Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-14, 15:00
  #1
Medlem
mrdominiks avatar
När jag startar datorn så stängs den av efter 5 sekunder, kan inte ens komma in i BIOS.

När den stängts av så startar den upp av sig själv igen och samma sak händer. Efter ett x antal gånger brukar den gå igång och allt fungerar som vanligt, förutom på senaste tiden då den även stänger av sig själv när operativsystemet är igång.

Kan ett nätaggregat bli dåligt av sig självt? Senast jag bytte något inne i datorn var för två år sedan och efter det har datorn fungerat alltså har jag inte någon högre belastning än tidigare.

När datorn startar upp så hör man ett pip (vilket man hör i vanliga fall annars också) innan den stängs av.

Idéer?
Citera
2013-09-14, 15:07
  #2
Medlem
revodnebs avatar
Så där gör min gamle stationära vid uppstart också. Då jag inte använder den så har jag gett fan i att fixa det. Har en teori att batteriet för BIOS på moderkortet (CR2032) är slut, ska se om jag orkar byta det någon dag.
Citera
2013-09-14, 15:08
  #3
Medlem
Polyklorfenols avatar
Trasigt grafikkort? Har du integrerad grafik på moderkortet, så att du kan plocka ut det separata grafikkortet och starta utan det?
Citera
2013-09-14, 15:10
  #4
Medlem
Polyklorfenols avatar
Har den inte krånglat alls innan, så borde det inte vara CMOS-batteriet. Det brukar smyga sig på, med klocka som går fel eller en massa varierande fel.
Citera
2013-09-14, 16:55
  #5
Medlem
Funkar alla kylning som det ska?
Citera
2013-09-14, 17:48
  #6
Medlem
Vad är ditt nätaggs märke modell ålder och vilket grafikkort belastar nätagget?
Är det dammigt i datorn?


Det mesta också saker/kablar man tror inte spelar roll kan orska konstigheter så börja med att koppla ur att som inte behövs för att få liv i dator. Inge ide att blanda in bild, Windows, mus/tangentbord osv när du tydligt ser att den startar om.

Utanför chassit tar du bort ALLT UTOM strömkabeln.
Inne tar du bort alla PCI kort, hårddiskar, DVD, SATA/IDE/USB kablar osv.

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Hur du gör med chassit är upp till dig men tex knapparna, kontakterna, kablarna som går från chassit till moderkortet kan också orsaka fel. Dock kan man koppla ur alla och istället använda en skruvmejsel som startknapp genom att rör piggarna på moderkortet som startknappen var kopplad till. Man gör också så för att hitta vilka piggar startar datorn.

Minnen testar du 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Nätagg måste man låna.

Till sist tar du isär allt. Moderkort och processorn också. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt.

Enda sättet att testa moderkortet är om allt annat tagit bort eller ersatts av delar du vet funkar.
Citera
2013-11-04, 00:11
  #7
Medlem
revodnebs avatar
Nu har jag bytt CR2032 - batteri i min stationära och nu fungerar den som den ska igen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback