplig ståndpunkt, detta kan aldrig vara ett brott isej.

Citat:
Testa, och anmäl dig själv så får du svaret.
Tror jag avstår från detta!


/KRIS
Citera
2002-12-07, 19:32
  #18
Medlem
ROFL.
Nej, vi använder bara samma dator...

/KT
Citera
2002-12-07, 19:36
  #19
Medlem
KT hade ställt in datorn i vår studentkorriodr på "Logga in automatiskt". Missade det. Svaret var alltså från mig.

Sorry.

/C
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback